کد خبر: 8829
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
گلخانه

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۱۲ محصول تولیدی استان به دلیل کیفیت مرغوب و ارزش غذایی بالا قابلیت صادرات دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، "عبدالله موموندی" افزود: محصولاتی چون انار، انجیر، سیب قرمز، شیرخام، عسل، زعفران، انواع حبوبات و شیلات با وزن حدود ۴۵۰ هزار تن در لرستان تولید می شود اما به دلیل عدم فرآوری و نبود بازار هدف، از صادرات باز می ماند.

وی با تاکید بر بازاریابی محلی، داخلی و صادراتی برای کشاورزی لرستان تصریح کرد: باید پروژه توسعه و ترویج صادرات پذیری کالاهای کشاورزی استان را در دستور کار قرار داد که این مهم صرفا تکلیف جهادکشاورزی نیست بلکه باید به عنوان یک امر فرابخشی تلقی و پیگیری شود.

موموندی گفت: خام فروشی برخی تولیدات نه تنها سود ندارد بلکه امکان فساد و خرابی محصول را ایجاد می کند و خسارت بسیاری بر جا می گذارد بنابراین باید افرادی که بالقوه این کار را انجام می دهند و در امر صادرات تجربه موفق دارند شناسایی و بکارگیری کنیم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: با وجود ظرفیت های بالقوه زیربخش های مختلف کشاورزی  استان برای صادرات اما با چالشی به نام عدم تقاضای موثر برای بسیاری از کالاها مواجه هستیم.

موموندی گفت: پارسال از مجموع کالاهایی که از مقصد لرستان صادر شده، حدود ۲۱ هزار تن معادل  ۵.۶ درصد وزنی و نیم درصد ریالی مربوط به کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: این رقم صادرات نیز در مجموع مربوط به چهار شخصیت حقیقی و حقوقی و ۷۰ درصد این تعداد مربوط به کشت و صنعت فجر خرم آباد بود و این یعنی تمرکز بر افزایش تولید بوده است و در بازاریابی کشاورزی خیلی خوب نبوده ایم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باید برای تغییر رویکرد تولید محور به بازار و صادرات محور به اقداماتی همچون کشاورزی دانش بنیان، تقویت زنجیره تامین، ارزش افزوده و کشاورزی قراردادی توجه کرد.

موموندی توضیح داد: در کشاورزی قراردادی، باید قبل از تولید، با بازار به توافق رسید و حتی پیش فروش هایی از قبل داشت که با دریافت مبالغ پیش پرداخت می توان بخشی از نیازهای اقتصادی مسیر تولید را هم برطرف کرد و از طرفی اطمینان بازار فروش را هم داشته باشیم.

وی افزود: بسیاری از محصولات صادرات پذیر استان حتی در بازارهای محلی هم فروش خوبی ندارند و همین امر موجب می شود فرصت بزرگی به نام ارزش افزوده و سودآوری محصول از بین رود.

وی با بیان اینکه فرآوری محصول موجب قدرت نگهداری بیشتر آن می شود گفت: ایجاد زیرساخت های صادراتی، موجب ارزش افزوده، اشتغال بالا، درآمد بیشتر و کاهش ضایعات می شود در حالیکه اکنون طی مراحل مختلف تولید تا فروش، ۳۰ تا ۴۰ درصد ضایعات داریم.

موموندی با تاکید بر کشاورزی هوشمند مبتنی بر دانش افزود: باید زنجیره صفر تا ۱۰۰ برای هر محصول کشاورزی تعریف و عملیاتی شود.

لرستان بین ۲.۹ تا سه میلیون تن تولید کشاورزی و باغی دارد، ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و  ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مثمر با تولید ۲۸۰ هزار تن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می شود ودر حالیکه  پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش  تولیدات کشاورزی لرستان در زیر بخش‌های زراعی، دامی و باغی است  اما به دلیل کم توجهی به صادرات محصول، ارزش افزوده آنچنانی  نصیب مردم نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =