کد خبر: 9806
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
چهارآيين

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: تولید مرغ یک فعالیت اقتصادی است و مبنای تمام فعالیت‌های اقتصادی، کسب سود بیش‌تر است. سویه آرین یا لاین آرین در مقایسه‌ با مرغ‌هایی که در سنین بالای ۳۵روزگی به افزایش وزن ادامه می‌دهند، توان رقابت ندارد و سویه‌های راس، کاپ و... از نظر اقتصادی برای تولیدکننده صرفه بیش‌تری دارند؛ به عبارتی رقابت سبب شد سویه آرین حذف شود.

برومند چهارآیین در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: البته اوایل رواج کار مرغداری، همه مرغداران از سویه لاین آرین استفاده می‌کردند، اما با ورود سویه‌های راس، کاپ و بقیه سویه‌های خارجی، مرغدار صرفه اقتصادی را در پرورش مرغ لاین آرین ندید و همین امر سبب تغییر سبک کاری تولیدکنندگان شد. این تغییر سبک کار به دلیل منافع اقتصادی بود و همچنان ادامه دارد.
وی در تشریح معایب تولید مرغ اجداد خارجی سنگین‌وزن گفت: ‌سویه‌های خارجی تا سه‌کیلوگرم وزن‌گیری دارند و همین امر سبب شده است تولیدکنندگان آن‌ها را برای تولید انتخاب کنند. درخصوص معایب تولید مرغ سنگین‌وزن هم باید تأکید کنم که در تولید این نوع مرغ حداقل ۵۰۰هزار تن نهاده اضافه مصرف می‌شود و مردم به جای این‌که پول گوشت و پروتئین مرغی بدهند، چربی اضافه می‌خرند؛ به عبارتی کیفیت مرغ سنگین‌وزن نسبت به مرغ سبک‌وزن پایین‌تر است. 

کشتار مرغ بالای ۳‌کیلوگرم به نفع کشتارگاه‌هاست
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در رابطه با این نقد که بسیار شنیده می‌شود که چون سلیقه  ایرانی‌ها برای خرید مرغ گوشتی، مرغ درشت بالای سه‌کیلوگرم است، تولیدکنندگان به سمت تولید مرغ آرین نمی‌روند، بیان کرد: این حرف و این نگرش که ایرانی‌ها به دنبال مرغ سنگین‌وزن هستند، ساخته و پرداخته ذهن دلال‌ها و کشتارگاهی‌هاست. کشتار مرغ بالای سه‌کیلوگرم حدود سه‌درصد به نفع کشتارگاه‌هاست، زیرا میزان افت گوشت در این مرغ‌ها کم‌تر است و سه‌درصد بیش‌تر نسبت به مرغ سبک‌وزن سود می‌کنند که همین سه‌درصد رقمی درحدود یک‌هزار میلیارد تومان می‌شود.
چهارآیین در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بنابراین سال‌هاست این‌گونه تبلیغ می‌کنند که مردم مرغ سنگین‌وزن دوست دارند و مرغ سبک، بازارپسند نیست، درحالی‌که این افراد به درآمد خود فکر می‌کنند و بحث فرهنگی و عدم تمایل مصرف‌کننده فقط اجحاف در حق مردم است و مانع خوکفایی در این بخش هم شده.
وی در ادامه تأکید کرد: این فضاسازی‌ دلالان در بحث تولید مرغ‌های سنگین‌وزن درحالی انجام می‌شود که کیفیت مرغ سایز بالاتر از مرغ سنگین‌وزن بوده و این مسأله در طعم و کیفیت آن کاملاً مشهود است.

لاین آرین مرغی است که قابلیت صادرات دارد
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در رابطه با نحوه اقتصادی‌کردن تولید مرغ آرین تصریح کرد: ‌اگر وارد فرآیند تولید مرغ لاین آرین شویم، چاره‌ای نداریم جز این‌که به طرف تولید مرغ سایز برویم، زیرا مرغ لاین آرین در سنین بالا گوشت اضافه نمی‌کند و منفعت اقتصادی ندارد، ولی تولید در پنج‌هفته می‌تواند مفید باشد؛ البته اگر تیراژ را بالا ببریم، باید ۱۵میلیون جوجه‌ریزی آرین داشته باشیم و وزن مرغ حداکثر به دوکیلو و ۱۰۰ گرم برسد تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد. لاین آرین مرغی است که قابلیت صادرات دارد؛ به خصوص که کشورهای مقصد مرغ تولیدی ما تمایلی به مرغ با وزن سنگین ندارند و دقیقاً مرغ سایز برای صادرات بسیار مطلوب است.
چهارآیین با تأکید بر مزایای تولید مرغ آرین ادامه داد: با تولید لاین آرین در  ۳۵روزگی، هم مصرف دارو و واکسن کاهش پیدا می‌کند و هم مصرف دان و نهاده. همچنین در محصول نهایی هم ضایعات کم‌تری خواهیم داشت که همگی این‌ها می‌تواند برای ورود تولیدکننده به تولید این مرغ جذابیت ایجاد کند.
وی درخصوص اثرات وابستگی صنعت مرغداری ما به مرغ اجداد خارجی تصریح کرد: سویه‌هایی که درحال حاضر وارد ایران می‌شوند، اگر روزی وارد نشوند، ما با چالشی جدی در امنیت غذایی مواجه خواهیم شد؛ بنابراین سویه آرین  می‌تواند راهکار مناسبی برای رسیدن به خودکفایی در تولید مرغ باشد.
چهارآیین همچنین در پاسخ به این سؤال که پرداخت ۷۰۰میلیارد تومان تسهیلاتی که سازمان برنامه و بودجه قرار بود برای طرح احیای مرغ لاین آرین در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، ظاهراً انجام نشده است؛ این عدم پرداخت ناشی از کمبود بودجه است یا عدم تمایل برای تولید مرغ آرین، گفت: این سؤال را باید سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان متولی تأمین این تسهیلات پاسخ دهد، زیرا ما هرچه بگوییم در چارچوب حدس و گمانه‌زنی است و نمی‌تواند دقیق باشد. با این حال لازم است تأکید کنم که ما به‌عنوان یکی از تشکل‌های تولیدی که در بستر اقتصادی فعالیت داریم، آنچه برایمان مدنظر است، منفعت مشروع و عرفی بوده و هر آنچه بتواند این امر را تحقق بخشد، برای ما حائز اهمیت است.
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی عنوان کرد: وقتی صحبت از تسهیلات می‌شود، تولیدکنندگان از هر آنچه بتواند منافع آن‌ها را تأمین کند، استقبال می‌کنند، زیرا آن‌ها همیشه با کمبود نقدینگی مواجه هستند. اگر این پرداخت تسهیلات محقق شود، تولیدکنندگان برای ورود به فرآیند تولید مرغ لاین آرین تلاش خواهند کرد. 
او در بیان راهکارهای مفید برای تقویت تولید مرغ ‌آرین اظهار کرد: حمایت از تولیدکنندگان، حمایت از صادرات و به‌صرفه‌ شدن تولید مرغ‌ لاین آرین می‌تواند سبب افزایش تولید این نوع مرغ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =