کد خبر: 1915
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
شکرالله حاجی وند

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگرچه آذربایجان غربی همچنان از استان های پرآب کشور محسوب می شود اما توسعه آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست دست اندرکاران بخش کشاورزی قرار گیرد.

به گزارش روسنا به نقل از ایرنا، «شکرالله حاجی وند» در حاشیه جلسه تعیین الگوی کشت سلماس افزود: اصلاح الگوی کشت با هدف بهره برداری بهینه از منابع و در راستای اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اجرا می شود و یکی از ضرورت های مدیریت منابع آب به ویژه در آذربایجان غربی به شمار می رود. 
وی با تاکید بر اینکه هدف از این طرح تغییر کل الگوی کشت نیست بلکه اصلاح آن است، افزود: برای اصلاح الگوی کشت باید جمعی از داده ها و اطلاعات در اختیار کارشناسان قرار گیرد تا بر مبنای آن اصلاحات اعمال شود. 
وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت یک کار دولتی نیست بلکه اتاق بازرگانی، کشاورزان، انجمن های صنفی کشاورزی، معاونت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی در کنار هم قرار می گیرند تا الگوی کشت ملی اصلاح شود. 
«حاجی وند» با بیان اینکه اهتمام زیادی برای بروزرسانی دستورالعمل های تغییر الگوی کشت وجود دارد، افزود: فعالان عرصه کشاورزی باید در گروه های همسان در کنار هم قرار بگیرند زیرا نیازهای کشت و صنعت با مزرعه یک هکتاری متفاوت است. 
وی با اشاره به نقش تسهیل گری دولت در طرح اصلاح الگوی کشت از طریق اقدام هایی مانند ارائه آموزش به کشاورزان، تامین نهاده ها و اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی و انجام عملیات اجرایی طرح به صورت آزمایشی، گفت: این اقدام ها باید زمینه ورود بذرهای جدید و همچنین تکثیر و تجاری سازی آن را نیز فراهم کند. 
وی همچنین به وظایف بخش خصوصی برای طرح تغییر الگوی کشت اشاره کرد و افزود: بخش غیردولتی با حمایت کمیسیون کشاورزی و اتاق بازرگانی می تواند سرمایه گذاران را به سمت استان جذب کند. 
وی بحث پایش اثرات تغییر الگوی کشت را نیز ضروری برشمرد و افزود: به طور حتم اجرای طرح مذکور نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت ولی تداوم آن مستلزم کنترل و مشخص شدن میزان مطلوبیت و اثربخشی آن است. 
«حاجی وند» همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی و تغییرهایی که در کمیت و کیفیت آب مصرفی تاثیر می گذارد، افزود: در تولید محصول های کشاورزی عوامل مختلفی مانند صادرات کالا و تقاضا تاثیرگذار است. 
وی همچنین با اشاره به تغییر کمی دشت های کشاورزی کشور طی نیم قرن گذشته، افزود: در حالی که تعداد دشت های قابل بهره برداری کشور در سال 1347 تنها 15 مورد بوده در سال گذشته به 355 مورد افزایش پیدا کرده است. 
وی با اذعان به اینکه میزان برداشت محصول و مصرف آب نیز به تناسب افزایش دشت ها بیشتر شده است، تصریح کرد: بر روی زندگی کشاورزان متغیرهای مختلفی مانند فناوری، وضعیت اقتصادی، سود و زیان سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی تاثیر بسزایی دارد. 
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به یک سری عوامل راهبردی که بر زندگی کشاورزان تاثیرگذار است، افزود: محصول راهبردی توسط دولت و غیرراهبردی در بازار آزاد خریداری می شود و از این رو باید با محاسبه دقیق، جایگاه هر محصول مشخص شود. 
وی با اشاره به اینکه سلماس یکی از شهرستان های آزمونه /پایلوت/ کشوری در بحث اصلاح الگوی کشت است، افزود: تغییرات اقلیمی در دهه ‌های اخیر پدیده خشکسالی را در بسیاری از مناطق شهرستان ایجاد کرده و معضلاتی را در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی به وجود آورده است که این مسئله لزوم استفاده بهینه از منابع آب را برای مسئولان و مردم ضروری می‌ کند. 
«حاجی وند» اضافه کرد: سلماس از چند سال پیش با کاهش بارش‌ ها و کمبود منابع آب ‌های زیرزمینی مواجه بوده و در حال حاضر بخش زیادی از زمین‌ های کشاورزی آن از بین رفته است و عده زیادی هم بیکار شده‌ اند. 
وی با تاکید بر داشتن الگوی کشت مناسب، گفت: این الگو نقشه راهی است که به ما نشان می‌ دهد با توجه به منابع موجود، چه محصولاتی را کجا و به چه مقدار و در چه مدتی از طول زمان تولید کنیم و اگر به الگوی کشت توجه نداشته باشیم، زمین‌ های کشاورزی در بخش وسیعی غیرقابل استفاده خواهد بود. 
به گزارش ایرنا برای موفقیت هر چه بیشتر در برنامه های اصلاح الگوی کشت، مطالعات ریشه ای، بهره گیری از تجربه های قبلی، قطع تعلق خاطر کشاورزان منطقه به کشت محصولات خاص، افزایش اقدام های ترویجی، حمایت مالی از اجرای طرح های اصلاح الگوی کشت و خرید محصولات جایگزین ضروری است. 

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =