کد خبر: 416
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
مالزی

مدیر بخش آسیای مرکزی دفتر انجمن روغن پالم مالزی گفت: ایران یکی از واردکنندگان پالم از مالزی است و جزو مهم‌ترین بازارهای صادراتی ما محسوب می‌شود.

به گزارش روستانیوز، مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود. روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است. روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشنددر مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود

یکی از دلایل استفاده از روغن پالم  ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و  به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت. پالم محصول استراتژیک کشور مالزی است و زندگی حدود 10 درصد از مردم این کشور به‌طور کامل به آن وابسته است. مالزی در حال حاضر پنج‌میلیون و 400 هزار هکتار مزارع برای تولید پالم دارد و سالانه حدود 20 میلیون تن روغن پالم تولید می‌کند و 250 هزار کشاورز در این کشور 30 میلیون نفری در تولید این محصول نقش ایفا می‌کنند.

طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک در سال 95 رقمی حدود 305 میلیون دلار روغن پالم از دو کشور مالزی و اندونزی وارد ایران شده است. و در سال 96 میزان واردات افزایش38 درصدی داشته است.

روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا ( کشورهای برزیل و آرژانتین) و پالم ( کشورهای مالزی و اندونزی) تامین می شود. در حال حاضر سرانه مصرف روغن در ایران به 20 کیلوگرم رسیده که حداقل هفت کیلوگرم بیش از سرانه مصرف جهانی است. مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر 30 درصد روغن وارداتی کشور می‌تواند از انواع روغن پالم باشد و باتوجه به میزان کل واردات روغن خام آمده به کشور که ٩٥٧ هزار تن بوده و 44.5  درصد از این نوع واردات روغن،  پالم اولئین است، هرچند واردات روغن پالم ساخته شده کاهش یافته است

*حاشیه‌های ترکیب پالم با شیر و سایر لبنیات در ایران

زندگی حدود دومیلیون و 500 هزار نفر از جمعیت این کشور نیز به روغن پالم وابسته است؛ از این رو ایجاد ثبات برای بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین راستا هشام‌الدین محمد اسپر، مدیر بخش آسیای مرکزی دفتر انجمن روغن پالم مالزی، در گفت‌وگو با «روسنا» درباره ویژگی‌های این روغن گفت: روغن پالم یک روغن خوراکی است که از قسمت گوشتی میوه پالم و تحت عملیات پخت و فشار مکانیکی به‌دست می‌آید. روغن پالم خام به رنگ قرمز است که این رنگ به مقدار کاروتنوئیدهای موجود در آن برمی‌گردد. در روغن پالم ترکیب متعالی از اسیدهای چرب وجود دارد، به‌گونه‌ای که مقدار اسیدهای چرب اشباع تقریباً برابر با اسیدهای چرب غیراشباع است. اسید پالمتیک (40-44 درصد) و اسید اولئیک (39-40 درصد) مهم‌ترین اسیدهای چرب موجود در روغن پالم هستند و تنها درصد کمی (10-11 درصد) لینولئیک در آن وجود دارد، همچنین مقدار لینولنیک این روغن بسیار ناچیز است، از این رو پایداری مناسبی در برابر تغییرات ناشی از آنتی‌اکسیداسیون دارد.

وی افزود: در مجموع هفت‌گونه درخت پالم وجود دارد. در کشور مالزی بیش‌ترین میزان میوه یا رشد از واریته گونه Tenera و عمومی‌ترین پالم زراعی است. به‌طور کلی دو گروه عمده محصولات پالم مالزی شامل روغن پالم و روغن هسته پالم است که از هر یک محصولات دیگری نیز به‌دست می‌آید. معمولاً روغن پالم خام را به روش تصفیه فیزیکی طی فرآیندی به‌صورت خام یا فرآوری به سایر کشورها صادر می‌کنند.

مدیر بخش آسیای مرکزی دفتر انجمن روغن پالم مالزی با اشاره به این‌که علاوه‌بر روغن گوشته گیاه پالم، از مغز میوه نیز روغن به‌دست می‌آید، بیان کرد: این نوع روغن به‌صورت مکانیکی از مغز میوه پالم به‌دست می‌آید؛ مغز این میوه در کارخانجات روغن‌کشی پالم جداسازی و با خشک کردن در خلأ نسبی فرآوری می‌شود. رنگ روغن خام زرد رنگ است و طی فرآیند تصفیه فیزیکی، روغنی با رنگ بسیار روشن به‌دست می‌آید که این روغن نیز در مصارف خوراکی و غیرخوراکی کاربرد دارد.

محمداسپر درباره حاشیه‌های ترکیب پالم با شیر و سایر لبنیات در ایران گفت: شیر طبیعی حاوی 2.5 تا سه درصد چربی است و درصورتی که ماده‌ای خارجی به آن افزوده شود، چارچوب ترکیبات آن به‌هم می‌خورد و دیگر نمی‌توان آن را شیر نامید؛ به‌عنوان مثال در صورت ترکیب روغن پالم با شیر ترکیب جدیدی به‌نام Creamy حاصل می‌شود که خواصی متفاوت از شیر دارد و دیگر یک‌محصول لبنی نیست. اغلب تولیدکنندگان شیر به‌علت عدم توانایی برای تولید کافی و جبران قیمت‌های تعیین ‌شده، چربی آن را جدا می‌کنند و به‌صورت‌های مختلف به فروش می‌رسانند و به‌جای آن روغن پالم را با شیر ترکیب می‌کنند.

وی افزود: ارزش هر تن چربی شیر 16 هزار دلار است؛ این درحالی است که ارزش هر تن چربی روغن پالم در نهایت بین 560 تا 760 دلار است، در نتیجه گرفتن چربی شیر و افزودن روغن پالم به شیر برای سودجویان صرفه اقتصادی بیش‌تری دارد.

وی با بیان این‌که در شیر خوراکی مصرف روغن پالم حاصل از هسته و گوشته قابل مصرف است، خاطرنشان کرد: با وجود این روغن پالمی که از هسته حاصل می‌شود، خواص بیش‌تری نسبت به پالم حاصل از گوشته آن دارد.

*ایران واردکننده پالم از مالزی و جزو مهم‌ترین بازارهای صادراتی است

محمداسپر درباره مصارف مختلف روغن پالم گفت: کره گیاهی (مارگرین)، روغن‌های قنادی، کره بادام‌زمینی، روغن‌های سرخ‌کردنی، شکلات، بستنی، پودر سوپ و پخت‌وپز نان از مهم‌ترین مصارف خوراکی این روغن است. همچنین تولید خوراک دام برای تغذیه حیوانات، تولید صابون، محصولات پاک‌کننده، محصولات آرایشی و بهداشتی، مرکب‌های چاپ، علف‌کش‌ها، روان‌کننده‌ها، شمع‌سازی و اگروکمیکال‌ها از دیگر کاربردهای این روغن در مصارف غیرخوراکی و صنعتی است.

وی اظهار داشت: روغن خام پالم منبع غنی ویتامین ‌A است و در برخی از کشورها روغن تصفیه شده قرمز رنگ پالم برای پیشگیری یا رفع کمبود ویتامین A مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر بخش آسیای مرکزی دفتر انجمن روغن پالم مالزی افزود: برای سرخ‌کردن صرفاً از روغن‌های مایع خوراکی استفاده می‌شود و قیمت هر لیتر روغن پالم باکیفیت حدود سه‌دلار است و از روغن‌های جامد علاوه‌بر مصرف خوراکی در سایر فرآورده‌ها نیز استفاده می‌شود.

محمداسپر اظهار داشت: مقالات بسیاری درباره خواص و کاربردهای روغن پالم جمع‌آوری شده است و شبهات به‌وجود آمده در ایران مبنی‌بر عدم مصرف روغن پالم بر اثر اختلاف بین تجار است و بعضاً به‌دلیل اختلاط با محصولات لبنی است.

وی گفت: ایران یکی از واردکنندگان پالم از کشور مالزی است و جزو مهم‌ترین بازارهای صادراتی ما محسوب می‌شود و در این راستا انجمن روغن پالم مالزی در ایران در صدد ایجاد همکاری مشترک بین فعالان بخش تولید روغن دو کشور ایران و مالزی است که می‌تواند موجب استحکام تجارت روغن بین دو کشور شود.

*افزایش واردات روغن پالم به دلیل ارزان‌ بودن طی سال های اخیر

این در حالی است که دکتر زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت معتقد است: در سال‌های اخیر واردات روغن پالم به دلیل ارزان‌تر بودن آن افزایش یافته است. این روغن با افزایش کلسترول بد خون (LDL) در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته‌های قلبی را به همراه دارد. روغن پالم دارای بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود 50 درصد است. این روغن حتی اگر از نوع پالم اولئین وسوپر اولئین وارد کشور شود که ادعا می‌شود سالم‌تر است در حدود 30 درصد اسید چرب اشباع دارد که حداقل زیان مصرف آن انسداد وتنگی عروق و بیماری‌های قلبی- عروقی است که در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

به نظر می رسد مسئولان باید هزینه‌های صرفه‌جویی شده برای واردات روغن ارزان قیمت و بی‌کیفیت را با هزینه‌های سنگینی که برای مراقبت ودرمان بیماری‌های قلبی عروقی به کشور تحمیل می‌شود مقایسه کرده و با اصلاح سیاستگذاری در واردات مواد غذایی اقدامات جدی تری برای تامین وحفظ سلامت تغذیه‌ای جامعه انجام دهند. امروزه موضوع روغن‌های خوراکی و ارتباط آن با سلامت مردم کشورمان مورد بحث خاص و عام است که منجر به بروز برخوردهای متفاوت از سوی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روغن‌ها و صنایع مصرفی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =