بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال به چرخه تولید در دولت سیزدهم

رییس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان پیش‌بینی کرد؛ افزایش تولید محصولات اساسی در طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان ظرف دو سال آینده به ۲۵ درصد برسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، سیدعماد شاهرخی در جمع خبرنگاران اعزامی به استان لرستان افزود: در طرح جهش تولید در دیمزارها که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال اجرا است، در استان لرستان در سال نخست ۱۱ درصد و در سال دوم ۱۴ درصد افزایش تولید محصولات اساسی در واحد سطح در اراضی دیم داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۷۰ هزار هکتار اراضی استان لرستان، زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها است.

شاهرخی روند تولید محصولات کشاورزی در این استان را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در ابتدای انقلاب ۵۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی داشتیم و اکنون این رقم به حدود ۳ میلیون تن رسیده که نشان دهنده وفاق، همدلی، برنامه‌ریزی و تلاش کشاورزان می‌باشد.

وی از افزایش تولید در دولت سیزدهم در استان لرستان خبر داد و گفت: در انتهای دولت قبل ۷۸ هکتار گلخانه در استان لرستان احداث شده بود و اکنون این سطح به به بیش از ۱۳۰ هکتار رسیده است.

افزایش ۴ برابری تحویل گندم به سیلوها در دولت رئیسی

رییس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان ادامه داد: از ابتدای دولت رئیسی تا سال گذشته، سطح کشت دانه‌های روغنی از ۲۲۰۰ هکتار به ۶۵۰۰ هکتار و میزان تحویل گندم به سیلوها از ۱۲۳ هزار تن به ۵۳۰ هزار تن رسیده که افزایش ۴ برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد، اذعان داشت: در این استان کشاورزانی داریم که حدود ۱۱ تن در هکتار گندم آبی و ۶.۵ تن در هکتار گندم دیم تولید می‌کنند.

شاهرخی یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را از مولفه‌های بهره‌وری نام برد و گفت: با توسعه یکپارچه‌سازی و انجام کشت مکانیزه می‌توان مدیریت و برنامه‌ریزی بهتری انجام داد و با دانش فنی، کشاورزی کرد.

وی معرفی ارقام جدید و به‌روز کردن ادوات کشاورزی را از دیگر راهکارهای افزایش تولید محصولات عنوان و بیان کرد: معرفی ارقام جدید در تولید اثربخش است و با به‌روز کردن ادوات کشاورزی می‌توان در ضریب و درجه مکانیزاسیون حرفی برای گفتن داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در همین حال بر مصرف بهینه آب کشاورزی با توجه به روند بارش‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: اگر در کل کشور با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین ۱۰ درصد مصرف آب کشاورزی را کم کنیم، می‌توانیم مشکل آب آشامیدنی و صنعت را تا ۵۰ سال آینده کاهش دهیم.

وی کاهش ضایعات کشاورزی را از دیگر راهکارهای افزایش تولید دانست و تصریح کرد: سال گذشته مصرف آرد در استان لرستان ۲۶ هزار تن به ارزش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت بدون آن که یک صف در نانوایی تشکیل شود و این ناشی از جلوگیری از هدررفت این محصول و فرهنگ‌سازی بوده است.

این مقام مسوول ادامه داد: در حوزه برداشت محصول نیز باید ضایعات را با استفاده از ماشین‌های کشاورزی و ادوات نوین کاهش دهیم.

شاهرخی ابراز داشت: برای استفاده از ماشین‌ها و ادوات نوین در کاشت و برداشت محصولات نیاز است تسهیلات با بهره کم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: طبق قانون، بانک‌های کشور مکلفند ۱۵ تا ۲۵ درصد منابع مالی خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند در حالی که این عدد در بانک‌های غیرتخصصی از ۵ درصد فراتر نرفته است.

پرداخت ۲۳۲ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تسهیلات پرداختی مکانیزاسیون کشاورزی به استان لرستان گفت: حدود ۱۷۰ میلیارد تومان با نرخ سود ۱۸ درصد برای خرید تراکتور و کمباین در سال گذشته تسهیلات پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات با بهره ۴ درصد در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز صورت می‌گیرد که عدد آن بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان می‌باشد و بیشتر برای تامین دنباله‌بندها و افزایش درجه مکانیزاسیون پرداخت شده است.

شاهرخی فعال کردن ۲۳۹ واحد غیرفعال در بخش کشاورزی را از اقدامات مهم در دولت رئیسی نام برد و توضیح داد: از این ۲۳۹ واحد، ۱۶ واحد در حوزه تولید مرغ گوشتی است که به چرخه تولید برگشته‌اند.

وی تصریح کرد: امسال نزدیک به ۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم و این میزان تولید ۳۰ درصد بیشتر از نیاز استان لرستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان این که لرستان جزو سه استان برتر کشور در تولید گوشت مرغ است، اذعان داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰۰ تن گوشت مرغ مازاد در این استان ذخیره‌سازی کرده‌ایم.

وی با بیان این که استان لرستان به بهترین سیستم‌های هواشناسی مجهز شده است، تصریح کرد: عمده کشاورزان پیشرو ما از اطلاعات هواشناسی برای مدیریت اراضی خود و مراقبت از محصولات در برابر بارش‌هایی مانند تگرگ و همچنین حوادث طبیعی استفاده می‌کنند.

شاهرخی در همین حال بر تامین یارانه کود و بذر تاکید و بیان کرد: کاهش تخصیص یارانه به نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود بر مصرف آن تاثیر می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =