حسین حداد نژاد

رئیس اداره کل بیمه باغات و منابع طبیعی صندوق بیمه کشاورزی گفت: 80 درصد غرامت‌ بیمه‌گذاران و کشاورزان تا پایان فصل برداشت (96-97) که پاییز است محاسبه شده و بزودی غرامت کشاورزان پرداخت می شود.

حسین حدادنژاد، در گفت وگو با خبرنگار روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، اعلام کرد: 80 درصد غرامت‌ بیمه‌گذاران و کشاورزان تا پایان فصل برداشت (96-97) که پاییز است محاسبه شده و بزودی غرامت کشاورزان پرداخت می شود. از آنجایی که 60 درصد سهم حق بیمه‌ها از سوی اعتبارات دولتی تامین می‌شود، صندوق بیمه کشاورزی هم منتظر پرداخت اعتبارات دولتی‌ است و به محض دریافت این اعتبار، غرامت‌ کشاورزان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: امسال میزان خسارت‌های وارد شده به باغات سنگین‌تر از بودجه‌ مصوب برای پرداخت خسارت‌ها بود. مجموع حق بیمه 60 میلیارد تومان است در حالی که مبلغ قابل پرداخت خسارت‌ 300 میلیارد تومان محاسبه شده است. بنابراین باید اعتبارات دولتی به صندوق داده شود تا کل خسارت‌ها پرداخت شود.

رئیس اداره کل بیمه باغات و منابع طبیعی صندوق بیمه کشاورزی همچنین گفت شاید پرداخت دیرهنگام این غرامت‌ها به ضرر کشاورزان باشد اما از آنجایی که پایان دوره بیمه و همچنین انجام بیمه برای سال جدید همزمان است سهم بیمه کشاورزان از مطالبه آنها از صندوق کسر خواهد شد.

براین اساس، جلوگیری از ورود خسارت به بخش کشاورزی از لحاظ کمیت و کیفیت بطور 100درصد قابل کنترل نیست و بعضا نمی‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد. این در حالی‌ است که بر اساس شرایط اقلیمی بخشی از خسارت‌هایی که البته تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند قابل پیش بینی بوده و بر این اساس محاسبه می‌شوند. کشاورزان هم برای کاهش زیان خود ناشی از خسارت‌های وارد شده محصولات خود را بیمه می‌کنند و به طبع انتظاراتی از جمله پرداخت به موقع غرامت‌ها دارند اما شرایط اقتصادی و کمبود بودجه دولتی چالش‌هایی را بر سر راه سازمان‌های دولتی قرار می‌دهد.

پیش از این هم علی خان‌محمدی، مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، با انتقاد از نبود کارایی مناسب صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفته بود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی آن طور که باید و شاید جوابگوی هزینه کشاورزان نیست تا آنها بتوانند در مواقعی که دچار خسارت می شوند، نگرانی جز ادامه تولید نداشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =