يوسف داوودي

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشاورز پیش از این در مسئولیتی که داشت، یعنی معاونت زراعت وزارتخانه، عملکرد بسیار خوبی را نشان داد و همچنین عملکردش در حوزه مذکور به‌خصوص به‌صورت تخصصی در زمینه اصلاح نباتات، تهیه بذرها و تهیه کودهای کشاورزی بسیار قابل‌قبول بود؛ بنابراین اگر او از طریق دولت به‌عنوان گزینه تصدیگری وزارتخانه معرفی شود، ما برایش آرزوی موفقیت می‌کنیم.

یوسف داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که اگر عباس کشاورز به‌عنوان وزیر انتخاب شود، چه انتظاراتی از او دارید، به روستانیوز گفت: از وزیر آینده انتظار داریم که چند کار بسیار اساسی را انجام بدهد؛ اول این‌که مابه‌التفاوت یارانه‌ای که به‌صورت ارز چهارهزار و 200 تومانی برای نهاده‌های دامی، گوشت و کالاهای اساسی دیگر اختصاص داده می‌شد و اکنون برداشته شده است و کالاها با ارز نیمایی وارد می‌شود را بازگرداند و در توسعه دامداری کشور استفاده کند.

داوودی افزود: در این میان مشخص نیست، این بودجه‌ یارانه‌ای که متعلق به وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان، دامداران و تمامی تولیدکنندگان بخش کشاورزی است، چه شده است.

وی خاطرنشان کرد: دوم این‌که دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور درحال نابودی هستند، چون هزینه‌ای که برای تولید گوشت دام صرف می‌کنند، بیش‌تر از قیمت فروش آن است، لذا باید یک راهکار اساسی در این خصوص اتخاذ شود و جلوی نابودی دامداری‌های و مرغداری‌های کشور گرفته شود.

داوودی افزود: با ادامه این روند این واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد. بنابراین انتظار داریم وزیری که می‌آید این توان را داشته باشد که بتواند این مسأله را مهار کند؛ چراکه تنها درصورتی تولیدکننده راغب به ادامه و توسعه دادن کار می‌شود که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت دام زنده حدود کیلویی 25 تا 30 هزار تومان است که مقرون به صرفه نیست و دامداران درحال ضرر هستند. به‌همین دلیل دامداری‌های ما را خطر تعطیلی تهدید می‌کند، درصورتی‌که جمعیت ما درحال افزایش است و باید حجم تولید را افزایش دهیم.

داوودی تأکید کرد: باید ببینیم وزیر آینده در این‌خصوص چه برنامه‌های عملیاتی دارد. برنامه‌هایی که فقط به‌صورت لفظی اعلام نشود و قابلیت اجرا داشته باشند.

ارز دولتی را صرف تقویت کشاورزی داخلی کنید

داوودی اظهار داشت: سوال من به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این است که کشور ما تا چه زمانی باید به ذرت وارداتی وابسته باشد؟ همان‌طور که می‌دانید درحال‌حاضر 95 درصد ذرت مورد نیاز کشور وارداتی است، پس انتظار داریم بودجه‌ای را که برای تأمین نهاده‌های دامی از پول نفت و به‌صورت ارز دولتی چهارهزار و200 تومانی هزینه می‌شود، برای تقویت کشاورزان‌ هزینه کنند.

وی درخصوص علل ضعیف شدن اقتصاد کشاورزان نیز گفت: سال‌های‌سال با پول نفت و به‌صورت ارز دولتی جو، ذرت و غیره وارد کردیم؛ درحالی‌که این پول باید صرف تقویت کشاورزی داخلی می‌شد. پس وزیر آینده باید اعلام کند در این‌خصوص چه برنامه‌های عملیاتی دارد. اگر عباس کشاورز وزیر آینده این وزارتخانه شود، شرایط بهتر خواهد بود، چراکه او تخصص‌ لازم را در همین زمینه دارد.

داوودی تأکید کرد: درحال‌حاضر میلیون‌ها تن ذرت را وارد کشور می‌کنیم، اما نمی‌توان برای همیشه در این زمینه وابسته بود و باید فکر و اقدامی اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم، جو و... اکنون کم‌تر از قیمتی است که برای خرید این محصولات از کشورهای خارجی پرداخت می‌کنند و این ظلمی به کشاورزان است. وزیر آینده کشاورزی باید در این‌خصوص نیز یک فکر و برنامه اساسی ارائه بدهد تا بررسی کنیم که آیا این برنامه‌ها قابل اجراست یا خیر.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درحال‌حاضر سرانه مصرف گوشت کاهش یافته است و به‌دلیل تعلل و عدم توان وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت قیمت گوشت، مردم هزینه این کاهش سرانه مصرف را پرداخت می‌کنند. در واقع هزینه‌ای که مردم پرداخت می‌کنند، هزینه جانشان است!

داوودی افزود: از آن‌جا که مردم نمی‌توانند گوشت مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی تأمین کنند، بنابراین به مصرف چربی‌ها و قند رو ‌آورده‌اند. به‌همین دلیل است که تا 40 سال پیش بیماری به‌نام سندرم کبدچرب در ایرانیان به‌سختی مشاهده می‌شد، اما اکنون حتی جوانان ما نیز دچار این بیماری هستند که این‌ها همه به تغذیه برمی‌گردد.

وی گفت: در این میان سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند به‌خوبی عمل کنند. انتظار داریم وزیر آینده در این‌خصوص نیز برنامه‌هایش را ارائه بدهد و اعلام کند قصد دارد چه اقداماتی را انجام بدهد، چراکه جان مردم در خطر است.

داوودی اظهار داشت: از سوی دیگر حرف ما این است که تا چه زمانی صنعت دام و طیور باید سالانه چندین هزار میلیارد تومان بابت آنفلوآنزای پرندگان و تب‌برفکی خسارت ببیند؟ اکنون موج تازه‌ای از تب‌برفکی آمده و جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی ناتوان از مهار این بیماری‌ها هستند.

وی افزود: انتظار داریم وزیر آینده درخصوص این دو بیمای خاص نیز یک ‌برنامه مدون و عملیاتی ارائه دهد و اعلام کند که به‌عنوان مثال با واردات واکسن، از طریق موسسه رازی یا غیره چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی مورد نظر ما درخصوص کود است و تمایل داریم بدانیم در این‌خصوص وزیر آینده چه برنامه‌ای در نظر دارد؛ چراکه درحال‌حاضر سالانه 280 هزارتن کود پتاس نیاز داریم. اگر به هر دلیلی کود وارد کشور نشود، کشاورزی ما دچار مشکل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =