محمدعلی صدیقی

یک مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اثرات شیوع بیماری کرونا در کشور و بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه بر اقتصاد ایران اظهار داشت: با توجه به مشکلات و تحریم‌هایی که علیه ما اعمال شده، الان شیوع بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و مشکلاتی برای ما ایجاد کرده و مراودات مالی را کاهش داده است.

محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: وقتی مراودات مالی کم  می‌شود یا حتی به صفر می‌رسد و از آن طرف نیز بحث مراودات تجاری با کشورهای همسایه و رفت‌وآمدها لغو می‌شود، طبیعتاً از هر لحاظ به اقتصاد آسیب می‌زند؛ به‌خصوص امسال که شرایط ویژه‌ای داشته و تلاش داریم کسری ارزی ناشی از کاهش فروش نفت را از طریق صادرات غیرنفتی جبران کنیم.
صدیقی افزود: از طرف دیگر برای انجام صادرات غیرنفتی قرار بود روی ۱۵ کشور همسایه متمرکز شویم و امروز با بروز چنین مشکلی و بسته شدن مرزهای این کشورها، نه‌تنها نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، بلکه از طرف دیگر بحث FATF و ورود به لیست سیاه این نهاد نیز مشکل‌ساز شده است. 
وی تصریح کرد: درواقع امروز تحریم‌ها، مشکلات ارزی، بیماری کرونا و FATF همه دست به دست هم داده است و اقتصاد و مردم ما را آزار می‌دهد.
صدیقی گفت: درست است که امروز تحریم‌ها، ناهماهنگی داخلی و بازی‌های سیاسی وجود دارد، اما معتقدم اگر عدم اعتماد بین دولت و مردم را حل کنیم، ظرفیت‌های ما بیش از این‌هاست و حتی بدون صادرات و پشت مرزهای بسته می‌توانیم این مشکلات را مدیریت کنیم.

برای خساراتی که در این دوران به کشور وارد می‌شود، باید ماه‌ها تاوان بدهیم
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز درگیر مباحث سیاسی و جنگ بیولوژیک هستیم که مشکلات اقتصادی را برای ما رقم زده است. باوجوداین می‌توان حتی در شرایط سخت فعلی نیز مسائل و مشکلات اقتصادی را برطرف سازیم؛ البته به‌شرطی که دولت بخش خصوصی را وارد بازی کند و از قابلیت‎های این بخش بیش‌ترین بهره را ببرد.
صدیقی با بیان این‌که کشور ثروتمندی هستیم و مردم باهوشی نیز داریم، افزود: متأسفانه شاهد کم‌لطفی از طرف سیاسیون هستیم و در شرایطی‌که قیمت طلا در دنیا سقوط کرده، در کشور افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت طلا را تجربه می‌کنیم، درحالی‌که اگر دولت با مردم و بخش خصوصی تعامل و همکاری داشته باشد و به ما اعتماد کند، رشد اقتصادی حتی در شرایط فعلی نیز برای کشور رقم خواهد خورد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته سابقه چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم یا خیر، گفت: در اوایل دهه ۳۰ وضعیتی بدتر از امروز را تجربه کردیم که در آن زمان نیز با صداقت دولت و همدلی مردم بحران تمام شد.
صدیقی خاطرنشان کرد: در خصوص بحران فعلی مسأله مهم این است که بدانیم این شرایط مقطعی است و تدوام پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر، این یک بازی دوطرفه است و این‌گونه نیست که تا مدت طولانی کاملاً مرزها را به روی ما ببندند؛ چراکه ما تنها صادرکننده نیستیم و آن‌ها نیز به‌اجبار باید برخی محصولات و خدماتشان را به کشور ما ارسال و ارائه کنند.
وی تصریح کرد: با تمام این مسائل بدیهی است که بابت تأثیری که اتفاقات اخیر و بسته‌شدن مرزهای کشورهای همسایه روی اقتصاد ما می‌گذارد، باید ماه‌ها تاوان پس بدهیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که محدود شدن صادرات زمینی ما به کشورهای همسایه از نظر ریالی چقدر به اقتصاد ما صدمه خواهد زد، گفت: الان برای جواب دادن به چنین پرسشی زود است، چون آمار و ارقام دقیقی در دسترس نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد بحث گردشگری داخلی و خارجی آسیب ۸۰ درصدی را متحمل خواهد شد؛ البته کشورهایی مانند ترکیه از این نظر بیش‌ترین آسیب را خواهند دید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =