سیدجواد ساداتی نژاد

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: کسب‌وکار در بخش کشاورزی شامل بخش‌های متفاوتی است که بی‌توجهی به هر قسمت می‌تواند به‌طور کلی این حوزه را با مشکل مواجه کند. مشکلات کوچکی که در گذشته وجود داشته، امروز تبدیل به یک بحران شده است و می‌تواند به‌طور کلی بخش کشاورزی را زمین‌گیر کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با «روستانیوز» به نقش حمل‌ونقل در صادرات اشاره کرد و ادامه داد: تحریم‌ها شرایط سختی را برای ما به‌وجود آورده است، اما با وجود این می‌توانیم ارزآوری بسیار بالایی با صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم. این در حالی است که این پتانسیل و ظرفیت در سایر صنایع و تولیدات وجود ندارد و در حالی‌که صادرات در بخش‌های مختلف منفی گزارش شده، در محصولات کشاورزی رشد چهاردرصدی داشته است. 
وی با اشاره به این‌که توجه به این بخش اهمیت زیادی دارد، اما اختیار آن در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است، خاطرنشان کرد: نوع حمل‌ونقل می‌تواند ارزش‌افزوده محصول را افزایش یا کاهش دهد و وزارت صمت برنامه‌ای برای حل مشکلات این حوزه ندارد. وزارت امورخارجه هم در حوزه اقتصادی وظایف خود را مورد توجه قرار نداده است.
 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر این‌که حمل‌ونقل هوایی موضوعی است که در این کمیسیون مطرح می‌شود، ادامه داد: باری که زمینی دو روز زمان می‌برد تا به مقصد برسد، با هواپیما می‌تواند در عرض دو یا سه‌ساعت منتقل شود و این می‌تواند هدررفت محصولات را تا 30درصد کاهش دهد. به همین باید اختیارات بخش صادرات به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد تا در مراحل بعدی برای حمل‌ونقل آن نیز قدم برداریم.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: ‌محصول در کشور ما تولید، اما متأسفانه پس از آن با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. عدم وجود بنگاه مناسب برای عرضه محصولات کشاورزی و نبود حمل‌ونقل مناسب برای فروش این محصولات سبب شده است که در این بخش موفق عمل نکنیم. درنتیجه مشاهده می‌کنیم که برخلاف کشورهای پیشرفته، ما محصولی در یک استان داریم، اما در استانی دیگر این محصول به هیچ‌وجه دیده نمی‌شود.
وی با تأکید بر این‌که سیستم حمل‌ونقل کشور دچار مشکل است، تصریح کرد: باید نظارتی بر توزیع محصولات کشاورزی لحاظ شود که تمام مردم کشور بتوانند به میزان مناسب از تمام محصولات استفاده کنند، زیرا درحال حاضر تولید در کشور خوب است، اما برای رسیدن به این هدف باید ناوگان حمل‌ونقل محصولات کشاورزی توسعه‌ یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =