کد خبر: 146
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
جهانساز

رئیس سازمان چای کشور گفت: چای ایرانی راه خود را به بازار داخلی باز کرده و کشش مردم نسبت به چای ایرانی بالا است.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت و گو خبرنگار روسنا عنوان کرد: درحال‌ حاضر حدود ۲۵.۲ هزار هکتار سطح زیر کشت چای در کشور داریم که از این مقدار تاکنون ۱۱۲ هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده و بالغ‌ بر ۲۵ هزار تن چای خشک در استان گیلان تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: تولید چای تقریباً هفت درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته است؛ در سال گذشته تا پایان دوره کل برگ سبز خریداری شده از چایکاران ۱۰۸ هزار تن بوده و تاکنون به ۱۱۲ هزار تن رسیده است که انتظار می‌رود این رقم بیشتر شود.

جهانساز اقدامات، تبلیغات و برندسازی که در رابطه با چای ایرانی صورت گرفته است را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: چای ایرانی راه خود را به بازار داخلی باز کرده و کشش مردم نسبت به چای ایرانی بالا است. چای تولید شده به خوبی به فروش می‌رود. بخش عمده‌ای از تولیدات در داخل کشور مصرف می‌شود. میزان تولید چای در کشور به‌طور میانگین تقریباً ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن است که نیاز به مصرف کل کشور را تأمین نمی‌کند. بخش اندکی هم از چای ایرانی تولید شده برای خارج از کشور مثل ‌کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، عراق و به مقدار کم هم به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی از کشورهای هند، سریلانکا و چین به عنوان عمده‌ترین تولیدکنندگان چای دنیا نام برد و ادامه داد: چای داخلی برای رقابت با این کشورها از نظر کیفیت و سلامت در رتبه‌ خوبی قرار دارد. چای ما کیفیت و سلامت لازم را برخوردار است اما از نظر کمیت تولیدمان نسبت به مصرف مان پایین است باید با کار و تلاش فراوان بتوانیم ۵۰ درصد از تولیدات مان را صادر کنیم.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: در حال‌حاضر با تغییر و تحولات بازار قیمت چای خشک بالا رفته است اما از آنجایی که خرید چای سبز به صورت تضمینی است و با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها چای سبز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است؛ به همین منظور باید بخشی از سود ناشی از بازار چای خشک یا سود ناشی از واردات چای به باغدار در راستای اصلاح باغ برگردد.

جهانساز در ادامه عدم پرداخت به‌موقع نقدینگی باغداران را از دیگر مشکلات آنان نامید و گفت: برای انگیزه دادن به باغدار باید این مشکل را رفع کرد که می‌توان با قیمت‌گذاری مناسب و با بهره‌بردن از زنجیره ارزش چای می‌توان برای ورود کشاورز به باغ و کشت امید ایجاد کرد.

وی ادامه داد: هزینه تولید کشت تمام محصولات افزایش یافته است. با اعلام نشدن نرخ خرید تضینی محصولاتی که فروششان وابسته به نرخ خرید تضمینی هستند بیشتر آسیب می‌بینند. اکثر محصولات کشاورزی در بازار رقابتی قیمتشان مشخص می‌شود و با مشکلی مواجه نمی‌شوند و خود را با بازار به تعادل می‌رسانند ولی محصولاتی که نرخ خرید تضمینی دارند در این بازار دچار ضرر و زیان می شوند؛ که باید فکری به حال آنان کرد. امیدوارم متناسب با نرخ تورم نرخ خرید تضمینی سال آینده هم تغییر کند و افزایش یابد.

رئیس سازمان چای کشور وصل شدن واردات به تولیدات داخل را به عنوان راهکار پیشنهاد کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، عوارض و تعرفه‌های ناشی از واردات به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند که اولاً محصولات داخلی را رقابتی کنند و دوماً عوارض ناشی از واردات در قالب تسهیلات و کمک‌های فنی اعتباری در ارتباط با بهره‌وری باغات به باغداران برمی‌گردد. ساز و کار آن تا حدودی طراحی شده و آن‌را ارائه می‌دهیم به‌ طوری‌که بتوان این زنجیره را کامل کنیم.

جهانساز در پایان ۳۰ مهر را پایان فصل برداشت خواند و ادامه داد: پس از این زمان برداشت برگ سبز صورت نمی‌گیرد توصیه ما به باغداران این است که در حفظ برگ‌های انتهایی بوته چای کوشا باشند که این عمل هم اندوخته غذایی برای داشتن برداشت بهتر در سال آینده خواهد بود و هم سیستم ریشه‌ای گیاه تقویت می‌شود و یک گیاه با توانایی بالا برای سال آینده خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =