امید

بایدها و نبایدهای توسعه پایدار جامعه روستایی و عشایری امشب ۱۶ مهر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور دکتر امید معاون توسعه روستای ریاست جمهوری و دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روستانیوز به نقل از معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم، دکتر امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه روستا‌ها امروزه از شرایط زیرساختی خوبی برخوردار هستند گفت: روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از امکانات اولیه برخوردارند؛و  ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور بالای ۲۰ خانوار است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی کشور همان ۲۱ میلیون نفر مانده است افزود: حدود ۳۰ درصد از عدم افزایش جمعیت ناشی از تبدیل روستا‌های بزرگ به شهر بوده است و ۷۰ درصد مهاجرت از روستا به شهر صورت گرفته است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سهم روستاییان از اشتغال در در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ در بهترین شرایط از سبد اشتغال کشور ۵ درصد بود گفت: این رقم در سال ۹۷ به طور متوسط به ۲۰ درصد رسیده است، جمعیت فعال روستایی در حال حاضر ۷ میلیون نفر است یعنی حدود ۴۲ درصد جمعیت روستایی ما جمعیتی فعال محسوب می‌شود.

دکتر امید با اشاره به طرح اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال پایدار روستایی سهم بخش‌های مختلف مشخص شده است؛ به طوری که ۴۵ درصد به بخش کشاورزی، ۱۵ درصد خدمات، ۱۰ درصد گردشگری،۱۰ درصد صنایع کوچک اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه قبل از دولت ۱۴ هزار روستا گاز رسانی شده بود، اما اکنون به ۳۰ هزار روستا رسیده است عنوان کرد:در بحث آی تی، شبکه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات حدود ۹۰۰ درصد رشد را شاهد هستیم، در صنعت آب و برق در شرایط بسیار خوبی قرار داریم به طوری که به صورت هفتگی در کشور حدود ۳۰ روستا به شبکه برق، حدود ۴۰ روستا به شبکه آب و ۹۹ روستا به شبکه ارتباطی تلفنی متصل می‌شوند.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: علی رغم همه تلاش‌ها و زحماتی که دولت‌های پیشین و این دولت در عرصه خدمات روستایی کشیده اند، شاهد هستیم که جمعیت روستایی کشور نسبت به اول انقلاب تفاوت چندانی پیدا نکرده است، دولت دوازدهم در این رابطه طرحی را به مجلس ارائه داد و با مکاتباتی که معاون اول رئیس جمهور با مقام معظم رهبری داشتند تصویب شد تا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ویژه اشتغال روستائیان در نظر گرفته شود؛ به‌طوری که متوجه شدیم اگر بخواهیم در روستا پایداری اتفاق بیفتند و روستاییان در روستا‌ها بمانند، لازمه آن ایجاد اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه این یک و نیم میلیارد دلار با منابع مالی ۴ بانک تلفیق شده است؛ گفت: معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان پول در نظر گرفته شد لذا تا به امروز حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

دکتر امید با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی وزارت کار حدود یکصد و چهل و پنج هزار فرصت شغلی از محل این طرح اجرا شده است اظهار داشت: البته کارآفرینانی که قرار بود از این طرح استفاده کنند حدود دویست هزار نفر بودند، ولی کسانی که بیمه شده اند ۱۴۵ هزار نفر هستند.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از محل این منابع در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نرخ بیکاری روستایی از ۸،۲ به ۷،۶ کاهش پیدا کرده است ادامه داد: در بحث اشتغال پایدار روستایی سهم همه بخش‌ها مشخص است انتظار داشتیم در بخش صنایع کوچک ۱۰ درصد را داشته باشیم، اما نتوانستیم به این سهم در این حوزه دست پیدا کنیم، از مجلس درخواست کردیم تا تغییرات را در اختیار دولت بگذارد و مجلس نیز در این قانون دخالتی نداشته باشد، دلیل این بود که شرایط اقلیمی کشور ما مختلف است، در برخی از مناطق کشور مشکل بی آبی داریم.

کارت یارانه روستاییان عمدتاً پاسخگوی تضمین تسهیلات نیست

دکتر امید با تاکید بر اینکه در کشور ما هر وقت اسم روستا می‌آید توأم با کشاورزی، دامپروری وصنایع مربوطه می‌شود گفت: در دنیا به بخش خدمات در روستا‌ها توجه می‌شود در برخی از بخش‌ها مانند نوع بانک و نوع طرح کار به دولت باید واگذار شود.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کارت یارانه روستاییان عمدتاً پاسخگوی تضمین تسهیلات نیست گفت: این کارت ۱۰ میلیون تسهیلات ر ا در بر می‌گیرد.

دهیاری‌ها متأسفانه مظلوم واقع شده‌اند

جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۱۳۰۰ شهر و بیش از ۳۷ هزار و ۸۶ روستا داریم که دارای دهیاری است افزود: بیش از ۶۰ هزار روستا و آبادی در کشور داریم که ۳۷ هزار مورد دهیاری دارند، دهیاری‌ها در سال ۸۲ تاسیس شدند

وی با بیان اینکه دهیاری‌ها متأسفانه مظلوم واقع شده‌اند عنوان کرد: تعداد آبادی‌های برخوردار از برق از بیش از ۴ هزار آبادی به ۵۷ هزار و ۳۲۶ آبادی رسیده است، جمعیت روستا‌های برخوردار از آب آشامیدنی افزایش یافته است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه جمعیت روستاییان برخوردار از راه روستایی آسفالته از ۳۵ درصد به ۹۴ درصد رسیده است گفت: جمعیت برخوردار از گاز لوله کشی الان به ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه تعداد روستا‌های برخوردار از طرح بهسازی آسفالت معابر ۴۶ درصد و تعداد خانه‌های بهداشت رو به افزایش است گفت: با رویکرد توجه به روستا اقدامات بسیار شایسته‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بحث اشتغال می‌تواند مانایی و پویایی جمعیت را در روستا‌ها داشته باشند گفت: اخیراً بحثی در خصوص روستا‌های کارآفرین مطرح شده است و حتی اخیراً جشنواره مهارت برای آن‌ها برگزار کرده ایم، اقدامات خلاقانه و رویکرد‌های مفید را دنبال می‌کنیم ۳ هزار کار نوآورانه و خلاقانه را شناسایی کرده‌ایم، به ۷۱۵ طرح در سال گذشته تسهیلات داده ایم.
مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار روستا
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در بحث عمران بعد از انقلاب کار‌های خوبی صورت گرفته است گفت: از سال ۷۴ تا ۸۳ طرح بهسازی روستا‌ها را داشتیم که ۲۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شد منتها این عدد خیلی کم بود از سال ۸۴ حرکتی با عنوان طرح بهسازی مسکن روستایی در نظر گرفته و قرار شد سالانه ۲۰۰ هزار روستا مقاوم شود لذا ۴۳۰ هزار خانه در حوزه حوادث غیر مترقبه مقاوم سازی شدند.

شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به عنوان عشایر میراث داران فرهنگ کهن ایران اسلامی هستند گفت: جمعیت عشایر در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است به طوری که تاثیر گذاری آن‌ها در اقتصاد در توسعه پایدار و امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است و عشایر در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی ایران پراکنده هستند و در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور نقش بسیار کلیدی و حیاتی را ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:حدود ۸۶۰ هزار تن نیاز گوشت قرمز کشور است که عشایر با بکارگیری استراتژی کوچ یعنی ییلاق و قشلاق تا به امروز توانستند ۲۵ درصد در خودکفایی گوشت قرمز سهم داشته باشند، حدود ۳۵ درصد صنایع دستی در اختیار عشایر است.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: عشایر ۲۲۰ هزار تن گوشت قرمز برای کشور تولید می‌کنند هر یک نفر عشایر گوشت مورد نیاز ۱۶ نفر ایرانی را تولید می‌کند، قدر مطلق جمعیت عشایر به دلیل وابستگی به مرتع و داشتن پروانه ثابت است و تغییر آنچنانی نداشتیم.

مقدم با بیان اینکه بهترین مراتع کشور در استان تهران است گفت: این مراتع در اطراف سد لار و لتیان است، حدود ۷۳ هزار هکتار مرتع داریم که ۴۳ هزار هکتار آن قابل بهره برداری است که بعضاً در اختیار برخی از نهاد‌ها و ارگان‌ها و بانک‌ها است.

عکسهای مرتبط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =