محمدشفیع ملک‌زاده

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: سم و کود ۱۰۰ در صد گران شده است؛ یعنی کودی که کشاورز تا دیروز ۱۰۰ هزار تومان می‌خرید، در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه می‌کند. 

محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با «روستانیوز» می‌گوید: برآورد ما این است که قیمت سم و کود ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت، زیرا ارز دولتی واردات آن‌ها برداشته‌شده و این محصولات را با ارز نیمایی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند. هرچند که ۷۰ درصد تولیدات ما داخلی است و ۳۰ درصد مواد اولیه وارد می‌شود و در این صورت نباید افزایش قیمت چشمگیری داشته باشیم.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور می‌افزاید: متأسفانه چون نظارت درستی صورت نمی‌گیرد، در کشور قیمت‌ها ثبات ندارد. در حال حاضر هیچ اقدامی صورت نگرفته و کسی اعلام نکرده افزایش قیمت داریم، ولی وقتی کشاورزان برای دریافت سموم مراجعه می‌کنند، می‌گویند سم نداریم یا آن را با قیمت بسیار زیاد به کشاورز می‌فروشند. دلالان سم‌ها را انبار کرده‌اند و سمی را که تا دیروز ۱۰۰ هزار تومان بوده، به کشاورز  ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. در این شرایط کشاورزان مجبور به خرید هستند، زیرا اگر سموم مورد نیاز خود را تهیه نکنند، محصولاتشان دچار آفت می‌شود و از بین می‌رود.
او با بیان این‌که اگر  کشاورزان اعتراضی داشته باشند به انجمن‌ها می‌گویند و آن‌ها هم مشکلات را به گوش دولت می‌رسانند، می‌گوید: ولی صدای کشاورزان مظلوم به‌جایی نمی‌رسد.
ملک‌زاده ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان به علت عدم توان خرید منصرف می‌شوند و مبارزه خود با آفات را رها می‌کنند و بخش عظیمی از محصولاتشان از بین می‌رود  و زیان زیادی متحمل می‌شوند.
او در مورد تبعات افزایش قیمت سم و کود می‌گوید: در این شرایط هزینه تولید کشاورز بسیار بالا می‌رود، زیرا باید برای محصولاتش هزینه بیش‌تری کند و قیمت تمام‌شده محصولاتش هم بیش‌تر خواهد شد، ولی شاید این محصول تقاضای زیادی نداشته باشد و باز هم کشاورز باید از جیب خود این خسارت را بدهد.
ملک‌زاده ادامه می‌دهد: موضوع دیگر  امنیت غذایی است که با نبود آن صدمه زیادی به کشور وارد می‌شود، زیرا در بعضی از محصولات باید به خودکفایی برسیم و همین امر باعث کم‌شدن عملکرد می‌شود و مجبوریم محصول را وارد و ارز بسیار زیادی را از کشور خارج کنیم.
از دیدگاه رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با افزایش قیمت کود و سم بسیاری از کشاورزان اصلاً توان خرید ندارند و فروش سموم کم‌تر می‌شود. به گفته ملک‌زاده، از تولید تا مصرف فاصله قیمتی زیادی وجود دارد، زیرا تنظیم بازار ما مدیریت نمی‌شود و واسطه‌ها و دلال‌های زیادی که در کشور هستند، همه‌چیز را به هم می‌ریزند.
 او در مورد مشکلات کشاورزان ادامه می‌دهد: اگر کشاورزی محصول خود را سم نزند، نه‌تنها ضرر به خودش می‌خورد، بلکه آفت به باغ‌های اطراف هم سرایت می‌کند و باغداران دیگر هم محصولاتشان دچار آفت‌ می‌شود و باید مجدداً محصولات خود را سم‌پاشی کنند و در کل قیمت تمام‌شده محصول بیش‌تر و توان مصرف‌کننده برای تهیه کم‌تر می‌شود و کشاورز مجبور است به محصولات بی‌کیفیت چینی و هندی که به درختان آسیب وارد می‌کنند، روی آورد. 
 به گفته او، محصولات وارداتی خوب از هند، آلمان، سوئیس و فرانسه ژاپن می‌آمد، ولی در حال حاضر به علت تحریم‌ها واردات کم شده است.
 ملک‌زاده راهکاری برای حل این موضوع ارائه می‌دهد و می‌گوید: دولت باید مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی را به‌صورت یارانه به‌حساب تولیدکننده بریزد تا یارانه به دست کسانی که واجب شرایط هستند برسد تا کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات خود را باکیفیت بهتر و قیمت تمام‌شده کم‌تر به دست مصرف‌کننده برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =