حسيني‌يزدي

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود کشور و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در خصوص وضعیت فعلی واردات سم و کود می‌گوید: در حال حاضر شرایط واردات خوب نیست، زیرا ارز دولتی واردات را به نیمایی تبدیل کرده‌اند و قیمت سمومی که به دست کشاورز می‌رسد، پنج برابر شده است.

مهدی حسینی یزدی در رابطه با تولید سم و کود در کشور به «روستانیوز» می‌گوید: سالانه  ۲۷ هزار تن سم و کود در کشور مصرف می‌شود که نزدیک به ۲۵ درصد آن وارداتی است.
به گفته او  ۷۵ درصد سموم در داخل ایران به‌صورت فرموله درمی‌آید و در این صورت افزایش قیمت تعجب‌برانگیز است. 
 حسینی یزدی با بیان این‌که شش ماه است که هیچ ارزی را برای واردات سم و کود تخصیص نداده‌اند، می‌گوید: اگر هم ارزی تخصیص بیاید، چهار تا پنج ماه طول می‌کشد تا به دست ما برسد و در کل ۱۳ ماه است که کشور از تأمین سموم عقب‌افتاده است.
  او تأکید می‌کند: بانک مرکزی به‌سختی و خیلی دیر ارز اختصاص می‌دهد و این موضوع به کشاورز و تولیدکننده ضرر می‌زند، درحالی‌که ارز دولتی به نفع تولیدکننده، واردکننده و کشاورز است.
 او می‌افزاید: با تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی  قیمت سم و کود پنج برابر و توان تجار و مصرف‌کنندگان برای واردات و خرید یک‌پنجم خواهد شد؛ یعنی ۲۰ درصد و در این صورت کشاورزان توان خرید ندارند. به‌علاوه قیمت محصولات کشاورزی هم ۱۵ تا ۲۰ درصد بیش‌تر خواهد شد.
 حسینی یزدی می‌گوید:  اگر مواد اولیه سم و کود وارد نشود، کشاورز محصولات خوبی را نمی‌تواند کشت کند، زیرا مواد اولیه در کشور ما مرغوبیت خوبی ندارد.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در پایان تأکید می‌کند: حرف دولت مبنی بر این‌که باید بخش خصوصی وارد کار شود، شعار است، زیرا این حرف را اجرایی نمی‌کند. در اصل ۴۴ قانون اساسی هم گفته‌شده که باید امور به بخش خصوصی واگذار شود، ولی ۴۰ سال است این کار انجام‌نشده.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد دانشور IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    0 0
    با این گرانی سموم وبذور که از سال قبل تا الان بوده رشد قیمت ها به سیصد درصد رسیده و عملا پایان تولید محصولات کشاورزی در ایران بصدا در اومده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =