تخمه آفتابگردان

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی گفت: امنیت غذایی مردم در محصولات لوکس و وارداتی نیست و حق تولیدکنندگان ضایع می شود.

علیرضا مردانی رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی در گفت و گو با روسنا (روستانیوز) با بیان اینکه 45 درصد کل اراضی آبی این شهرستان به کشت تخم کدو و تخم آفتابگردان اختصاص دارد، عنوان کرد: می‌توان شهرستان خوی را به عنوان قطب اول کشت و تولید‌کننده دانههای آجیلی آفتابگردان در سطح کشور نامید؛ به نظر می‌رسد با توجه به واردات بی‌رویه محصولات کدو و آفتابگردان آجیلی از چین و دیگر کشورهای اروپایی و عدم حمایت ملی از این دو محصول که چرخاننده چرخ‌های اقتصاد شهرستان خوی هستند باعث افت شدید قیمت این محصولات شده و سطح زیر کشت این محصول در سال 96-95 نیز کاهش یافته است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی با تاکید بر اینکه نباید به تخمه‌های چینی مجوز واردات بدهیم، عنوان کرد: امنیت غذایی مردم در محصولات لوکس و وارداتی و صدور مجوزهای واردات برای این محصولا اشتباه است و حق تولیدکنندگان ضایع می شود.

مردانی خاطرنشان کرد: اکنون برداشت آفتابگردان آغاز شده اما این محصول شرایط مناسبی ندارد شاید به این دلیل است که کشاورزان استان کمتر به تولید این محصول توجه کرده‌اند از طرفی واردات بی‌رویه این محصول رمقی برای تولید و سرمایه‌گذاری کشاورزان نگذاشته است.

وی ادامه داد: ما در این حوزه خود تولید‌کننده هستیم اما با واردات بی‌رویه این محصول به کشاورزان برخی کشورها یارانه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تاسیس و راه‌اندازی صنایع تبدیلی موجب جلوگیری از خروج محصولات زراعی، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و افزایش میزان درآمد منطقه خواهد شد، افزود: این رویه باعث شده الگوی کشت این شهرستان‌ها به صورت کاملا غیرمنطقه‌ای تغییر یابد و مدیریت زراعی محصولات را مشکل می کند.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان خوی عنوان کرد: روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع اومگا6 و اومگا 3 از باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است؛ همچنین علاوه بر نیاز به آب کم درآمد بیش‌تری برای کشاورزان دارد و سهم بیش‌تر آن در اشتغال می‌تواند در الگوی کشت شهرستان نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =