کد خبر: 9221
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
روستای خیکان

دومین نشست کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری های کشور با حضور رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، معاون اجتماعی و فرهنگی مرکز و اعضای کارگروه فرهنگی و اجتماعی دفاتر امور روستایی استانداری‌های کشور شامل استان‌های خوزستان، کرمانشاه، قزوین، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد، گلستان و لرستان و کارشناسان مرکز و نماینده معاونت امور دهیاریها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس تشکیل شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در ابتدای جلسه اسمعیل زیارتی نصرآبادی، رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی ضمن خوشامدگویی جهت شرکت در جلسه به صورت ویدئوکنفرانس به تشریح اهمیت اقدامات این کارگروه و نقش کارگروه فرهنگی و اجتماعی در پیشبرد اهداف کلان توسعه روستایی در کشور پرداخت و دو موضوع تدوین سندی جامع برای تبیین چارچوب اقدامات و فعالیت‌های دهیاری‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی و تدوین دستورالعمل نحوه‌ هزینه‌کرد اعتبارات اجتماعی و فرهنگی دهیاری‌ها را به عنوان دو مأموریت اصلی کارگروه برشمرد.
 
در ادامه حجت الله غلامعلی، معاون اجتماعی و فرهنگی مرکز و دبیر کارگروه، ضمن ارائه گزارشی به تشریح و تحلیل ابعاد مختلف موضوعات فرهنگی و اجتماعی حوزه روستایی و نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، اقدامات انجام شده در این حوزه و پیشنهادهای 12 گانه ارسالی به دبیرخانه کارگروه برای اخذ نظرات اعضای کارگروه پرداخت.
 
سپس نصیبی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان و رئیس کارگروه، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده و گزارش ارائه شده به تشریح اولویت‌ها و برنامه‌های پیشنهادی کارگروه پرداخت و پیشنهاد افزایش اعتبارات اجتماعی و فرهنگی دهیاریها و تشکیل جلسات کارگروه بصورت منظم در فواصل زمانی یک ماهه را مطرح نمود.
 
در ادامه کرمی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، با اشاره به گستره وظایف دهیاری‌ها و عدم تناسب نقش و وظایف دهیاران با وضعیت استخدامی ایشان اشاره و پیشنهاد ارجاع موضوع افزایش اعتبارات اجتماعی و فرهنگی دهیاری‌ها به کارگروه مالی را مطرح نمود.
 
خانم نجفی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین و عضو کارگروه به ضرورت الزام دهیاری‌ها به ارائه برنامه برای اعتبارات و شفافیت نحوه هزینه‌کرد اعتبارات اجتماعی و فرهنگی دهیاری‌ها و برگزاری جشنواره‌های ملی و تجارب استانی مرتبط پرداخت.
 
همدمی نژاد مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی، به اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری باسایر دستگاه‌ها و نتایج مفید آنها اشاره نمود و 2 طرح برگزاری جشنواره ایده‌ها و برنامه‌های فرهنگی برتر روستایی و ایجاد فرهنگسرای روستا در شهرهای مرکز استان را ارائه نمود.
 
خسروانی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه و عضو کارگروه پیشنهاد ایجاد خانه فرهنگ روستا، ده سرا و جشنواره‌های مبتنی بر رویداد با موضوعات مختلف را مطرح نمود.
 
آذربختی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان و عضو کارگروه بر ایجاد نظام‌نامه یکپارچه برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگی در حوزه روستایی تأکید داشت.
 
الحایی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان و عضو کارگروه، برگزاری جشنواره های محلی، استعدادیابی روستایی، توجه به تنوع قومیتی، کمبود فضای آموزشی، ارائه ایده های موفق اجتماعی و فرهنگی روستایی را مورد تاکید قرار داد.
 
در پایان مصوبات نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی به شرح ذیل مطرح شد:
تدوین دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد اعتبارات اجتماعی و فرهنگی در بودجه دهیاری ها
تنظیم نظام نامه توسعه اجتماعی و فرهنگی روستاها
ارائه پیشنهاد و پیگیری افزایش سقف هزینه کرد اعتبارات اجتماعی و فرهنگی دهیاری‌ها
تهیه دستورالعمل جشنواره عکس روستایی توسط استانداری قزوین
تهیه طرح ایجاد فرهنگسرای روستا در مراکز استان‌ها توسط استانداری خراسان رضوی
تهیه تقویم گردشگری درخصوص رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی روستاها
تدوین طرح استعدادیابی در روستاها توسط استانداری کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =