123

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: درباره این‌که گفته می‌شود اگر سدها نبود، بارندگی اخیر خسارات بیش‌تری وارد می‌کرد، باید بگوییم کسی مخالف سدسازی نیست، بلکه می‌گوییم باید به آبخیزداری هم در کنار سدسازی توجه شود و در بالادست سدها آبخیزداری اجرا شود. ما می‌گوییم اگر پول برای سدسازی هست، باید برای آبخیزداری هم بودجه در نظر بگیرند.

به‌گزارش «روسنا»، محمدرضا اسکندری گفت: اگر آبخیزداری جدی گرفته می‌شد و عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام می‌شد، پنج برابر بارندگی امسال را هم می‌توانست مهار کند. به‌گفته وی، در استان خوزستان قبل از بارندگی آب سدها را رها نکردند و حتی جلوی کشت پاییزه ذرت و کنجد گرفته شده بود و بعد از بارندگی آب سدها رها شد، بنابراین خوزستان بیش‌ترین خسارت را در کشاورزی دید. وی گفت: براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کل خسارات سیلاب به کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که ۱۳ هزار میلیارد تومان آن در بخش کشاورزی بوده است. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین درباره طرح دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت: اولاً طبق قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیش از ۱۸ وزارتخانه داشته باشیم که اگر بخواهند وزارتخانه جدید ایجاد کنند، باید حداقل دوسوم رأی نمایندگان را داشته باشند. وی تأکید کرد: همچنین اگر قرار است وزارت بازرگانی با وظایف قبلی احیاء شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می‌شود و با احیای وزارت بازرگانی نه‌تنها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه اوضاع تولید در کشاورزی بدتر می‌شود. اسکندری با اشاره به خاطره‌ای از سفر خود به کشور ترکیه در زمان وزارتش گفت: در آنکارا پیاز به پول ایران به بیش از یک‌هزار و 500 تومان رسیده بود. آن موقع پیاز در بناب آذربایجان کیلویی ۵۰ تومان هم مشتری نداشت و وقتی به وزیر مربوطه گفتم پیاز ایرانی درجه یک را لب مرز به شما کیلویی ۲۵۰ تومان تحویل می‌دهیم، او پاسخ داد درست است که ۷۰ درصد پیاز ترکیه وارداتی و ۳۰ درصد تولید داخلی است، اما اکنون فصل برداشت همان ۳۰ درصد است و ما برای حمایت از کشاورزان خود حاضریم پیاز یک‌هزار و 500 تومانی مصرف کنیم، اما واردات نداشته باشیم. همه کشورها نسبت به تولید کشاورزی خود حساسیت به خرج می‌دهند و از کشاورزان خود حمایت می‌کنند. اسکندری گفت: معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفته است برای تولید روغن خوراکی نقشه تولید دانه روغنی کلزا را تهیه کرده‌ایم و بارندگی‌های اخیر فرصت مناسبی برای تولید دانه‌های روغنی فراهم کرده است. به‌جرأت می‌توانم بگویم با مدیریت و برنامه‌ریزی هم می‌توان روغن کشور را ظرف سه سال تأمین کرد و هم با اصلاح نژاد دام‌های کشور می‌توان تولید گوشت قرمز را در داخل تأمین کرد. وی همچنین با بیان این‌که شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه خود در تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به‌درستی انجام نمی‌دهد، گفت: اگر بر نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد شده نظارت نشود، سر از بازار دلالی درمی‌آورد. درحالی‌که باید نهاده‌های وارداتی ارزان در اختیار مرغداران و دامداران، آن هم از طریق تشکل‌های موجود، قرار گیرد و درعوض گوشت مرغ و گوشت قرمز از آن‌ها به‌قیمت مناسب تحویل گرفته و در اختیار مردم قرار داده شود. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: نظارت بر ۳۰ تشکل مرغداری و دامداری کار آسانی است و به‌راحتی می‌توان بر زنجیره تأمین خوراک و مواد اولیه تولید مرغ و تخم‌مرغ نظارت و قیمت گوشت و مرغ و تخم‌مرغ را در بازار تنظیم کرد.

حواله گوشت دولتی در بازار دلالی

اسکندری افزود: اخیراً‌ فردی آمده بود که ۱۰ تن حواله گوشت گرم از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پشتیبانی امور دام دریافت کرده و به ما پیشنهاد می‌داد برای پرسنل سازمان خود حواله را بخریم. به او گفتم درحالی‌که مردم برای خرید گوشت با قیمت دولتی با کارت ملی و صف معطل می‌شوند، چگونه حواله ۱۰ تن گوشت قرمز گرم در دست شماست؟ او گفت اگر شما نخرید این حواله را کیلویی ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروشم و این نشان می‌دهد بر توزیع گوشت گرم وارداتی که با ارز دولتی وارد شده نظارت کافی نمی‌شود. وی همچنین درباره اثر کارهای آبخیزداری بر کنترل سیلاب گفت: من می‌گویم اگر پول برای سدسازی وجود دارد باید کارهای آبخیزداری در بالادست سدها نیز اجرا شود. امسال دبی رودخانه کارون در بخش اهواز تا سه‌هزار و 300 مترمکعب بر ثانیه رسید، درحالی‌که من ۹ سال مسئول جهاد خوزستان بودم و در آن موقع دو سیل آمد و دبی رود کارون به چهارهزار متر بر ثانیه هم رسید، اما آب همه جا را نگرفت، تازه آن موقع سد کرخه هم نبود و آب به هورالهوزیه ریخته شد، اما شهرها را آب نگرفت. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: ‌اگر آبخیزداری در بالادست سدها اجرا نشود همه سدها مانند سد کرج می‌شود که با ظرفیت ۵۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره، اکنون قسمت عمده آن پر از رسوب سیلاب شده است. اسکندری در ادامه صحبت‌های خود، با بیان این‌که سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کند، گفت: ما به تولید داخلی اعتقاد داریم، حتی به ما پیشنهاد واردات گوشت و فروش گوشت تنظیم بازاری وارداتی دادند، اما گفتیم باید این کارها از محل تولید داخل صورت گیرد. وی افزود: در مجموعه شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر همه‌نوع الکتروموتور حتی تا قدرت ۱۰ مگاوات را می‌توانیم تولید کنیم یا در مجموعه تلویزیونی شهاب تولیدات درجه یک روانه بازار می‌شود.

اسکندری درباره خسارت سیل گفت: در دریاچه سد ایوشان دورود ۲۵ قفسه پرورش ماهی قرار داده شده و همچنین مجموعه مرغ چگینی و نیز مجموعه‌های دیگر در مناطق سیل‌گیر لرستان قرار دارد، اما این مجموعه‌ها به‌علت این‌که پیش‌بینی‌های لازم از قبل انجام شده بود، خوشبختانه هیچ آسیبی از سیلاب اخیر ندیده‌اند. وی گفت: با مدیریت و پیش‌بینی می‌توان خسارات را به کم‌ترین مقدار رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =