کد خبر: 5069
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
نوبخت

فاز اول ساخت مسکن نیازمندان در استان خراسان جنوبی شامل ۲ هزار واحد مسکن روستایی با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در این استان به بهره‌برداری رسید. 

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا،  آیین بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی در سراسر خراسان جنوبی در ادامه سفر یکروزه محمدباقر نوبخت به این استان در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند برگزار شد و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی نیز در این آیین حضور داشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی به خبرنگار ایرنا گفت: پیرو سفر اسفند سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به استان و پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی،  تفاهم نامه‌ای برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در این استان بین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.  

علی اصغر آسمانی مقدم افزود: از این تعداد پنج هزار واحد در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنج هزار واحد در تعهد کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.  

وی گفت: طرح ساخت مسکن محرومان اردیبهشت امسال وارد فاز اجرایی شد و بنیاد مسکن توانست در ۶۱۶ روستا افراد واجد شرایط طرح را شناسایی کند.  

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون برای پنج هزار واحد، متقاضیان شناسایی و به بانک معرفی شده‌اند گفت: نزدیک به چهار هزار و ۷۷۴ واحد عملیات ساخت را شروع  کرده‌اند و سه هزار و ۴۵۰ واحد نیز به مرحله دیوارچینی و نصب اسکلت رسیده‌اند.  

وی افزود: از مجموع پنج هزار واحد سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک هزار و ۵۰۰ واحد آماده بهره‌برداری شد بخشی از این منازل مردم سکونت پیدا کرده‌اند.  

آسمانی مقدم با بیان اینکه ۵۰۰ واحد نیز از سهمیه کمیته امداد امام خمینی (ره) آماده بهره‌برداری است اظهار داشت: اختصاص کمک‌های بلاعوض از ویژگی‌های متمایز این واحدهای مسکونی بوده و امسال بابت ساخت ۱۰ هزار واحد حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به استان تزریق می‌شود در صورتی که سال‌های قبل نهایت آمار ساخت مسکن روستایی ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ واحد بود.  

وی با تاکید بر اینکه ساخت این واحدها به ایجاد مسکن مقاوم در استان کمک کرده است افزود: طبق سرشماری نفوس و مسکن واحدهای مسکونی روستایی که در خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد بوده که از این تعداد ۴۶.۱ درصد معادل ۴۱ هزار واحد مستحکم  هستند و نگرانی از آن بابت نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: اما ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد معادل ۱۳.۹ درصد از مصالح کم دوام و نیمه دوام استفاده شده که تا حدودی می‌توانند دوام بیاورند و ۴۰ درصد مسکن روستایی فاقد استحکام لازم هستند که شامل ۳۵ هزار و ۵۰۰ واحد می‌شود.

وی گفت: با افتتاح فاز اول مسکن محرومان حدود ۲ هزار واحد به واحدهای مقاوم اضافه می‌شود لذا پیش بینی این است که تا دهه فجر از سهمیه بنیاد مسکن ۵۰۰ واحد دیگر به این آمار اضافه شود و تا پایان سال نیز تمامی پنج هزار واحد به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه واحدها توسط مردم ساخته شده و بنیاد مسکن حامی و ناظر این ساخت و سازها است اضافه کرد: به ازای هر واحد ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۱۵ ساله به صورت قرض الحسنه و هر واحد تا سقف ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.
  
 محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اسفند سال گذشته به خراسان جنوبی سفر کرد و این سفر منجر به تصویب سند توسعه میان مدت استان شد که یکی از اهداف سفر امروز نوبخت، بررسی میزان پیشرفت برنامه‌های توسعه استان و پیگیری مصوبات سفر قبلی است.

 کلنگ اولین واحد از ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی ۲۰ اسفند پارسال با حضور نوبخت در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند به زمین زده شد و ۱۰ ماه پس از آن سفر واحدهای مسکونی این روستا همراه با طرح هادی آن به بهره‌برداری رسید.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =