زاینده

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان اصفهان گفت: دلیل خشکی زاینده رود این است که پیش از تامین منابع آبی، مصارف آب انجام شده است، بنابراین امروز چاره ای به غیر از اجرا و اتمام طرح بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ نداریم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حشمت الله انتخابی با اشاره به ضرورت تامین حقابه تالاب گاوخونی، اظهار کرد: باید توجه داشت که نیاز آبی رودخانه و تالاب بعد از شرب، مقدم بر مصارف کشاورزی و صنعت است و تامین حقابه زیست محیطی وظیفه تمام زیستمندانی است که در این حوضه زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه امروز حتی کشاورزان نیز نسبت به حقابه زیست محیطی زاینده رود و تالاب توجهی نمی کنند و اگر آبی به این منظور رها شود، در مسیر رودخانه برای مصارف دیگر برداشت می شود و به نظر می رسد امروز دستگاه های مرتبط قدرت لازم را برای برخورد با برداشت کنندگان آب از این حوضه را ندارند.

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه این ضعف تنها مربوط به یک دستگاه نیست، گفت: در وهله نخست مردم، کشاورزان، صنعت و ... باید این واقعیت را درک کنند که زاینده رود همانند رگی است که باید به همه اندام ها برسد، از سوی دیگر آب منطقه ای، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اداره میراب، محیط زیست و مدیریت منابع آب و ... در عمل باید به موضوع حقابه زیست محیطی اعتقاد داشته باشند.

وی درباره اینکه آیا اجرای طرح های بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ می تواند ضامن احیای زاینده رود باشد، توضیح داد: متاسفانه آبی که قرار بود از تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد وارد حوضه زاینده رود شود، پیش از اجرا جهت توسعه صنعت، شرب و انتقال آب به یزد مصرف شد.

انتخابی ادامه داد: ابتدا قرار بود بعد از اجرای طرح بهشت آباد ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب به کرمان، یزد و حوضه زاینده رود انتقال یابد در حالی که طی ۲۰ سال گذشته حدود ۹۸ میلیون مترمکعب آب به یزد منتقل شده است.

وی تاکید کرد: دلیل خشکی زاینده رود این است که پیش از تامین منابع آبی، مصارف آب انجام شده است، بنابراین امروز چاره ای به غیر از اجرا و اتمام طرح بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ نداریم.

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی استان اصفهان ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ مطابق مصوبه ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود قرار شد به غیر از طرح های بالای ۷۰ درصد، بارگذاری جدیدی بر روی زاینده رود انجام نشود، اما متاسفانه امروز بسیاری طرح ها با پیشرفت کمتر در این حوضه در حال اجراست.

وی یادآور شد: زمانی که شورای عالی آب منابع و مصارفی را تعریف می کند، اگر آن منابع آبی تامین و اجرا نشود همانند سال های ۹۶ و ۹۷ حتی تامین آب شرب اصفهان نیز به خطر می افتد.

انتخابی با اشاره به اینکه خروجی تصفیه خانه باباشیخعلی بیشتر از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه نیست، در حالیکه مصارف آبی اصفهان در تابستان به ۱۴ مترمکعب بر ثانیه می رسد، تاکید کرد: برای جبران این چهار متر باید از چاه های فلمن برداشت شود، اما اگر زاینده رود جاری نباشد این منبع آبی نیز خشک می شود و در این شرایط ناچار به برداشت از دیگر چاه ها خواهیم بود و اصفهان دچار کمبود می شود، بنابراین اجرای طرح تونل گلاب دو می تواند بخشی از کمبود آب شرب اصفهان و بیش از ۵۰ شهر را تامین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =