پرورش قارچ

قارچ با ویژگی‌های مثبت غذایی و دارویی، نسبت به دیگر محصولات غذایی، ماده مفیدی برای سلامتی انسان است و با قراردادن آن در سبد غذایی، سلامت بدن تضمین می‌شود.

قارچ با ویژگی‌های مثبت غذایی و دارویی، نسبت به دیگر محصولات غذایی، ماده مفیدی برای سلامتی انسان است و با قراردادن آن در سبد غذایی، سلامت بدن تضمین می‌شود. ازاین‌رو باید برای استفاده بیش‌تر از آن بین مردم فرهنگ‌سازی شود. اگر کسی در سبد غذایی خود از قارچ استفاده کند، با تنظیم میزان کلسترول خون، خود را در برابر بیماری دیابت بیمه می‌کند. در گذشته فروش قارچ دچار افت شدید شد و تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل شدند. اکنون مجدداً این واحدها به تولید بازگشته‌اند و تولید و صادرات رونق گرفته است. کشور عراق با خرید و مصرف روزانه 20 تن قارچ بزرگ‌ترین خریدار قارچ ایران است، این درحالی است که مشکلات موجود برای صادرات از ایران رغبت صادرکننده به صادرات را کاهش داده است.

محمدحسن افشار، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره فواید قارچ گفت: قارچ ویژگی‌های مثبتی نسبت به سایر محصولات غذایی دارد؛ چراکه دارای ارزش غذایی و دارویی بالایی است. قارچ حاوی ویتامین‌های گروه B است که این‌ گروه از ویتامین‌ها نقش حیاتی در تأمین سلامتی انسان دارند. قارچ خوراکی در حدود 5/4 تا پنج درصد پروتئین دارد که تمام این درصد پروتئین در بدن قابل‌جذب است؛ یعنی اسیدآمینه‌های موجود در این محصول به‌راحتی قابل‌شکستن و جذب‌شدن در بدن هستند. این در حالی است که پروتئین گوشت قرمز در حدود 14 درصد است و فقط هفت‌ درصد از آن جذب و مابقی آن دفع می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی در پاسخ به این‌که اگر مردم در سبد غذایی خود قارچ را جایگزین مصرف گوشت قرمز کنند، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه خواهد بود، گفت: برای مثال اگر شخصی یک کیلو گوشت قرمز مصرف کند، حدود 70 گرم پروتئین جذب می‌کند که باید برای این مقدار پروتئین حداقل 70 هزار تومان هزینه ‌کند. این درحالی است که اگر یک کیلو قارچ مصرف کند، 45 تا 50 گرم پروتئین جذب می‌کند که برای آن حداکثر 14 هزار تومان هزینه می‌کند.

افشار افزود: اگر گوشت قرمز مازاد بر نیاز بدن مصرف شود، در بدن به چربی تبدیل شده و کلسترول ایجاد خواهد کرد و نهایتاً مشکلاتی را برای شخص مصرف‌کننده به‌وجود می‌آورد؛ این در حالی است که قارچ برعکس گوشت قرمز عمل می‌کند؛ یعنی علاوه‌‌بر این‌که پروتئین قارچ به چربی تبدیل نمی‌شود، بلکه مواد موجود در قارچ قند خون را تنظیم و کنترل می‌کند.

وی ادامه داد: براساس آمار وزارت بهداشت بیش از دو میلیون نفر بیماری دیابت آگاهانه دارند و تعداد زیادی هم از بیماری دیابت خود هیچ اطلاعی ندارند. حال اگر کسی در سبد غذایی خود پروتئین قارچ را جایگزین پروتئین گوشت قرمز کند، با تنظیم میزان کلسترول خون، خود را در برابر بیماری دیابت بیمه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: میزان آنتی‌اکسیدان موجود در قارچ به‌اندازه‌ای است که اگر کسی در طول هفته حداقل دو مرتبه قارچ مصرف کند، دچار سرطان‌هایی مثل کلون معده، روده، سینه و پروستات نمی‌شود که در کم‌تر ماده غذایی این خواص دیده می‌شود. همچنین میزان مواد کانی موجود در قارچ مثل روی، مس، پتاسیم و فسفر به‌اندازه‌ای است که به تنظیم تعادل آبی و تعادل هورمونی بدن کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین قارچ حاوی ماده‌ای است که در بدن به ویتامین D تبدیل می‌شود. در جوامع شهری مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند و کم‌تر با نور مستقیم خورشید در ارتباطند، ازاین‌رو سطح ویتامین D بدنشان بسیار کم است؛ بنابراین با مصرف قارچ می‌توانند سطح ویتامین D در بدنشان را تا سطح قابل‌توجهی افزایش دهند.

62 درصد قارچ کشور در استان‌های تهران و البرز تولید می‌شود

افشار در ادامه گفت: میزان تولید سالانه قارچ در شرایط فعلی حدود 150 هزار تن است. در گذشته تعدادی از هم‌وطنان، به‌دلیل ناآگاهی با مصرف قارچ‌های سمی به‌جای قارچ خوراکی جان خود را از دست ‌دادند و به‌دنبال آن فروش قارچ دچار افت شدید شد و تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل شدند. اکنون مجدداً این واحدها به تولید باز‌گشته و کارگران خود را دوباره به خدمت گرفته‌اند؛ بنابراین دور از ذهن نیست که تولید امسال به 180 هزار تن برسد که از این میزان تولید سالانه حدود 10 درصد قارچ تولیدی به کنسرو، ترشی و... تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس آخرین آمار موجود حدود 36 درصد قارچ تولیدی کشور در استان تهران و حدود 26 درصد در استان البرز تولید می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان گفت 62 درصد قارچ کشور در دو استان تهران و البرز تولید می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی افزود: روزانه حدود 100 تا 120 تن از قارچ تولیدی در سه مرکز در بازار تهران عرضه می‌شود و حدود 30 درصد از آن در بازار‌های روز و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به‌فروش می‌رسد. همچنین با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار، تصمیم داریم ابتدا قارچ را با کمک نمایندگان سازمان میادین میوه و تره‌بار به قیمت واقعی برسانیم و همچنین قارچ درجه یک را در میادین عرضه کنیم تا مصرف‌کنندگان که اکثراً قشر متوسط جامعه هستند، از قارچ درجه یک و خوب تغذیه کنند.

25 درصد قارچ تولیدی کشور صادر می‌شود

افشار با اشاره به مطالعاتی که در تابستان امسال روی قارچ انجام شده است، گفت: یک کیلو قارچ به‌طور میانگین برای تولید‌کننده در مزرعه هشت هزار و 900 تومان تمام می‌شود. حدود 70 درصد قارچ یک واحد تولیدی به‌طور متوسط درجه یک، 20 درصد آن درجه دو و 10 درصد آن هم درجه سه است؛ ازاین‌رو به‌طور میانگین رقم دریافتی تولیدکننده در مزرعه باید رقمی بالاتر از 9 هزار تومان باشد تا در نقطه سربه‌سر قرار بگیرد. اگر 20 درصد سود هم برای تولیدکننده با توجه به این‌که تولید قارچ ریسک بالایی دارد، در نظر گرفته شود، یک کیلو قارچ باید در مزرعه حدود 10 هزار و 800 تومان فروخته شود. وی قیمت قارچ را در شرایط مختلف متفاوت خواند و افزود: انجمن تولیدکنندگان قارچ اقداماتی را برای تثبیت بازار قارچ انجام داده است؛ به این‌صورت که در مواردی که در بازار مازاد قارچ باشد، برای جلوگیری از کاهش قیمت، از طریق برخی افراد قارچ‌های مازاد را از بازار جمع‌آوری کرده و به‌سمت صنایع تبدیلی و کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی هدایت می‌کند و در مقطعی هم که قارچ در بازار کم باشد، این انجمن قارچ بیش‌تری روانه بازار می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی ادامه داد: در شرایط فعلی حدود 20 تا 25 درصد کل قارچ تولیدی کشور صادر می‌شود، به‌طوری‌که در تابستان امسال دو محموله صادرات به فرانسه داشتیم؛ یعنی با تعدیل‌کردن و نزدیک‌شدن نرخ ارز به نرخ واقعی روزانه بالای 30 تن قارچ از کشور صادر می‌شود و همه کشورهای همسایه، به‌جز ترکیه خریدار قارچ ما هستند. کشور عراق با خرید و مصرف روزانه 20 تن قارچ بزرگ‌ترین خریدار قارچ از ایران است.

افشار تأکید کرد: نوسانات ارز، صادر‌کنندگان را در تصمیم‌گیری دچار تردید می‌کند که با پرداخت مجموعه‌ای از هزینه‌ها مثل هزینه حمل و تحمل ریسک‌های موجود، دریافتی حاصل از صادراتش چه میزان خواهد بود. اگر بانک مرکزی نوسانات نرخ ارز را کنترل کند و صادرکننده بداند که با چه نرخی می‌تواند ارز حاصل از صادراتش را بفروشد، در تصمیم‌گیری مصمم‌تر شده و صادرات رونق پیدا می‌کند. در گذشته با این مسأله روبه‌رو بودیم که 20 درصد قارچ تولید داخل نمی‌توانست جذب بازار داخلی شود که این امر باعث افت شدید قیمت قارچ و ضرر تولیدکنندگان می‌شد؛ اما اکنون که قیمت ارز واقعی شده، صادرات و شرایط برای قارچ‌کاران بهتر شده است. قیمت قارچ در بازار جهانی ثابت و در حدود 5/2 دلار است.

وی همچنین به مشکلاتی که پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: در گذشته صادرکننده به‌ازای ارز صادراتی خود می‌توانست مجموعه‌ای از اقلام را وارد کند که اکنون بانک مرکزی این سیستم را برهم زده است؛ به‌ این‌صورت که اگر صادراتی انجام دهد، باید ارز ناشی از آن را با نرخ هشت هزار تومان به بانک مرکزی واگذار کند یا اگر دراِزای آن بخواهد کالایی وارد کند، باید ثبت سفارش انجام دهد و ثبت سفارش در نوبت حراج قرار بگیرد و اگر ارزی وجود داشت، در نوبت حراج در اختیار فرد قرار می‌گیرد. از آن‌جا که صادرکننده نمی‌تواند کالای موردنیاز قارچ‌کاران را با ارز حاصل از صادرات خود وارد کند، رغبت صادرکننده هم به صادرات کاهش می‌یابد؛ لذا بهتر است صادرات به روال گذشته باشد تا صادرکننده به‌ازای صادرات خود بتواند واردات انجام دهد.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =