ذخیره سازی آب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی حجم ذخیره شده آب در سازه‌هایی که قابل اندازه گیری بوده است را با توجه به بارندگی های استان در چند سال گذشته از هشت تا 46 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، نصرآبادی، حجم ذخیره شده آب در سازه هایی که قابل اندازه گیری بوده است را با توجه به بارندگی های استان در چند سال گذشته از هشت تا 46 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سالانه با وجود خشکسالی ها، این اتفاق خوشایند را در سازه های آبخیزداری استان شاهد هستیم البته این آمار ذخیره سازی فقط شامل سازه های آبخیزداری است.

وی با توجه به عملیات های بیولوژیکی، هلالی های آبگیر، حوضچه های کوچکی که در نقاط مختلف دشت ها اجرا شده، کاشت گونه های گیاهی و سایر آمار ذخیره سازی نزولات و روان آب ها را در سطح حوزه های آبخیز سالانه بین 50 تا 70 میلیون متر مکعب عنوان کرد. 

24 طرح حیاتی 

نصرآبادی اظهار کرد: امسال 24 طرح در 11 شهرستان استان با 78 سازه در حال اجراست، که تاکنون تعدادی از آن ها به اتمام رسیده و تعدادی نیز حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان آذر ماه به بهره برداری می رسد. با اجرای این طرح ها 2 میلیون و 200 هزار متر مکعب به حجم ذخیره سازی سازه های آبخیزداری اضافه می شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، اعتبارات امسال این حوزه را از محل صندوق توسعه ملی حدود 16 میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون بیش از 6 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و مقرر شده تا قبل از پایان سال تخصیص کامل داشته باشد. 

وی درباره اعتبارات استانی این طرح ها گفت: حدود هشت میلیارد و 900 میلیون تومان از محل اعتبارت استانی به این امر اختصاص یافته که اگر محقق شود در اجرای این طرح ها بسیار سودمند خواهد بود. 

نصرآبادی ادامه داد: اکنون عملکرد مثبت آبخیزداری، هزینه کمتر نسبت به احداث سد و همچنین اجرای سریع و زودبازده بودن آن برای همه مسئولان روشن و واضح است، بر این اساس انتظار داریم در این حوزه همکاری بیشتری با منابع طبیعی وجود داشته باشد، از جمله تخصیص کامل اعتبارات مصوب و پایداری رقم های اعتباری ویژه مانند صندوق توسعه برای طرح های این حوزه که نقش آن در استان مشهود است. 

قنات هایی که احیا شدند 

وی اظهار کرد: اتفاقات خوبی که به سبب اجرای طرح های آبخیزداری در استان افتاده است را یادآور شد که مهمترین آنها زنده شدن تعدادی از قنات‌های خشکیده بود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: از جمله قنات هایی که در پایین دست محدوده عملیات اجرایی آبخیزداری جان تازه ای گرفتند، می توان به قنات غیاثالدین حوضه مود شهرستان سربیشه که کاملا خشک شده بود و دوباره زنده شد، اشاره کرد. 

وی عنوان کرد: همچنین قنات صقوری شهرستان قاینات که دبی آن افزایش یافت تا حدی که مردمی که از این مناطق مهاجرت کرده بودند دوباره به محله های خود برگشتند و فتح آباد بشرویه مانند این نمونه ها در استان زیاد است به همین دلیل امروز تعداد زیادی از روستاییان متقاضی اجرای طرح های آبخیزداری در روستاهایشان هستند. 

نصرآبادی به تنظیم تفاهم نامه بین استاندار و سازمان جنگل ها برای تامین اعتبار 40 میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: تخصیص به موقع و کامل این اعتبار می تواند نقش بسزایی در عملکرد بخش آبخیزداری استان داشته باشد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =