محمد امید

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از درخواست ۵۰۰ روستاشهر برای تغییر وضعیت به شهر خبر داد.

به گزارش روستانیوز به‌نقل از ایلنا، محمد امید درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای فعالیت اقتصادی زنان روستایی گفت: در روستاها زنان به نظام اقتصادی خانواده کمک می‌کنند. معمولاً در بسیاری از استان‌های کشور محور کار در دست زنان است و ما منکر این موضوع نیستیم. در روستاها اگر دام، زمین و... وجود داشته باشد، متعلق به همه خانواده ‌است.

وی با اشاره به این‌که مشارکت زنان در روستاها روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود، اظهارداشت: در بخش اشتغال روستاییان که یکی از طرح‌های بسیار خوب و مترقی دولت بود، بیش از ۴۰ درصد از مجریان طرح اشتغال در مناطق روستایی زنان هستند و این اولین‌بار است که با چنین آماری مواجهیم. در پروژه‌های قبلی اقتصادی در بهترین شرایط نرخ مشارکت زنان به ۲۰ درصد می‌رسید، اما در این طرح زنان در بیش از ۴۰ درصد از طرح‌های اجرا شده یا مجری طرح هستند یا به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارند.

امید با اشاره به طرح اشتغال روستایی با هدف مهاجرت معکوس به روستاها خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مطالبه جامعه زنان روستایی و زنان تحصیل‌کرده در روستاها اشتغال و کار است. معتقدم زنان در جامعه ایران در یک مقطع گذار قرار گرفته‌اند و آرام، منطقی و با جدیت بدون این‌که بخواهند آسیبی به کیان جامعه وارد شود، در مشاغلی که توانمند هستند، فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان این‌که اکنون مجری بسیاری از استارتاپ‌های روستایی زنان هستند، تصریح‌کرد: متولی بیش از ۶۰ درصد از طرح‌های بوم‌گردی زنان هستند. در 30 سال پیش شاید کسی باور نمی‌کرد، روزی زنان جایگاه بیش‌تری در دانشگاه‌ها داشته باشند، اما اکنون می‌بینیم آمار قبولی دختران در دانشگاه بیش از پسران است و این نشان دهنده این است که زنان به‌دنبال پیدا کردن جایگاه اجتماعی و اقتصادی مطلوب هستند. هر جا که زنان جایگاه خود را پیدا کردند، جامعه با امنیت و اعتماد بیش‌تری توانسته کار خود را پیش‌ ببرد.

وی همچنین درباره محرومیت‌زدایی در بحث آموزش در مناطق روستایی گفت: پیوسته نشست‌هایی با هدف پیگیری این موضوع با آموزش و پرورش درخصوص محرومیت‌زدایی انجام می‌دهیم، به‌ویژه محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی که دارای ضریب محرومیت هفت، هشت و 9 هستند. مشکلات حاد آموزش و پرورش مانند کمبود فضاهای آموزشی، کمبود تجهیزات و مسأله کودکان بازمانده از تحصیل را در این مناطق روستایی احصاء می‌کنیم و در جلساتی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و ارگان‌های اجتماعی این مشکلات مطرح شده و اتفاقات خوبی درحال شکل‌گیری است.

امید با بیان این‌که استان‌های سیستان‌وبلوچستان، تهران و البرز از سرانه آموزشی پایینی برخوردارند، گفت: در تهران به‌صورت میانگین ۳۴ نفر در سر کلاس‌ها حضور دارند، درحالی‌که سرانه کشور ۲۵ نفر است. البته در دو استان البرز و تهران به‌دلیل کمبود زمین ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اما در استان سیستان‌وبلوچستان وضعیت درخصوص سرانه آموزشی مناسب نیست. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نسبت به مناطق محروم بسیار حساس است.. امیدواریم مشکلات را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روستاشهرها اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ روستا شهر در اطراف شهرهای بزرگ کشور وجود دارند که جمعیت بیش از سه‌هزار نفر یا بیش از یک‌هزار خانوار در این روستاشهرها ساکن هستند. این روستاها به‌دلیل حاشیه‌نشینی با مشکلاتی نیز مواجهند. تمامی این روستاشهرها می‌خواهند به شهر تبدیل شوند. چنانچه این روستاها به شهر تبدیل شوند خدمات شهری نیز دریافت خواهند، اما باید هزینه‌هایی پرداخت شود. بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم و قرار است چارچوبی بین ما و وزارت کشور در این خصوص ایجاد شود که براساس آن این روستاها به شهر تبدیل می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =