کد خبر: 9630
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
علی اشرف منصوری

رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: تاکنون هشت‌هزار و ۹۰۰هکتار زمین برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی واگذار شده و در فرآیند نظارت نیز دو هزار هکتار از اراضی به سبب تخلف خلع ید شده است. همچنین پنج‌هزار و ۶۰۰هکتار از واگذاری‌ها در یکی دو سال اخیر بوده است.

به‌گزارش «روستانیوز»، علی‌اشرف منصوری در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال میزان تولیدات در شهرک‌های کشاورزی به ۶۰۰هزار تن برسد و این در حالی است که دو سال پیش در این شهرک‌ها محصول چندانی تولید نمی‌شد.
وی با بیان این‌که شهرک‌های کشاورزی مزیت‌های بسیاری دارند، گفت: بهره‌وری بهینه با حل مشکلات صنایع تبدیلی و تکمیلی، تأمین خدمات و زیرساخت‌ها به صورت یکجا و متمرکز، کاهش هزینه‌های تولید، انجام مطالعات و حل بوروکراسی اداری توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی، ساماندهی فروش و پرداخت تسهیلات بانکی از مزیت‌های شهرک کشاورزی است. در حقیقت شهرک‌های کشاورزی بهشت سرمایه‌گذاری برای افرادی است که قصد دارند در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.
وی ادامه داد: اگر مشکل کم‌آبی و دغدغه بهره‌وری در مصرف آب داریم، بایستی به سمت تولید در محیط‌های کنترل شده (گلخانه‌ای) حرکت کنیم. به عبارت دیگر اگر قصد داریم بهره‌وری از منابع حیاتی کشور یعنی آب و خاک افزایش یابد، باید گلخانه‌ها را توسعه دهیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی اضافه کرد: توسعه گلخانه‌ها علاوه بر افزایش بهره‌وری، در اشتغال‌زایی هم موثر خواهد بود. در هر گلخانه حداقل ۱۰نفر اشتغال ثابت دارند و در فصل برداشت تعداد افراد مشغول به کار افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که در حوزه دام و طیور ظرفیت‌هایی را در استان‌ها پیش‌بینی کردیم و این عرصه‌ها آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران هستند، از بهره‌برداری از چندین شهرک بزرگ در بخش طیور و گلخانه خبر داد.
به گفته منصوری، مجموعه اراضی که در حوزه شیلات و آبزیان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته، ۱۱ هزار هکتار است.
منصوری با بیان این‌که بالغ بر ۴۷هزار هکتار از اراضی در منابع ملی و مستثنیات مردم  برای شهرک‌های کشاورزی پیش‌بینی شده است، گفت: موانعی بر سر راه وجود دارد که در حال رفع آن‌ها هستیم. اخیراً نیز در خصوص رفع این موانع با کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای داشتیم و آن‌ها تصمیم گرفتند با طرح یک فوریتی به توسعه شهرک‌های کشاورزی کمک کنند که امیدواریم هرچه زودتر این طرح به نتیجه برسد و با رفع موانع بتوانیم به سرعت شهرک‌ها را گسترش دهیم.
وی اضافه کرد: حدود پنج‌هزار و ۶۰۰هکتار از عرصه‌های واگذار شده از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در حال ساخت‌وساز هستند و بسیاری از آن‌ها هم به بهره برداری رسیده‌اند.
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی با بیان این‌که ۱۹۷شهرک‌ در عرصه ملی و ۱۳۳شهرک در مستثنیات مردم فعالیت دارند، افزود: بیش‌ترین سطح گلخانه‌ای مربوط به استان اردبیل، بیش‌ترین شهرک در حوزه آبزیان در استان هرمزگان و در حوزه دام و طیور نیز بیش‌ترین  شهرک متعلق به استان گلستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =