مرغ

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ می‌گوید: تولید مرغ سایز به‌لحاظ مزیت‌های کمی و کیفی نسبت به مرغ‌های وزن بالای موجود در بازار از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

با افزایش سن کشتار کاهش تُردی و شفافیت به‌علت افزایش سطوح میوگلوبین در گوشت دیده می‌شود. همچنین سبب مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و استفاده از واکسن‌های بیش‌تری می‌شود، زیرا با افزایش سن پرنده سطح ایمنی کاهش می‌یابد و برای جبران این امر ناچار به تکرار بیش‌تر واکسن‌ها در مزارع هستیم که هم از بعد اقتصادی مهم است و هم به‌علت ایجاد استرس در پرنده، کیفیت گوشت را پایین می‌آورد و سبب افزایش بی‌رویه مصرف آنتی‌بیوتیک و در نهایت افت کیفی امعاء و احشاء می‌شود. همچنین خطر بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مزارع و همچنین جوامع انسانی را در پی خواهد داشت که برای جلوگیری از وقوع چنین موارد نامطلوبی مصرف مرغ سایز توصیه می‌شود.

عبدالعلی طهماسبی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه می‌دهد: علاوه‌بر جنبه‌های سلامت و کیفیت گوشت مرغ، با توجه به مشکلات تأمین ارز در شرایط تحریم برای واردات نهاده‌ها که با آن مواجه هستیم، باید گفت بیش از ۹۰ درصد نهاده‌ها تاکنون با ارز دولتی از خارج وارد می‌شده است. ضریب تبدیل مرغ‌های پرورش‌یافته در وزن بالا به‌طور معمول دو است و این در شرایطی است که ضریب تبدیل مرغ سایز ۱/۵ است. کاهش ضریب تبدیل در تولید ۵/۲ میلیون تن گوشت مرغ در سال مقادیر قابل توجهی کاهش مصرف نهاده و در نهایت میلیاردها تومان صرفه‌جویی را به ارمغان خواهد آورد.

طهماسبی با بیان این‌که در تولید مرغ سایز هم‌زمان سلامت و بهداشت این پروتئین سفید و منافع اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: همان‌گونه که مستحضرید، به‌همت فعالان و تلاشگران صنعت مرغداری کشور، رتبه هشتم تولید گوشت مرغ را دارا هستیم و این افتخاری برای کشورمان است.

وابستگی ۹۰ درصدی صنعت مرغداری

او ادامه می‌دهد: متأسفانه باید بپذیریم که صنعت مرغداری با ۹۰ درصد واردات نهاده‌ از جوجه اجداد تا ریزمغذی‌ها وابسته به کشورهای خارجی صادرکننده ملزومات این صنعت است. تاکنون در مسیر قطع وابستگی و استقلال در تولید گوشت مرغ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اساسی و عملی اتفاق نیفتاده است؛ برای مثال برای تولید دو نهاده اصلی یعنی ذرت و کنجاله سویا از مزیت کشت فراسرزمینی استفاده نکرده‌ایم و اقدامی جدی نشده است.

طهماسبی می‌گوید: با دقت به معجزه تکنولوژی و فناوری توجه بفرمایید؛ هر بشکه نفت (۱۵۹ لیتری) با صرف هزینه سنگین استخراج ۲۰ دلار صادر می‌شود و در مقابل برای واردات یک پاکت ویتامین ۲۵ کیلویی برای مصرف طیور چهارهزار دلار ارز از کشور خارج می‌شود. با مقایسه‌ای اجمالی به اهمیت فناوری پی می‌بریم. چرا به‌جای واردات ریزمغذی‌ها و افزودنی‌ها، ماشین‌آلات و تکنولوژی تولید ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها وارد کشور نشده است؟ این‌جاست که صنعت مرغداری نه تنها یک صنعت مونتاژ نیست، بلکه یک صنعت مواد غذایی وابسته است.

وی می‌افزاید: با اقداماتی مانند حمایت جدی از طرح رتبه‌بندی گوشت مرغ، فرهنگ‌سازی برای مصرف مرغ سایز از طریق امکانات رسانه‌ای با کمک متخصصان بخش دولتی و خصوصی، بسترسازی برای توزیع و عرضه مرغ سایز در میادین، غرفه‌های شهرداری‌ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خرید مرغ سایز از طریق شرکت پشتیبانی امور دام، صدور مجوز جوجه‌ریزی مکرر برای واحدهای مرغ گوشتی توسط معاونت امور دام و حمایت‌های عملی از شرکت‌های زنجیره‌ای که پتانسیل تولید مرغ سایز را از مزرعه تا سفره دارند، امکان مصرف مرغ سایز افزایش خواهد یافت.

طهماسبی می‌گوید: ما به‌عنوان شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور بر این باوریم که دولت باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خود را در جهت استقلال و قطع وابستگی صنعت طیور طراحی کند و سرمایه‌گذاری‌های سنگین بخش خصوصی را ارج نهد. صنعت طیور از نظر سرمایه‌گذاری، گردش مالی و اشتغال‌زایی در رتبه نخست قرار دارد؛ بنابراین نباید با بخشنامه‌های خلق‌الساعه و رویه‌های دائم‌المتغیر مانع صادرات شد و در آخر این‌که باید اجازه دهیم از ظرفیت‌های ایجادشده برای صادرات ارزآور استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =