ورود ارز

یک کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه اظهار داشت: بازار باید باز باشد، نه این‌که دولت برای واردات برخی کالاها یارانه‌ای به دور از واقعیت‌های موجود جامعه بدهد. در واقع این نحوه حمایت سبب می‌شود که تجار و واردکنندگان تا ابد تحت قیومیت دولت باشند.

محمدعلی صدیقی با بیان این‌که تخصیص ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی موجب ایجاد رانت می‌شود، به روستانیوز گفت: بازار باید رقابتی و سالم باشد و دولت به‌جای این‌که وارد بحث تجارت شود تنها باید ناظر بر بازار باشد؛ چراکه تجربه نشان داده دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند تاجر خوبی باشد.

صدیقی درخصوص پیامدهای حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی نیز گفت: این اقدام شاید در کوتاه‌مدت موجب بالا رفتن قیمت این اقلام شود؛ اما از سوی دیگر برای تولید داخلی انگیزه زیادی ایجاد می‌شود، چراکه این کالاهای وارداتی عمدتاً در داخل نیز تولید می‌شود، اما واردات آن‌ها با قیمتی پایین‌تر از قیمت داخلی باعث آسیب به تولید داخلی می‌شود.

وی با بیان این‌که از مصرف‌کننده باید حمایت شود، البته نه با تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی افزود: در درجه اول باید یک جامعه آماری قابل اتکاء داشته باشیم؛ یعنی باید بدانیم تولید امسال چقدر است، چقدر واردات نیاز است، قدرت خرید مردم چقدر است و غیره. در این شرایط است که می‌توان تنها در صورت نیاز چنین کالاهایی را وارد کرد و از لطمه خوردن بیش‌تر به تولیدکنندگان جلوگیری کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی، آیا تولیدکننده داخلی حاضر است محصولش را با قیمت ارزان‌تری به مصرف‌کننده بدهد یا خیر گفت: تولیدکننده داخلی مجبور است تابع مؤلفه‌های بازار باشد. وقتی تولید داخلی کفاف مصرف داخلی را داشته باشد و بازار اشباع شود، تولیدکننده چاره‌ای جز عرضه تولیدات خود با قیمت ارزان‌تر ندارد.

صدیقی افزود: البته باید در نظر داشته باشیم که هزینه‌های تولید باید کاهش داده شود تا به این ترتیب تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد. بنابراین دولت باید این موارد را مدیریت کند تا تولیدکننده کالای خود را با قیمتی حتی کم‌تر از قیمت محصول وارداتی عرضه کند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در موضوع تولید محصولی مانند برنج به استانداردهای لازم برسیم که لازمه‌اش آموزش، تکنولوژی، ابزارهای لازم، نیروی انسانی کارآمد و غیره است، در سه استان شمالی کشور می‌توانیم به اندازه‌ای برنج تولید کنیم که حتی برای دو برابر جمعیت ایران کافی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =