خشکسالی

معاون جهاد کشاورزی رازو جرگلان از خسارت ۸۳۰ میلیارد ریالی به محصولات زراعی و باغی این شهرستان مرزی در اثر خشکسالی خبرداد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کامیار آذین فر روز دوشنبه افزود: از این میزان ۵۶۰ میلیارد ریال به محصولات زراعی و ۲۷۰ میلیارد ریال نیز به محصولات باغی خسارت وارد شده است.

وی یادآور شد: سالانه چهار هزار  هکتار از اراضی شهرستان رازوجرگلان به کشت محصولات آبی و نیمه آبی و ۱۹  هزار هکتار نیز به کشت محصولات دیم اختصاص می یابد ولی نبود بارش موثر و به موقع موجب کاهش راندمان تولید در کشتزارهای مختلف از جمله گندم، جو و کلزا شده است.

آذین فر با اشاره به کاهش تولید علوفه در مراتع شهرستان، افزود: هم اکنون بسیاری از کشاورزان در تامین علوفه مورد نیاز دام های خود مشکل دارند و خشکسالی باعث شده است که این روزها شاهد کاهش تولید گوشت قرمز، شیر و سایر لبنیات در بخش دامی شهرستان باشیم.

کل اراضی استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

بارندگی در هشت ماه سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۸.۳ درصدی به ۱۴۳.۷ میلی‌متر رسید.

 این میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۷۷.۹ میلی متر بود که میزان بارش ها برای کشتزارها و همچنین منابع آبی مطلوب بود.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =