کد خبر: 3043
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
84

معاون اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: کشاورزی باید از وضعیت معیشتی خارج شود و راه حل آن این است که کشاورزان و واحدهای خرد باید تجمیع شوند.

با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال رونق تولید، گفت: ما هنوز فرصت داریم تا مسایل و مشکلات بخش کشاورزی، موانع تولید، تغییرات و مسایل مربوط به بودجه را با حضور تولیدکنندگان بررسی کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر علی آقامحمدی در نشستی با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و برخی از تولیدکنندگان واحدهای بزرگ بخش کشاورزی افزود: کشاورزی متکی به بخش خصوصی است و فعالیت های آن توسط بخش خصوصی توسعه پیدا می کند و از این رو ما می خواهیم مسایل، طرح های توسعه ای، ابتکارات، صرفه جویی هایی که اتفاق افتاده و برنامه ها و مشکلات نقدینگی را از زبان بخش خصوصی و تولیدکنندگان بشنویم و آن را بررسی کنیم.

معاون اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، مشکلات کنونی بخش کشاورزی را قابل حل دانست و گفت: سیستم بوروکراسی کشور نیز نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

وی با بیان این که نگاه به کشاورزی در کشور، نگاه معیشتی است، اذعان داشت: کشاورزی باید از وضعیت معیشتی خارج شود و راه حل آن حذف کشاورزی معیشتی نیست بلکه این کشاورزان و واحدهای خرد باید تجمیع شوند.

آقامحمدی با اشاره به این که مقام معظم رهبری جهت گیری ها را به سمت روستاها برده اند، بر دانش بنیان کردن کشاورزی نیز تاکید و تصریح کرد: در کشاورزی باید جهاد شکل بگیرد و نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان می توانند به تولید کنندگان بخش کشاورزی کمک کنند.

تجمیع کشاورزان خرد برای ایجاد تحولی بزرگ

در ادامه این نشست، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری نیز هدف از تشکیل این نشست را پیگیری تحقق شعار رونق تولید در حوزه کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع به طور جدی از سوی این دفتر پیگیری می شود.

دکتر وحید حقانیان افزود: در راستای تحقق شعار رونق تولید، اتفاقات جدیدی که در کشور روی می دهد رصد خواهد شد.

وی با اذعان به این که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، تصریح کرد: ایشان فرمودند برای نخستین بار اقتصاد مقاومتی در آمریکا و بعد از جنگ شمال و جنوب اجرا شد و آنها به اقتصاد درونگرا توجه کردند.

حقانیان با اشاره به تلاش های مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی در گسترش تولیدات این بخش و توسعه دامداری و صنایع مربوطه، گفت: در حالی که برخی معتقد بودند که تولید گندم در کشور به صرفه نیست، اما مهندس حجتی به طور جدی بر خودکفایی این محصول تاکید داشت.

وی افزود: همه به تولیدات کشاورزی نیازمندند، بنابراین همه باید در این حوزه تلاش کنند و اگر کشاورزان خرد در زیر مجموعه هایی، تجمیع شوند یک تحول جدی در کشور ایجاد خواهد شد.

در این نشست، تولیدکنندگان بزرگ بخش کشاورزی در زیربخش های مختلف همچون زراعت، باغبانی، دام، طیو و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی ضمن بیان وضعیت تولید خود به مسائل و موانع توسعه آن نیز اشاره کردند و خواستار تامین سرمایه و نقدینگی، تسهیلات ارزان قیمت، حذف دلالان، تغییر برخی قوانین مالی و تجاری، تکمیل زیرساخت ها و تسهیل در نقل و انتقال هوایی محصولات برای توسعه صادرات برای رفع مشکلات شدند.

تولیدکنندگان در عین حال بر ارایه اطلاعات دقیق و درست در فضای بازار، تنش زدایی و سیاست زدایی از فضای کسب و کار، نظارت بر توزیع و چگونگی مصرف ارز دولتی و تخصیص ارز دولتی برای تامین ماشین آلات کشاورزی تاکید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =