کد خبر: 8067
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
اقتصاد کشاورزی

رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه از عمده مشکلات بخش کشاورزی را عدم سود مناسب باغدار و کشاورز در تولید محصول دانست و گفت: بیشترین سود نصیب دلالان و واسطه گران می‌شود، با ورود یک محصول به بازار بورس، سود خوبی نصیب تولید کننده محصول مرغوب و رونق صنایع تبدیلی، فرآوری و ... خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، محمد مسعود داوری با بیان اینکه اولین اتاق تعاون شهرستانی در کشوردر سال ۱۳۸۲ در ساوه شروع به فعالیت کرد، اظهار کرد: تلاش برای ورود شرکت‌های تعاونی این شهرستان به بازار سرمایه (بورس ) به منظور رونق تولید، از مهم‌ترین برنامه‌های این اتاق در سال جاری است.

وی افزود: در این راستا شرکت‌های تعاونی دارای پتانسیل مورد نظر را وارد بازار سرمایه و تابلوی معاملات فرا بورس  کرده تا ضمن رفع محدودیت‌های قانونی و تامین سرمایه  بتوانند در بورس حضور یابند.

رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه ادامه داد: تا کنون اقدام و راهکارهای زیادی برای تأمین مالی بخش تعاون کشور از طریق بازار سهام ارائه شده است که در صورت ورود تعاونی‌های متعارف به تابلوهای معاملات بازار سهام، تحول بزرگی در بخش تأمین مالی تعاون و رونق بازار سرمایه شکل می‌گیرد.
داوری با بیان این که  زیرساخت‌های خوبی برای ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه در کشور فراهم شده است، بیان کرد: موضوع بلوک بندی، نحوه ورود و همچنین ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار نهایی شده و تعاونی‌ها وارد بازار سهام خواهند شد تا از ابزارهای مختلف تأمین مالی استفاده کنند.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه  گفت: تعاونی‌ها بر اساس این آیین‌نامه ورود به بازار بورس می‌توانند نسبت به تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در چارچوب مصوب سازمان بورس اقدام کنند و سازمان بورس هم مکلف شده نسبت به ثبت اوراق بهادار شرکت‌های تعاونی سهامی عام و تمهید قابلیت خرید و فروش سهام آنها در بازار بورس یا فرابورس مطابق مقررات بازار سرمایه اقدام کند.
داوری با اشاره به ساماندهی شرکت‌های تعاونی و بازاریابی محصولات تولیدی خواهد بود، گفت: در این راستا پایانه صادراتی محصولات کشاورزی (میوه) به همت شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی ساوه که نسبت به جانمائی زمین آن اقدام شده، بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به این که راه‌اندازی این پایانه صادراتی مزایای اقتصادی بسیاری برای بخش کشاورزی شهرستان ساوه دارد، افزود: ورود انار ساوه به بورس ضمن جهش قیمت آن می‌تواند تبدیل به یک برند مهم اقتصادی شود.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه از عمده مشکلات بخش کشاورزی را عدم سود مناسب باغدار و کشاورز در تولید محصول دانست و اظهار کرد: بیشترین سود نصیب دلالان و واسطه گران می‌شود بنابراین با ورود یک محصول به بازار بورس، سود خوبی نصیب تولید کننده محصول مرغوب و رونق صنایع تبدیلی، فرآوری و ... خواهد شد. 
وی ادامه داد: اعطای پروانه بهداشتی محصولات تولیدی در این شهرستان خیلی سختگیرانه و تسهیل در اجرای آن می‌تواند از اتلاف وقت، هزینه  و فرار سرمایه گذار از این شهرستان به سایر استان‌های همجوار جلوگیری کند.
داروی یکی دیگر از اقدامات سال جاری را پیگیری برگزاری میز انار در ساوه  دانست و ادامه داد: این مهم در سال گذشته  مورد موافقت سازمان توسعه تجارت قرار گرفت و مقرر شد تا از شیراز به ساوه منتقل شود اما بدلیل شیوع کرونا مغفول ماند که در سال جاری ادامه روند پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به این که اقداماتی برای ورود  انار ساوه به بورس کالا انجام و مورد تائید قرار گرفته است، بیان کرد: در این راستا کارشناس آن هم مشخص شده است. 
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه  از دیگر برنامه‌های سال جاری را پیگیری درخواست راه اندازی کمیسیون داوری در ساوه دانست و گفت: هم اکنون مرکز داوری حل اختلاف (در قالب کت خدا منشی میان تعاونی ها) در این شهرستان فعال است اما برای ارتقای فعالیت‌ها درخواست کمیسیون مذکور داده شده است.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه با اشاره به این که تعاونگران دخالت نا به جای دولت در امور تعاونیها را به جای نظارت مانع اصلی توسعه در این بخش می‌دانند، گفت: طبق قانون اساسی، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور باید به ۲۵ درصد برسد اما با وجود ظرفیت‌های بسیار، در حال حاضر سهم این بخش در اقتصاد فقط پنج درصد است.
داوری افزود: مطابق قانون اساسی سه بخش عمده دولت، بخش خصوصی و تعاون باید در اقتصاد کشور نقش اصلی را ایفا کنند اما به دلیل اینکه مفهوم و ساختار بخش تعاون را از ابتدا به درستی درک نکرده‌ایم این بخش سهم اندکی در اقتصاد کشور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =