کشاورزی

رئیس مرکز بیوتکنولوژی رستگار با بیان این مطلب که کشاورزی کارآمد کشاورزی دانش‌محور است، گفت: برای گذر از کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری راهکاری جز بهره‌گیری از کشاورزی دانش‌محور نیست. در این صورت است که تولید از دو مولفه کمیت و کیفیت برخوردار خواهد شد.

ایرج رستگار در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: بیوتکنولوژی یکی از مواردی است که بستر لازم برای رسیدن به این هدف را فراهم ‌می‌سازد. کشت بافت به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های بیوتکنولوژی طی چند دهه اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و از حمایت دولت و کشاورزان برخوردار شده است.

رستگار با تأکید بر ضرورت حمایت از کشت بافت عنوان داشت: تأمین منابع مادری گیاهی، اختصاص ارز مناسب برای واردات مواد اولیه تولید و افزایش آگاهی‌های عمومی ‌نسبت به محصولات کشت بافتی، ازجمله موارد حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند برخی از موارد همچون مناسبات بین‌المللی تأثیرگذار بر صادرات و توسعه کشت بافت اجتناب‌ناپذیر است، اما پتانسیل علمی ‌حاکم بر فضای این حوزه در دانشگاه‌ها و نیروهای انسانی جوان و پویا و فعال از سرمایه‌ها و ثروت اصلی کشت بافت کشور ‌است.

رستگار یکی از مولفه‌های تقویت کشت بافت را تقویت انجمن کشت بافت خواند و گفت: انجمن نقش بسیار به‌سزایی در توسعه کشت بافت دارد که با کنش‌های جمع‌گرایانه اعضاء این نقش پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که اصولاً صنعت موفق در پیرامون کشاورزی کارآمد رشد ‌می‌کند، خاطرنشان کرد: صنعت در کشورهای صنعتی جهان ابتدا به نیاز بخش کشاورزی پاسخ می‌دهد. ایران نیز باید در این مسیر حرکت کند، به‌گونه‌ای که با توسعه کشت محصولاتی همچون پسته، زعفران، خرما و گردو، صنایع فرآوری هم در کشور رشد کند. صنعت در ایران باید در مسیر و فرآیند زنجیره تولید و فرآوری حرکت کند. در این صورت هم صنعت و هم کشاورزی رشد ‌می‌کند.

رستگار افزود: باید بر این نکته تأکید داشت که یکی از معضلات بخش کشاورزی، تولید با هزینه بالاست که کلید حل این مشکل نیز دانش است و گسترش دانش زمانی سرعت ‌می‌یابد که ارتباطات توسعه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =