کد خبر: 8776
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
بیابان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: انواع گیاهان مقاوم به خشکی شامل قره داغ و آتریپلکس امسال در ۶۵۰ هکتار از اراضی بیابانی کویر میقان اراک کشت شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، «حمید رضا مرادی» افزود: کشت ۹۰ درصد این گیاهان با انجام چهار دوره آبیاری در اراضی بیابانی و بحرانی کویر میقان اراک موفقیت آمیز بوده و ۱۰ درصد بقیه نیازمند توجه و واکاوی دوباره دارند.

وی ادامه داد: ایجاد کمربند حفاظتی بین اراضی بیابانی و کشاورزی اطراف کویر میقان اراک از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای مقابله با بیابان‌زایی در این منطقه بوده و از ابتدای آغاز این طرح تاکنون ۶۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در این منطقه ایجاد شده‌ است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد ۵۰ کیلومتر کمربند حفاظتی برای جداسازی اراضی بیابانی از اراضی کشاورزی و مقابله با بیابان‌زایی در کویر میقان اراک امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مرادی از اختصاص ۶۴ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابان‌زایی در استان مرکزی در سال جاری خبرداد و گفت: با توجه به نزدیکی کویر میقان به مرکز این استان و قرار گرفتن چندین شهر و روستا در اطراف این منطقه؛ تخصیص هرچه بیشتر اعتبارات برای مقابله با بیابان‌زایی، جلوگیری از حرکت ریزگردها و آلودگی هوای شهرها از خواسته‌های به حق مردم استان است.

وی ادامه داد: توسعه کشت گیاهان قره‌داغ و آتریپلکس در اراضی بیابانی کویر میقان اراک و افزایش گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی از جمله گز و تاغ در اراضی بیابانی این کویر از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای مقابله با بیابان‌زایی است.

۲ میلیون هکتار از مساحت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری استان مرکزی را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =