بیمه کشاورزی

براساس حکم ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است اعتبار حق بیمه سهم دولت را به صورت 100 درصد تخصیص یافته، در ردیفی مستقل، هر ساله در قالب بودجه سالیانه به مجلس تقدیم کند.

براساس حکم ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است اعتبار حق بیمه سهم دولت را به صورت 100 درصد تخصیص یافته، در ردیفی مستقل، هر ساله در قالب بودجه سالیانه به مجلس تقدیم کند. شنیده می‌شود این اعتبار برای سال 98 به مبلغ یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با حجم خسارات گوناگون که شاید سالانه به 100 هزار میلیارد تومان نیز برسد همخوانی ندارد و دست‌کم دو هزار میلیارد تومان اعتبار و به همین میزان برای افزایش سرمایه نیازمند است. در ایران طی چند سال گذشته شاهد تغییرات اقلیمی گسترده‌ای بودیم و این تغییرات که به خشک‌سالی نیز منجر شده، دلیلی شد که بخش کشاورزی ضرر و زیان زیادی را متحمل شود و در این ‌بین بیش‌ترین ضرر و زیان‌ها عاید کشاورزانی شد که همه سرمایه خود را در این میان از دست می‌دادند. کشاورزان برای آن‌که بتوانند کار و زمین کشاورزی خود را حفظ کنند در طوفان حوادث نیاز به چتر حمایتی دارند که بتواند از آن‌ها در این کارزار حمایت کند و صندوق بیمه کشاورزی، در این میان می‌تواند چتری حمایتی به‌حساب آید. نمایندگان مجلس نیز به سهم خود تلاش می‌کنند که پشت کشاورز قرار گیرند و دولت را مجاب کنند تا نگاه ویژه‌تری به این بخش داشته باشد.

بیمه کشاورزی عامل دلگرم کردن کشاورزان به کار و تولید

غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) درباره اهمیت بیمه کشاورزی و حمایت از کشاورزان می‌گوید: کشاورزی یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌ها در کشور به‌حساب می‌آید؛ اما با ‌وجود این توجه کم‌تری از سوی دولت به این بخش استراتژیک شده است.

رئیس کمیسیون  برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در واقع باید گفت کشاورزی مهم‌ترین منبع تأمین امنیت غذایی کشور به‌حساب می‌آید و در شرایطی که ما از سوی دشمنان تحریم شده‌ایم باید توجه به این بخش را در اولویت کارهای خود قرار دهیم. وی در ادامه تصریح می‌کند: این در حالی است که در ماه‌های اخیر به این بخش بی‌توجهی شده است.

تاجگردون با اشاره به این‌که صندوق بیمه کشاورزی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کشاورز را به کار و تولید محصول کشاورزی دلگرم کند، اضافه می‌کند: کشاورز باید خیالش از بابت تولید محصولی که می‌کارد راحت باشد؛ درحالی‌که در سال‌های گذشته شاهد بودیم که خشک‌سالی یا گاهی سیل و باران‌های شدید بسیاری از زمین‌های کشاورزی و محصولات درختی را نابود کرده‌اند؛ اما در چنین شرایطی نیز به‌دلیل کمی بودجه بیمه کشاورزی تنها درصد پایینی از خسارت‌ها پرداخت ‌شده و این نشان می‌دهد که اهمیتی به این بخش داده نمی‌شود و اگر این بخش اصلاح نشود این انتظار می‌رود که بسیاری از کشاورزان عطای کشاورزی را به لقایش ببخشند. نماینده مردم گچساران در ادامه می‌افزاید: به‌همین دلیل به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس می‌توانند تغییر مهمی در این حوزه ایجاد کنند و این می‌تواند تغییر میزان اعتبار نقشه بیمه کشاورزی باشد.

بیمه کشاورزی در اولویت قرار گیرد

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، نیز در این خصوص به «سبزینه» می‌گوید: تأمین امنیت روانی برای کشاورزان موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش می‌کنیم به این موضوع رسیدگی کنیم؛ زیرا در کشور با افزایش هزینه‌های زیادی روبه‌رو بودیم و بحث خسارت کشاورزان نیز موضوعی نیست که بتوان از آن به‌سادگی گذشت و باید برای آن فکر اساسی کرد.

میزان اعتبار صندوق بیمه کشاورزی نسبت به ریسک‌های این بخش کم‌ است

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، نیز به روسنا (روستانیوز) می‌گوید: تغییرات اقلیمی شرایط نامتعادلی را در حوزه کشاورزی ایجاد کرده است و این مسأله سبب شده که بخش کشاورزی نیاز به پشتوانه قوی داشته باشد. نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: در واقع کشاورز نباید نگران معیشت و زمین زراعی خود باشد؛ درحالی‌که عدم پشتوانه مشخص برای این قشر زحمتکش سبب شده که تعدادی از کشاورزان قید کار بر روی زمین را بزنند و به مشاغل دیگر رو بیاورند، همین موضوع اهمیت بیمه کشاورزی را دوچندان می‌کند؛ زیرا نشان می‌دهد که حفظ امنیت شغلی کشاورز تا چه میزان می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. در واقع باید گفت کشاورزان نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کنند و این مهم سبب می‌شود که به بحث بیمه توجه ویژه داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: میزان اعتباری که برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته‌شده نسبت به ریسکی که در این حوزه وجود دارد بسیار پایین است؛ به‌همین دلیل باید فکری برای افزایش آن صورت گیرد.

ریسک در بخش کشاورزی بالاست

علی‌محمد مرادی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، هم می‌گوید: خطرپذیری در بخش کشاورزی بالاست و یکی از علت‌های آن نیز عدم اطمینان از فروش مناسب برای محصولات است، به‌همین دلیل به نظر می‌رسد که سازمان‌های بیمه‌گر باید رویکرد جامعه‌ای به بحث کشاورزی داشته باشند و متناسب با اقلیم و شرایط حمایت خود را از بخش کشاورزی گسترش دهند.

نماینده مردم قروه و دهگلان با اشاره به این‌که بیمه محصولات کشاورزی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ادامه می‌دهد: در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفت، اما کافی نیست و باید با شناخت خطرات رویکرد مناسبی برای برخورد با آن پیدا کرد. وی تصریح می‌کند: افزایش تعهدهای نهادهای بیمه‌گر و کم‌کردن از سهم تعهد بیمه‌گذار ازجمله مطالباتی است که نیاز به بودجه دارد و با بودجه در نظر گرفته‌شده نمی‌توان به آن جامه عمل پوشاند، به‌همین دلیل افزایش اعتبار بودجه می‌تواند در راستای تحقق مطالبات کشاورزان به‌حساب آید.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: امسال با تورم شدیدی روبه‌رو بودیم و میزان اعتباری که برای این بخش در نظر گرفته‌شده است، نسبت به میزان خسارت‌ها بسیار کم است و نمی‌تواند جوابگوی خسارت‌هایی باشد که کشاورزان به‌دلیل شرایط اقلیمی و خشک‌سالی‌های متوالی به آن دچار می‌شوند؛ به‌همین دلیل به نظر می‌رسد که باید به این بخش نگاه ویژه داشت و میزان اعتبار در نظر گرفته‌شده را افزایش داد.

با مدیریت ریسک چالش‌های کشاورزی را کاهش دهیم

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، نیز درباره اهمیت بیمه کشاورزی می‌گوید: خسارت‌های کشاورزی یکی از مشکلاتی است که پیش‌روی این بخش قرار دارد. باید گفت سایر بخش‌ها همانند کشاورزی در معرض خطر نیستند؛ زیرا بخش کشاورزی به‌واسطه وسعت و مشکلاتی که می‌تواند گریبان‌گیرش باشد بسیار پرچالش است. به‌همین دلیل باید از طریق مدیریت ریسک آن را بهبود بخشید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: با اشاره به این‌که وجود خسارت‌ها در بخش کشاورزی بحث بیمه را در این بخش پررنگ می‌کند دولت باید از این بخش حمایت جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته برای صندوق بیمه کشاورزی می‌افزاید: این مبلغ صندوق نمی‌تواند پاسخگوی ضرر و زیانی باشد که در این بخش برای کشاورزان ایجاد می‌شود؛ به‌همین دلیل در مجلس شورای اسلامی نمایندگان قطعاً بر روی این موضوع توجه ویژه خواهند داشت تا به این طریق دین خود را به کشاورزان ادا کنند.

حمایت از صندوق بیمه کشاورزی یک ضرورت است

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، نیز می‌گوید: حمایت از صندوق بیمه کشاورزی یک ضرورت است. امسال بودجه صندوق نسبت به میزان تورم کشور نه‌تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش نیز داشته است. بیمه کشاورزی در جامعه هدف یک ضرورت به‌حساب می‌آید، به‌همین دلیل هر خدمت و برنامه‌ای که در راستای حمایت کشاورز باشد باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: روستاییان و کشاورزان نقش مهمی در توسعه کشور و تأمین امنیت غذایی برعهده‌دارند و به‌همین دلیل باید در فرآیند توسعه پایدار به این قشر توجه ویژه شود. فیضی در ادامه می‌افزاید: برنامه‌های صندوق بیمه کشاورزی باید موردحمایت قرار گیرد؛ زیرا کشاورزان نقش مهمی در تولید محصولات استراتژیک و توسعه پایدار کشور دارد. با این کار می‌توان یک گام بزرگ برای افزایش رفاه آن‌ها برداشت.

وی خاطرنشان می‌کند: باید بستر لازم برای برنامه‌های این صندوق فراهم شود. ما نیز در مجلس تلاش می‌کنیم که بودجه این صندوق را افزایش دهیم.

اعتبار صندوق بیمه کشاورزی نسبت به‌میزان تورم کاهش‌یافته است

عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: اگر بخواهیم به‌درستی درباره اعتبار در نظر گرفته برای صندوق بیمه کشاورزی صحبت کنیم، باید بگوییم اعتبار این صندوق با احتساب تورم کاهش یافته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مجلس در ادامه می‌افزاید: تورم در ماه‌های اخیر افزایش بسیاری داشته؛ این درحالی است که بودجه صندوق بیمه کشاورزی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌طورکلی بودجه در بخش کشاورزی افزایشی نداشته و این ضعف بودجه را در بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان به‌طور آشکار دید. عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در ادامه می‌افزاید: متأسفانه در لایحه بودجه سال ۹۸ صندوق بیمه کشاورزی توان قدرت خرید مردم را نادیده گرفته است.

نمایندگان مجلس باید به این مسائل ورود پیدا کرده و آن را مورد بررسی بیش‌تر قرار دهند. وی به بحث صندوق بیمه کشاورزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: میزان اعتباری که برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده است همان میزان سال گذشته است، این درحالی است که اگر میزان تورم را در نظر بگیریم با مقایسه‌ای ساده متوجه می‌شویم که این بودجه نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

پاپی‌زاده با انتقاد از کاهش قدرت خرید مردم در جامعه تصریح می‌کند: میزان اعتبار صندوق بیمه کشاورزی نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد، هرچند که سال گذشته نیز این اعتبار راضی‌کننده نبود. امسال نیز با وجود آن‌که میزان تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی افزایش داشته؛ اما شاهد کاهش قدرت خرید در مردم هستیم. ما به‌عنوان نمایندگان مردم تلاش می‌کنیم که سهم اعتبار حق بیمه سهم دولت در بیمه کشاورزی را افزایش دهیم تا از این طریق کمکی به معیشت کشاورز کرده باشیم.

بیمه محصولات کشاورزی به‌نفع دولت است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، درباره اهمیت حمایت از کشاورزان با بیمه کشاورزی در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: درباره صندوق بیمه کشاورزی چند نکته حائز اهمیت است، کشاورزان امروز ما محصولات استراتژیک مثل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی را تولید می‌کنند که نقش به‌سزایی در تأمین غذایی مردم کشور دارد و می‌توان آن را در تعریف امنیت پایدار کشور گنجاند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در ادامه تصریح می‌کند: وقتی کشاورز بداند که محصولش بیمه می‌شود، از نظر کیفی و کمی تولید محصول را بالا می‌برد این در شرایطی است که اگر آسیبی به زمین یا محصول کشاورز وارد شود صندوق بیمه بخشی از آن را جبران می‌کند.

وی با اشاره به نقش متقابل بیمه و دولت در بخش تأمین خسارت‌های وارده به کشاورزان می‌گوید: درصورتی‌که بیمه با پرداخت خسارت خشک‌سالی و سرمازدگی بتواند کشاورز را قانع کند، در واقع در این میان دولت منفعت برده است؛ زیرا هرچه بیمه تقویت شود باعث می‌شود که سهم دولت به کشاورز کاهش پیدا کند.

حاجی‌دلیگانی با تأکید بر این‌که باید گفت نهادینه کردن فرهنگ بیمه بسیار نقش اساسی دارد، ادامه می‌دهد: براساس ماده ۱۰ و ۱۲ قانون باید تلاش کنیم خسارت در بخش کشاورزی را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به این‌که نمایندگان پیگیر افزایش سهم صندوق بیمه کشاورزی در بودجه بخش کشاورزی هستند، خاطرنشان می‌کند: این موضوع در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد و ما به‌عنوان نمایندگان‌ تلاش می‌کنیم اعتبار حق بیمه سهم دولت در بیمه کشاورزی را افزایش دهیم.

بیمه کشاورزی حامی کشاورز در برابر حوادث

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: بیمه کشاورزی مهم‌ترین ابزاری است که کشاورزان می‌توانند به‌وسیله آن در مقابل سوانح و حوادث طبیعی حمایت شوند و همچنین اهرمی مهم برای افزایش سرمایه به‌حساب می‌آید. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه می‌افزاید: تلاش‌های زیادی برای بهبود کیفیت اقدامات بیمه در کشور صورت گرفته است و باید بحث تجمیع کمک‌های دولت در قالب ‌سازوکار نظام‌مند مدیریت ریسک و بیمه کشاورزی موردتوجه قرار گیرد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی که می‌تواند نقش شتاب‌دهنده توسعه بخش کشاورزی را برعهده بگیرد، می‌افزاید: اعتبارات تخصیص‌یافته در قالب حق بیمه سهم دولت کافی نیست و براساس آنچه در قانون برنامه ششم توسعه آمده باید ردیف مستقل اعتباری در قانون بودجه به این مهم اختصاص داده شود.

وی در ادامه اظهار می‌کند: کاری که باید در این میان انجام شود این است که ارتباط صندوق بیمه کشاورزی با مراکز بین‌المللی روز جهان در اختیار مدیران قرار گرفته و آن‌ها نیز این موضوع را در بخش پژوهشی و کارشناسی به‌کار بندند.

کیخا تأکید می‌کند: سیستم کشاورزی در ایران سنتی است و ریسک تولید در آن بالاست و این شرایط نقش صندوق‌های بیمه را پررنگ‌تر می‌کند؛ اما از سوی دیگر باید صندوق بیمه اعتبار لازم برای پوشش این ریسک را داشته باشد که اصولاً در تأمین اعتبار با مشکل روبه‌روست.

رقم اعتبار بیمه کشاورزی بسیار پایین است

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: رقم مدنظر برای صندوق بیمه کشاورزی بسیار ناچیز است و باید افزایش پیدا کند.

وی درباره میزان بودجه در نظر گرفته‌شده به‌منظور بیمه کشاورزی، ادامه می‌دهد: رقم اعتباری را که برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته‌شده، در کمیسیون کشاورزی و تلفیق لایحه بودجه ۹۸ مورد بررسی بیش‌تر قرار داده‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این رقم در برابر خسارت‌های بخش کشاورزی بسیار پایین است، ادامه می‌دهد: با توجه به اعتبار در نظر گرفته‌شده برای صندوق بیمه کشاورزی این صندوق توان جبران خسارات موجود در کشور را ندارد.

مصری ادامه می‌دهد: مشکل این‌جاست که صندوق بیمه کشاورزی ردیف مستقلی ندارد و در مجموعه اعتبارات حوادث بحرانی قرار می‌گیرد، از سوی دیگر با توجه به بروز حوادثی مانند سیل و زلزله این‌گونه حوادث در فوریت قرار می‌گیرند و زمانی که باید حقوق کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شود اعتباری در اختیار نیست.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: باید تلاش کنیم تا ردیف بودجه‌ای صندوق بیمه کشاورزی مستقل شود. با استقلال این صندوق اعتبار در نظر گرفته‌شده تقسیم نمی‌شود و میزان بودجه مصوب تماماً در اختیار صندوق بیمه کشاورزی جهت پرداخت خسارت کشاورزان خسارت‌دیده حوادث غیرمترقبه هزینه می‌شود.

برای بیمه 100 درصدی به 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

علی قربانی، نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: اگر قصد داشته باشیم ۱۰۰ درصد از اراضی و محصولات کشاورزی را زیرپوشش بیمه قرار دهیم باید چهارهزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش بیمه در نظر بگیریم.

وی با اشاره به این‌که براساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، صندوق بیمه کشاورزی باید حداقل 50 درصد محصولات کشاورزی کشور را زیرپوشش قرار دهد، ادامه می‌دهد: برای این منظور صندوق بیمه به دوهزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و برای پوشش 100 درصدی محصولات کشاورزی سالانه به بیش از چهارهزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی نیاز است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس می‌افزاید: براساس آیین‌نامه صندوق بیمه کشاورزی، هر کشاورز باید 30 درصد از حق بیمه هر هکتار محصول کشاورزی پرداخت کند و 70 درصد باقی‌مانده برعهده دولت است. به‌همین دلیل بودجه‌ای بیش از آنچه برای آن در نظر گرفته‌شده، نیاز است.

وی با اشاره به این‌که اعتبارات کمی که دولت در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرارداده باعث شده تا سطح بیمه کشاورزی به‌صورت متوسط 25 درصد از اراضی و محصولات کشاورزی را شامل ‌شود، می‌افزاید: اعتبار موردنیاز برای زیرپوشش قرار دادن 25 درصد از اراضی یک‌هزار میلیارد تومان است، در سال جاری با توجه به برنامه ششم توسعه اگر اعتبارات 100 درصد تخصیص‌یافته تلقی شود، وضعیت پرداخت‌ها بهتر خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در سال‌های گذشته تخصیص یک تا یک‌هزار و 400  میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پوشش 25 درصدی بیمه اراضی و محصولات کشاورزی بین 10 تا 20 درصد بوده، اما در سال جاری این میزان به‌رقم 70 درصد رسیده است، عنوان کرد: تخصیص 100 درصدی اعتبار صندوق باعث می‌شود تا حدودی خسارات واقعی به کشاورزان پرداخت شود، برای این منظور باید اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی را به‌شدت تقویت کنیم.

کمبود اعتبارات باعث می‌شود تا اطمینان به بیمه کشاورزی کاهش یابد

علی کاظمی باباحیدری، نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی، هم درباره بیمه کشاورزی به روسنا (روستانیوز) می‌گوید: کمبود اعتبارات باعث می‌شود تا اطمینان کشاورزان به صندوق بیمه کشاورزی به‌شدت کاهش پیدا کند. در کشورهای دیگر 90 درصد محصولات کشاورزی زیرپوشش بیمه قرار دارند و خسارت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که باید از محصولات کشاورزی حمایت ویژه شود، ادامه می‌دهد: محصولات کشاورزی در دوران تحریم‌ می‌تواند تأمین‌کننده امنیت غذایی مردم محسوب شوند؛ به‌همین دلیل توجه به کشاورزان و محصولی که تولید می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

کاظمی خاطرنشان می‌کند: اعتبار در نظر گرفته‌شده دولت برای صندوق‌های بیمه کشاورزی جوابگوی نیازها نیست و تلاش می‌کنیم در کمیسیون تلفیق این موضوع را بررسی و اعتبار آن را در حمایت از کشاورزان افزایش دهیم.

بیش‌ترین مشکلات معیشت کشور مربوط به کشاورزان است

خدیجه ربیعی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: هم‌اکنون بیش‌ترین مشکلات معیشت کشور مربوط به کشاورزان است؛ درحالی‌که با تلاش کشاورزان بود که کشور در تولید برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسید.

ربیعی در ادامه می‌افزاید: در این سال‌ها طرح‌های خوبی در بخش کشاورزی عملیاتی شده، امید است با اختصاص اعتبارات ملی و استانی طرح‌هایی که حدود ۱۱ سال است آغاز شده‌اند به اتمام برسند تا مردم بتوانند نتایج را ملموس‌تر مشاهده کنند.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته به کشاورزان خسارت‌های بسیاری در بحث خشک‌سالی وارد شد و از آنان حمایت چندانی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: فعالیت کشاورزی ریسک بالایی دارد و دولت در این زمینه با سیاست‌های حمایتی ازجمله تأمین به‌موقع تسهیلات، حمایت از خسارت‌دیدگان و گسترش بیمه کشاورزی و دامی سعی در حمایت بیش‌تر تولیدکنندگان بخش داخلی دارد.

ربیعی تصریح می‌کند: به‌منظور حمایت از کشاورزان باید به‌موضوع گسترش بیمه کشاورزی توجه داشت تا از این طریق آن‌ها مورد حمایت قرار گیرند و اجازه ندهیم این قشر زحمتکش دچار گرفتاری و دردسر شوند؛ به‌همین دلیل به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم تا اعتبار صندوق بیمه کشاورزی را افزایش دهیم تا در زمان مشکلات راهی برای کمک به کشاورزان داشته باشیم.

نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارات مهم است

جواد کاظم‌نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، نیز می‌گوید: نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارات حوادث طبیعی بسیار پراهمیت است؛ زیرا ما در منطقه جغرافیایی خاصی قرار گرفته‌ایم و هر ساله شاهد حوادث مختلفی چون زمین‌لرزه، سیل و خشک‌سالی هستیم که صدمات جانی و مالی بسیاری را در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌کند؛ به‌همین دلیل بخش کشاورزی از این خسارات آسیب زیادی می‌بیند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در صورت حمایت نکردن از کشاورزان و جبران خسارت از طریق بیمه، کشاورزان امکان ادامه فعالیت را نخواهند داشت و به‌همین دلیل لطمه بزرگی به بخش کشاورزی وارد خواهد شد.

وی در ادامه می‌افزاید: به‌همین دلیل اهمیت بحث بیمه کشاورزان پررنگ جلوه می‌کند و باید بتوان اعتبار مناسبی برای آن در نظر گرفت. این نماینده مجلس معتقد است با وجود این‌که بیش از ۳۴ سال است که بیمه کشاورزی در کشور شروع به فعالیت کرده؛ اما به‌دلیل آن‌که حمایت‌های درستی از آن صورت نگرفته، نتوانسته آن‌طور که باید در بین کشاورزان جای خود را باز کند. کاظم‌نسب با اشاره به این‌که در حال حاضر بودجه‌ای که برای این بخش در نظر گرفته‌شده جوابگوی ضرر و زیان کشاورزان نیست، ادامه می‌دهد: اعتبار فعلی صندوق بیمه نمی‌تواند جوابگوی ضرر و زیانی باشد که کشاورزان متحمل می‌شوند، به‌همین دلیل باز هم باید تلاش کرد تا این بودجه را افزایش داد.

کشاورز باید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کند

حسن سلیمانی، نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای در تولید ناخالص ملی و قدرت اشتغال‌زایی و ارزآوری دارد؛ به‌همین دلیل به حمایت‌های مختلف ازجمله بیمه محصولات کشاورزی نیاز دارد.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: کشاورز باید بتواند با خیال راحت سرمایه‌گذاری کرده و کارش را تداوم بخشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه می‌گوید: بررسی‌ها نشان داد که حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله بخش کشاورزی را در کشور ما دچار خسارت‌های سنگین کرده و تنها بیمه است که می‌تواند این خسارت‌ها را جبران کند؛ به‌همین دلیل ارائه خدمات در حوزه محصولات کشاورزی بسیار پراهمیت است و به نظر می‌رسد که توجه به این بخش می‌تواند کشاورز را به کار خود دلگرم کند.

سلیمانی با اشاره به این‌که صندوق بیمه کشاورزی به‌عنوان بازوی حمایتی برای کشاورز به‌حساب می‌آید، ادامه می‌دهد: باید این بخش تقویت شود تا به توان امید داشت که کشاورزی می‌تواند با قوت و قدرت به‌کار خود ادامه دهد و این نیاز به بررسی‌های بیش‌تر در مجلس دارد؛ زیرا بودجه تعیین شده در برابر ضرر و زیانی که این بخش دارد بسیار ناچیز است و به‌همین دلیل باید به آن نگاه ویژه‌ای شود.

ضرر و زیان کشاورز باید پرداخت شود

نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، نیز به روسنا (روستانیوز) می‌گوید: هر ساله حوادث طبیعی صدمات زیادی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند و مداومت سرمایه‌گذاری برای کشاورزان خرده‌پا بدون سیستم بیمه مناسب امکان‌پذیر نیست؛ به‌همین دلیل برای ارائه خدمات بهتر و گسترش بیمه محصولات کشاورزی لزوم مشارکت دولت و شرکت‌های بیمه به‌شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خدمات کافی در اختیار کشاورزان قرار نگرفته، ادامه می‌دهد: باید حمایت دولت از این بخش بیش‌تر صورت گیرد؛ زیرا کشاورزی مهم‌ترین بخش تأمین امنیت غذایی به‌حساب می‌آید و در دوره تحریم‌ها می‌تواند تنها منبع تأمین غذای مردم محسوب شود، به‌همین دلیل باید به بحث بیمه برای این بخش توجه ویژه شود.

آخرین وضعیت بیمه کشاورزی در کمیسیون اقتصاد بررسی شد

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی آخرین وضعیت بیمه محصولات کشاورزی خبر می‌دهد و به روسنا (روستانیوز) می‌گوید: در این نشست افزایش سقف اعتبارات بیمه بخش کشاورزی کشور پیگیری شد.

پورابراهیمی هدف این نشست را بررسی آخرین وضعیت تعهدات دولت در رابطه با بیمه پایه محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: مدیر ارشد صندوق بیمه کشاورزی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گزارشی در این‌خصوص ارائه کردند و اتاق بازرگانی هم اعلام کرد به‌دلیل این‌که بخش زیادی از محصولات کشاورزی دچار مشکل شده‌اند باید تصمیم‌گیری لازم در زمینه بیمه آن‌ها صورت گیرد.

پورابراهیمی با اشاره به تشکیل این جلسه فوق‌العاده برای بررسی آخرین وضعیت بیمه کشاورزی می‌گوید: در این نشست افزایش سقف اعتبارات بیمه بخش کشاورزی کشور را پیگیری کردیم و امیدواریم با توجه به مسائلی که مطرح شده است بتوانیم میزان اعتبار صندوق بیمه کشاورزان را افزایش دهیم.

بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی در خارج از ایران بیمه است

عبدالله حاتمیان، نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، هم با اشاره به این‌که کمبود اعتبار صندوق بیمه کشاورزان اعتماد مردم را نسبت به این صندوق کم کرده است، ادامه می‌دهد: در کشورهای دیگر 90 درصد محصولات کشاورزی زیرپوشش بیمه قرار دارند و خسارت واقعی را پرداخت می‌کنند، اعتبار در نظر گرفته شده دولت برای صندوق بیمه کشاورزی جوابگوی نیازها نیست و ما بارها این موضوع را متذکر شده‌ایم؛ اما با این حال باز هم به‌عنوان نمایندگان مردم تلاش می‌کنیم این اعتبار را به‌نفع کشاورزان افزایش دهیم.

گزارش از ملیحه محمودخواه

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =