گلخانه

مدیرعامل مجموعه پارس‌فلور با اشاره به این‌که نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، مانع بزرگی سر راه صادرات است، ‌گفت: ۹/۵ هکتار گل سطح زیر کشت داریم و آنتریوم، السترومریا، ارکیده فلونوپسیس و رز ازجمله تولیدات گلخانه ماست. همچنین مجموعه ما بزرگ‌ترین تولیدکننده گل آنتریوم کشور با ۳۰ هزار متر سطح زیر کشت است و ۷۶ نفر اعم از کارگر، کارمند و کارشناس در آن مشغول به کار هستند که حدود ۲۵ نفر از آن‌ها تحصیلات عالیه دارند. البته فعالیت ما به‌طور غیرمستقیم هم باعث اشتغال‌زایی شده است.

 مهدی کبریایی در گفت‌وگو با «روستانیوز» حجم تولید سالانه مجموعه پارس‌فلور را ۱۲ میلیون شاخه گل اعلام ‌کرد و ‌افزود: علاوه‌براین، فروش و صادرات محصولات گلخانه‌های دیگر نیز برعهده ماست؛ یعنی گلخانه‌های دیگر را نیز به حوزه صادرات وارد کرده‌ایم که با برند ما و با نام پارس‌فلور محصولات خود را عرضه ‌می‌کنند. در مجموع ‌می‌توان گفت سالانه بین هشت تا ۱۲میلیون شاخه گل در داخل و خارج به‌فروش ‌می‌رسد. در انگلستان نیز شرکتی داریم و گل‌های ما به‌صورت مستقیم در لندن و شهرهای دیگر توزیع ‌می‌شود.

این تولیدکننده گل‌وگیاه درباره میزان صادرات محصولات خود به دیگر کشورها تصریح ‌کرد: مجموعه ما با برند پارس‌فلور ۳۰ درصد از تولیدات خود را صادر ‌می‌کند و آنتریوم، السترومریا، رز و مریم مهم‌ترین گل‌هایی هستند که صادر ‌می‌کنیم. در این میان، گل آنتریوم برند ما به‌دلیل کیفیت بالایی که دارد، معروف‌ترین و گران‌ترین برند در انگلستان است.

صادرات گل‌وگیاه و قابلیت ۵ میلیون دلار ارزآوری

 کبریایی درباره میزان ارزآوری صادرات گل‌وگیاه مجموعه خود ‌گفت: به‌طور میانگین هر شاخه گلی که صادر ‌می‌شود ۵۰ سنت ارزآوری دارد که با سیستم و ساختاری که داریم، ‌می‌توانیم صادرات را به ۱۰ میلیون شاخه گل هم برسانیم.

او یادآور ‌شد: بخش دیگری از صادرات مجموعه پارس‌فلور در حوزه نهاده است که قیمت بالاتری نسبت به گل دارد و از امسال قراردادهایی برای صادرات نهاده هم منعقد شده و مجموعه پارس‌فلور به این عرصه نیز وارد شده است.

این فعال کشت گلخانه‌ای درباره چگونگی فروش گل‌وگیاه در داخل کشور هم ‌گفت: حدود ۴۰ درصد فروش ما مستقیماً در گل‌فروشی‌های داخل کشور است که به‌صورت قراردادهای سالیانه و سهمیه‌بندی است. سرریز گل نیز در بازارهای مختلف مثل بازار گل محلاتی، امام رضا(ع)، بازار گل مشهد و اصفهان به‌فروش ‌می‌رسد و البته همان‌طور که اشاره شد، بخشی هم صادر می‌شود.

ضرورت فراهم ساختن بستر صادرات گل‌وگیاه

کبریایی با تأکید بر ضرورت فراهم ساختن بستر صادرات گل‌وگیاه ‌اظهار داشت: درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل در بخش صادرات نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ازجمله حمل‌ونقل هوایی است. متأسفانه صادرات ما به‌دلیل نبود هواپیماهای کارگو لطمات زیادی دیده و مجبوریم بار خود را با هواپیمای مسافربری جابه‌جا کنیم.

او ‌افزود: وقتی مسافر زیاد باشد، هواپیماهای مسافربری بار حمل نمی‌کنند؛ البته با پیگیری‌هایی هم که کردیم متوجه شدیم چندین هواپیمای باری در کشور وجود دارد که از آن‌ها استفاده نمی‌شود. دلیل عدم استفاده از این هواپیماها نیز قانونی است که حدود ۳۰ سال پیش مجلس تصویب کرده. براساس این قانون، به‌دلیل سوءاستفاه‌هایی که از سوخت این هواپیماها ‌می‌شده، دیگر یارانه به هواپیماهای کارگو تعلق نمی‌گیرد. باوجوداین، درحال‌حاضر که صادرات نقش مهمی ‌در وضعیت اقتصادی دارد، ضروری است در این قانون تجدیدنظر شود.

کبریایی با تأکید بر این‌که تحریم و مشکلات سیاسی معضلات بزرگی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده، ‌گفت: علاوه‌بر تحریم‌ها، مشکل دیگری که ما با آن مواجهیم، خودتحریمی‌، کمبود منابع مالی و عدم تزریق منابع مالی به بخش تولید و صادرات است که مانع رونق صادرات شده.

کسی جرأت امضاء‌کردن اعطای تسهیلات را ندارد

مدیرعامل مجموعه پارس‌فلور اما به نکات قابل‌تأملی درباره مسئولان و مدیران نهادهای مالی اشاره ‌کرد و ‌اظهار داشت: در سال‌های اخیر بحث مبارزه با فساد مطرح شده که اقدام بسیار مثبتی است و ‌می‌تواند در چرخه اقتصاد تأثیرگذار باشد، اما این موضوع باعث شده نهادهای نظارتی فشار سنگینی به تأمین‌کنندگان منابع مالی یعنی بانک‌ها وارد کنند و از نظر نهادهای مالی و اجرایی، تصمیم نگرفتن برای دادن یا ندادن تسهیلات بهترین گزینه است.

به‌گفته کبریایی، حتی اعتبار هم تخصیص داده ‌می‌شود، اما به مرحله آخر نمی‌رسیم که دادن این تسهیلات به تولیدکننده و صادرکننده است. این موضوع در حضور رهبری هم عنوان شد و ایشان تأکید و توصیه داشتند که باید این مسأله پیگیری شود.

وی ‌گفت: ورود به بازارهای جهانی و صادرات نیازمند منابع مالی است؛ زیرا اگر منابع مالی تزریق نشود، این اتفاق نخواهد افتاد. امسال وزارت جهاد کشاورزی ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صادرات تخصیص داده، اما کسی جرأت امضاء کردن ندارد تا این وام به صادرکننده‌ای مانند من که درخواست وام داشتم برسد. از طرفی کسانی امور را در دست گرفته‌اند که تخصصی ندارند. در لندن شرکت داریم و با سازکاری که طراحی کرده‌ایم، شهرهای بیرمنگام، منچستر و لیورپول را تغذیه ‌می‌کنیم. ‌درصدد بودیم این کار را در کشورهای دیگر مانند روسیه هم اجرایی کنیم؛ چراکه روند حمل‌ونقل به روسیه آسان‌تر است، اما به‌دلیل همان مشکلاتی که اشاره شد، نتوانستیم این هدف را عملی کنیم.

کمبود منابع مالی دست ایران را از بازار بزرگ گل‌وگیاه روسیه کوتاه کرد

 این فعال کشت گلخانه‌ای با تأکید بر این‌که مشکلات و موانعی که تولیدکننده برای تأمین منابع مالی از نهادهای ذی‌ربط ازجمله بانک‌ها با آن مواجه ‌می‌شود، صادرات را زمین‌گیر کرده است، ‌ادامه داد: برای مثال روسیه با مصرف سالانه ۱۴ میلیارد شاخه گل، در شمار پنج کشور نخست مصرف‌کننده گل دنیاست. این بازار یکی از گزینه‌های مطلوب ما برای سرمایه‌گذاری است که ‌می‌تواند ارز فراوانی را نصیب کشور ما کند، اما به‌دلیل کمبود منابع مالی و خودداری بانک‌ها از دادن تسهیلات، هنوز نتوانسته‌ایم سهمی‌ از بازار این کشور داشته باشیم. باوجود این مشکلات، برنامه‌ریزی کرده بودیم که سالانه ۱۰ میلیون شاخه گل به روسیه صادر کنیم تا سهمی ‌از بازار بزرگ این کشور داشته باشیم، ولی متأسفانه موفق نشدیم.

کبریایی کل تولید گل‌وگیاه در کشور را سالانه دومیلیارد شاخه اعلام و تصریح ‌کرد: از این تعداد ۵۰۰ میلیون شاخه گل قابلیت صادرات دارند که از این میزان ‌می‌توانیم سالانه ۱۰۰ میلیون شاخه گل در سال به بازار گل روسیه بفرستیم، اما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت و بازار بزرگی که در نزدیکی ما قرار گرفته، استفاده کنیم.

او ‌گفت: رقابت در بازار جهانی کار آسانی نیست. برای صادرات گل رقبای بسیاری داریم؛ برای مثال یک هلدینگ سوئیسی رقیب ماست که چهار فروند بوئینگ ۷۴۷ برای صادرات در اختیار دارد یا هلند برای صادرات به بازار روسیه هزینه گمرک پرداخت نمی‌کند. این‌ها مسائلی است که دولت باید پیگیری کند تا زیرساخت صادرات فراهم شود.

‌می‌توانیم ۱۰ میلیون شاخه گل صادر کنیم

این تولیدکننده گل‌وگیاه با تأکید بر این‌که مشکل تأمین مالی باعث شده چند سال عقب بمانیم، اظهار داشت: درواقع خودتحریمی‌ بیش‌تر از تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی به ما آسیب زده است؛ باوجوداین، اهدافی برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر امروز این اهداف محقق ‌می‌شد، ‌می‌توانستیم سالانه ۱۰ میلیون شاخه گل صادر کنیم.

او تأکید ‌کرد: در حوزه بین‌المللی بسیار فعال هستیم و با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم فعالیت خوبی داشته باشیم، اما محدودیت منابع مالی ما را با مشکل مواجه کرده است.

کبریایی مهم‌ترین سد راه تولید را تأمین منابع مالی اعلام ‌کرد و ‌افزود: با بخش سرمایه‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی همواره مشکل داریم؛ برای مثال سه‌میلیارد تومان درخواست اعتبار جاری دادیم که مصوب شد؛ اما چهار ماه طول کشید تا نامه به بانک کشاورزی برسد. حالا هم سه ماه است که نامه در بانک است و بعد از چند ماه ‌می‌گویند یارانه این تسهیلات را دولت پرداخت نکرده است.

کرونا و وارد شدن خسارات میلیاردی به تولیدکنندگان گل‌وگیاه

او با اشاره به تأثیرات کرونا بر تولید و فروش گل‌وگیاه هم ‌گفت: تا آخر فرودین‌ماه امسال، سه‌میلیون شاخه گل به ارزش حدود ۵/۲ میلیارد تومان دورریز داشتیم و با وجود تمام مشکلات هنوز نتوانسته‌ایم این سه‌میلیارد وام را بگیریم.

این تولیدکننده گل و گیاه در پاسخ به این پرسش که از وزیر جهاد کشاورزی چه مطالبه‌ای دارید، ‌گفت: مطالبه من این است که ایشان کارگروهی جدی، سالم و مسلط تشکیل دهد تا این کارگروه با پیگیری، اموری را که در حوزه‌های مختلف انجام نشده مشخص و به آن رسیدگی کند.

کبریایی با تأکید بر این‌که این کارگروه باید به تمام نهادهای نظارتی معرفی شود، ‌افزود: از آن‌جا که گزارش‌هایی که به وزیر ‌می‌دهند واقیعت ندارد، این کارگروه باید با تولیدکننده‌های مطرح و نمونه جلسه داشته باشد تا مطالبات و مشکلات آن را به گوش وزیر برساند. ضروری است نماینده‌ای از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و حتی خارج از تشکل‌ها در این کارگروه حضور داشته باشد تا از حقوق تولیدکنندگان حمایت کند. نکته دیگر این‌که، وزیر باید مدیران جسور را انتخاب و با مدیرانی که در انجام امور کوتاهی ‌می‌کنند، برخورد کند.

او ‌گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به اهمیت کاری که یک واحد تولیدی انجام ‌می‌دهد، توجه داشته باشد. درحال‌حاضر به‌دلیل تحریم‌ها ۹۰ درصد از شرکت‌های هلندی دیگر حاضر نیستند به ما نهاده بدهند، اما توانستیم پایه گل و نهاده تولید کنیم و انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات را انجام دهیم.

کبریایی در ادامه تأکید ‌کرد: با توجه به این‌که هزینه تولید در کشورهای اروپایی بالا رفته، باید از نیروی تحصیل‌کرده و ارزان و ظرفیت تولیدی خود استفاده کنیم تا تولید و صادرات نهاده و پایه گل را بالا ببریم. نهاده و پایه گل را نصف قیمت صادرات به تولیدکننده داخلی ‌می‌فروشیم. اگر نهاده ارزان‌قیمت به‌دست تولیدکننده برسد، هزینه تولید پایین ‌می‌آید و ‌می‌توانیم راحت‌تر در بازار جهانی رقابت کنیم. این‌ها مواردی است که وزارت جهاد کشاورزی باید از اهمیت آن باخبر باشد. باید وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکننده کمک کند، نه این‌که هفت ماه به‌خاطر سه‌میلیارد تومان وام معطل شویم و در آخر هم نتوانیم آن را دریافت کنیم.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =