کد خبر: 2363
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
پیمان سپاری ارزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا دوباره کالاهای اساسی مانند گوشت به سفره‌های مردم بازگردد، اظهار کرد: چاره‌ای نداریم جز این‌که به‌فوریت راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر بگیریم و در شرایط فعلی افزایش توان خرید مردم تنها با افزایش درآمد و ارائه کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر است.

در مسکن انفجار قیمت رخ داد

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با «روسنا» ادامه داد: این ‌یک حقیقت است که در مسکن انفجار قیمت اتفاق افتاده و قیمت خودرو، پوشاک و خوراک نیز به‌شدت افزایش‌یافته، ولی متأسفانه برخی خود را به ندیدن و نشنیدن زده‌اند. گرانی در کشور ما اتفاق افتاده، تورم به حد بالایی رسیده و آزاد کردن ارز دولتی چند قلم کالا نیز آن‌چنان چشمگیر نبوده و تأثیری بر قیمت‌ها نگذاشته است.

دولت به هر نفر می‌تواند 500 هزار تومان یارانه بدهد

وی ادامه داد: زمانی‌که ارز دولتی واردات کالایی اساسی مانند گوشت‌قرمز حذف شد، آن‌چنان تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشد؛ بنابراین اگر حامل‌های انرژی و سایر کالاها را آزاد کنیم، دولت طبق ادعایی که دارد مبنی‌بر این‌که 900 میلیارد تومان یارانه می‌دهد، می‌تواند به هر نفر 500 هزار تومان یارانه بدهد.

پرداخت مابه‌التفاوت به‌صورت کالا فساد ایجاد می‌کند

ابراهیمی درباره حذف ارز دولتی از واردات کالاهای اساسی، جایگزینی ارز نیمایی برای واردات و عدم پرداخت مابه‌التفاوت آن به مردم گفت: 14 میلیارد دلار از منابع ارزی ناشی از فروش نفت در اختیار دولت قرار گرفت تا کالاهای اساسی مردم را تأمین کند. دولت با این مبلغ باید برای مردم کالاهای اساسی را تهیه کند یا اگر قصد دارد واردات این کالاها را با ارز نیمایی انجام دهد، مابه‌التفاوت آن را به‌صورت مستقیم به حساب مردم واریز کند یا این‌که در قالب کارت اعتباری آن را در اختیار مردم قرار دهند. اگر دولت بخواهد این مابه‌التفاوت را به‌صورت کالا در اختیار مردم قرار دهد، دوباره همان جریان سوءاستفاده و رانت شکل می‌گیرد. ادامه روش قبلی به‌هیچ ‌عنوان امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین دولت مجبور است این مبلغ را به‌صورت یارانه‌ مستقیم یا با کارت اعتباری به مردم پرداخت و ارز دولتی را نیز حذف کند.

پرداخت مابه‌التفاوت به‌صورت قانون درنیامده است

وی درباره عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی برای واردات کالاهای اساسی و تخلفی که از دولت سر زده است، عنوان کرد: این موضوع هنوز به‌صورت قانون درنیامده که بخواهیم در مجلس آن را تخلف دولت بنامیم و مورد بررسی قرار دهیم. به دولت اختیاری داده ‌شده و حتی در مجلس اعلام کردیم به‌جای اختیار به دولت تکلیف کنیم تا هرچه زودتر وضعیت را مشخص کند؛ اما هنوز قانونی درباره پرداخت مابه‌التفاوت‌ ارز دولتی و نیمایی به مردم تصویب نشده است.

ارز‌های تخصیصی هزینه می‌شود، اما پولی به مردم نمی‌رسد

ابراهیمی با بیان این‌که امیدواریم روزی به نرخ ارز آزاد برای واردات کالاهای اساسی برسیم، تأکید کرد: درحال‌حاضر ارز از واردات گوشت‌قرمز، حبوب، کره و چای حذف‌ شده است. در قسمت صنایع، واردکنندگان قطعات هم به‌صراحت اعلام کرده بودند که اگر ارزها حذف شود، بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. در حوزه بهداشت هم تولیدکنندگان واکسن و دارو معتقدند بهتر است ارز دولتی از برخی کالاهای وارداتی حذف شود. این به‌معنی این است که ارز‌های تخصیصی هزینه می‌شود؛ اما پولی به‌دست مردم نمی‌رسد. تجار و تولیدکنندگان هم از این وضعیت ناراضی هستند؛ بنابراین این شیوه درستی نیست و هزینه‌ زیادی می‌‌کنیم، اما هیچ‌کس راضی نیست.

کالاهای وارداتی با ارز دولتی پاسخگوی بازار نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه عنوان کرد: معتقدم باید تمام ارزها آزاد شود، کالاهای وارداتی با ارز دولتی پاسخگوی تأمین نیاز بازار نیست و به‌همین دلیل شاهد فساد و رانت هستیم.

ابراهیمی با بیان این‌که دولت می‌تواند به‌راحتی به‌ازای هر نفر 500 هزار تومان در قالب کارت اعتباری یا به‌صورت یارانه مستقیم بدهد، اظهار کرد: درحال‌حاضر هر خانواری که زیر 300 یا 350 دلار درآمد دارد، زیرخط فقر است. نمی‌توانیم هزینه‌ها را برمبنای دلار حساب کنیم و درآمدها را بر مبنای ریال در نظر بگیریم.

حجم زیادی از پول به‌دست مردم نمی‌رسد

وی با تأکید بر این‌که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، گفت: هر خانواری که درآمدی معادل 5/3 تا چهار میلیون تومان در ماه درآمد دارد، زیرخط فقر محسوب می‌شود. یک خانواده چهار نفره با ماهی 500 هزار تومان یارانه می‌تواند دومیلیون تومان آن را از این محل دریافت کند و قدرت خرید خود را افزایش دهد. اگر هرچه سریع‌تر وضعیت فعلی را اصلاح نکنیم، صبر مردم تمام می‌شود. متأسفانه به‌دلیل عدم مدیریت و نظارت صحیح حجم زیادی از پول و یارانه به بازار تزریق می‌شود، اما به‌دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

بازگشت قیمت‌ها به گذشته امکان‌پذیر نیست

ابراهیمی با اشاره به این‌که امکان بازگرداندن قیمت محصولات مورد نیاز مردم به گذشته وجود ندارد، ادامه داد: امکان بازگشت به گذشته به‌هیچ‌ عنوان وجود ندارد؛ اما دولت می‌تواند با مدیریت صحیح از محل صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ارز دولتی مبالغی را به‌صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد تا با تبدیل یارانه‌های آشکار و پنهانی که دولت به ریال پرداخت می‌کند، ماهانه به هر فرد 500 هزار تومان کارت اعتباری تخصیص پیدا ‌کند.

در هیچ کجای دنیا فساد را با نظارت حل نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که هنوز دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت به جمع‌بندی نرسیده که آیا آن را به‌صورت کالابرگ به مردم بدهد یا یارانه مستقیم، اظهار کرد: دولت درباره تصمیم‌گیری در چنین مواردی بر این عقیده است که مدیران میانی تصمیم بگیرند و متأسفانه مدیران میانی هم اعمال‌ نفوذ و قدرت را دوست دارند و تصمیمی نمی‌گیرند. زمانی‌که ارز تخصیصی حذف شود، امضای یک مقام دولتی تنها از نظر فنی ارزش دارد و از نظر ریالی ارزشی ندارد. این تصورات سبب می‌شود که فرد به‌دلیل این‌که اختیاراتش کاهش پیدا نکند، اقدامی انجام ندهد.

ابراهیمی گفت: اگر ارز تخصیصی حذف شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود. در هیچ کجای دنیا فساد را با نظارت حل نمی‌کنند، چراکه خود ناظر هم خریدنی است.

یارانه مستقیم و کالابرگ، بهترین شیوه برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بهترین شیوه برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی به مردم کدام است، گفت: دو شیوه ارائه کالابرگ یا پرداخت یارانه به‌صورت مستقیم درست و منطقی است. درباره بنزین پیشنهاد وزارت نفت این بود که برای یک نفر مابه‌التفاوت بنزین را به حسابش واریز کنند و تا یک‌ماه هم اعتبار داشته باشد. حال نظر ما این بود که اگر فرد این مابه‌التفاوت را دریافت نکرد، می‌تواند معادل ریالی آن را بگیرد، اما اگر به آن‌ها بگوییم در صورتی‌که این بنزین مصرف نشود تا یک‌ماه آینده می‌سوزد، سر هر خیابان می‌بینیم که همگی در حال کوپن‌فروشی هستند و همین مسائل فساد به‌وجود می‌آورد.

دلار گران نمی‌شود، بلکه ارزش پول ما کم می‌شود

وی در پایان در پاسخ به این‌که ارز نیمایی در بازار تعادل ایجاد کرد یا خیر، عنوان کرد: در یک مقطع سازکار ارز نیمایی هم با مشکلاتی همراه بود، اما این‌که به برخی افراد این اجازه داده شد که اگر جنسی بیرون می‌فروشند ارز آن را در داخل به صرافی‌ها بدهند، تقریباً مقداری نیازها را تأمین کرد و مردم هم با حرص به‌سوی بازارهای غیررسمی نرفتند که خریدهای خود را گران‌تر انجام دهند. آن چیزی که ما را تهدید می‌کند، این است که منابع ارزی با این نوع هزینه‌کرد رو به کاهش است و وقتی منابع رو به کاهش باشد، ارزش پول ملی‌ هم کاهش پیدا می‌کند. در واقع این دلار نیست که گران می‌شود، بلکه ارزش پول ما است که کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش «روسنا»، اواسط فروردین‌ماه سال جاری بود که دولت ارز دولتی چهارهزار و200 تومانی را برای واردات برخی کالاهای اساسی ازجمله گوشت‌قرمز حذف کرد. در ادامه نیز ارز دولتی برای واردات کره، حبوب و چای حذف و مقرر شد دولت مابه‌التفاوت ارز چهارهزار و 200 تومانی و نیمایی را به‌صورت یارانه به مردم بدهد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. ارز چهارهزار و 200 تومانی به لایحه بودجه آمد و دولت مکلف شد ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صادرات نفت را به دو طریق صرف حمایت از معیشت مردم و تأمین مابه‌التفاوت ارز برای تولید داخل کند، اما هنوز دولت تصمیم خود را برای تأمین کالاهای اساسی در زمان حذف ارز یارانه‌ای و چگونگی جبران افزایش قیمت اعلام نکرده است.

گزارش از فرزانه شریفی

پایان گزارش/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =