سیبسی

جوجه‌یک‌روزه از جمله نهاده‌های تولید در صنعت مرغداری است و فعالان این صنعت نیز اکنون مانند تمام صنایع دیگر درگیر مشکلات فراوانی هستند که عدم رسیدگی به آن‌ها زمینه‌ساز بروز مشکل در تولید و تأمین مرغ در کشور خواهد شد.

از آن‌جایی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بخشی از زنجیره تولید مرغ هستند، لذا هرگونه تنش در صنعت مرغداری دامنگیر آن‌ها نیز خواهد شد. در شرایط فعلی اعتصاب کامیونداران، گرانی نهاده‌های اولیه تولید مانند کنجاله سویا و ذرت، بالا رفتن هزینه‌های کارگری، افت قیمت فروش مرغ، وجود واسطه‌ها و دلالان و... سبب شده تا مرغداران به ادامه فعالیت خود دلگرم نباشند که همین امر صنعت جوجه یک‌روزه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با تدبیر و همفکری با بخش خصوصی مشکلات بهتر قابل حل است

در همین راستا غلامعلی فارغی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، گفت: قیمت جوجه یک‌روزه از ابتدای سال تاکنون نوسانات بسیاری داشته است و به‌طور میانگین یک‌هزار و 40 تا یک‌هزار و 50 تومان به فروش رسیده که تقریباً 50 درصد به ضرر تولید‌کننده بوده و به موجب آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر به تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه تحمیل شده است. امروز قیمت تمام‌شده جوجه یک‌روزه حدود یک‌هزار و 700 تومان است. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه نیاز کشور به جوجه یک‌روزه را حداکثر 100 میلیون قطعه خواند و ادامه داد: میانگین تولید ماهیانه حدود ۱۰۹ میلیون قطعه بوده که نشان‌دهنده مازاد تولید است که این مازاد تولید باعث تولید مرغ بیش‌تر از نیاز می‌شود و در نهایت زمانی که عرضه بیش‌تر از تقاضا باشد، قیمت مرغ در بازار ارزان می‌شود که منشأ تمام آشفتگی‌های بازار جوجه و گوشت مرغ در کشور است. البته این انجمن راهکار اصلاح روند تولید براساس پیش‌بینی و اطلاعات و آمار موجود را چندین بار اعلام کرده، ولی متأسفانه توجهی به اخطارهای ما نشده است. با کمال تأسف ما عادت کرده‌ایم هزینه سنگین تجربه را پرداخت کنیم و کسب این تجربه برای صنعت مرغداری کشور امسال تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است و نمی‌دانم تا کجا امکان تحمل وجود خواهد داشت. فارغی افزود: گرانی نهاده‌ها به علت عدم نظارت در کشور از مشکلات بزرگ موجود بر سر راه مرغداری‌ها است. همچنین قیمت شانه و کارتن سه برابر شده و این در صورتی است که خمیر کاغذ با ارز دولتی چهار هزار و 200 تومانی وارد می‌شود. افزون براین نهاده‌ها بسیار سخت و با قیمت‌های گزاف به دست مرغداران می‌رسد و در کنار آن معضل اعتصاب کامیونداران هم اضافه شده است که این عوامل موجب به‌هم‌‌ریختگی تولید، گسترش شدید آلودگی، تلفات و خسارت مضاعف خواهد شد.

مسئولان گوش شنوا و اراده لازم را برای حل مشکلات ندارند

 وی تصریح کرد: مسئولان گوش شنوا و اراده لازم برای حل مشکلات را ندارند و می‌خواهند مشکلات را با گفتار درمانی حل کنند که این روش در اقتصاد پاسخگو نیست. نوع برخورد مسئولان با مشکل بیش‌تر از خود مشکل، معضل ایجاد کرده است. آن‌ها به تجربیات و راه‌حل‌های بخش خصوصی توجهی ندارند و هزینه تجربه و یارانه حفظ قیمت را از جیب تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند تا فرجی حاصل شود و در این شرایط باید گفت خدا عاقبت تولیدکنندگان جوجه‌یک‌روزه و گوشت مرغ را با این نوع نگاه بخیر کند. فارغی افزود: برای هر مشکل راه‌حلی وجود دارد و مسئولان با توجه به پیش‌بینی‌ها باید به فکر راهکار باشند، نه این‌که اتفاق ناخوشایندی رخ دهد و بعد از آن به‌فکر راه‌حل باشند. نوع برخود با مشکل درست نیست و این عارضه مهمی است که مسئولان نظام باید برای آن فکری بکنند. به عبارت دیگر به تغییر رویکرد در حل مشکلات صنعت نیاز داریم.

تصمیم‌گیری‌های نادرست، کشور را به سمت رکود و انحطاط پیش می‌برد

 رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های نادرست کشور را به سمت رکود و انحطاط پیش می‌برد و هر روز این نوع تصمیم‌گیری‌ها به‌جای کم‌شدن رو به افزایش است. صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بدون کارشناسی درست شاهد این مدعاست. فارغی در پایان راهکارهای ذیل را برای بهتر شدن اوضاع پیشنهاد کرد:

 1- مسئولان قبل از ارائه هر‌گونه بخشنامه‌ به فعالان بخش خصوصی اعتماد کنند و نظر آنان را جویا شوند. نه این‌که فعالان بخش خصوصی یکی-دو ماه به دنبال بخشنامه بدوند تا عوارض منفی و هزینه‌های آن را کم کنند.

 2- در شرایط بحرانی فعلی نیاز به تعامل بیش‌تری با بخش خصوصی است و حضور بخش خصوصی در جلسات نباید نمایشی باشد و باید از نظرات آنان به‌درستی استفاده شود.

 3- مسئولان باید پاسخگوی تصمیمات نادرست خود باشند و هزینه‌هایی را که بر اثر تصمیمات نادرست به‌ بخش‌های مختلف تحمیل می‌کنند، پرداخت کنند.

 4- بازار تولید باید بر‌اساس عوامل تأثیر‌گذار تنظیم شود.

 5- تصدیگری امور باید کاملاً به بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه واگذار و از واگذار‌ی امور به بخش شبه‌دولتی جداً خودداری شود.

 6- فکری اساسی باید بابت تأمین نقدینگی مورد نیاز بخش‌های مختلف شود.

وی در پایان با تأکید بر این‌که با گفتار درمانی مشکلات تولید حل نمی‌شود، گفت: با تدبیر و همفکری با بخش خصوصی مشکلات بهتر حل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =