کد خبر: 13
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
پول

رویکرد امروز - نوسان نرخ تبدیل دلار به پول ایران دراندازه های گیج کننده ای را در 120 روز روز از 21 فروردین سال تازه یادآور سقوط ارزش پول ونزوئلا درسالهای اخیر است .

رویکرد امروز - ترس سرچشمه گرفته از اینکه نرخ تورم سرسام آور کاراکاس به تهران برسد شهروندان را به این فکر انداخته است که با ریال در اختیار خود هرکالای را خریداری کنند و این روند وفرایند راه تضعیف بیشتر ارزش ریال را در برابردلار را بازمی کند. در این شرایط است که رسانه های بین المللی اقتصادسیاسی ایران را زیر ذره بین قرار دهند. با تاکید براینکه تحلیل های ارایه شده از سوی این رسانه ها جانبدارانه و براساس دیدگاههای سیاسی انجام می شود دو تحلیل از سوی رادیو بین المللی فرانسه ووال استریت ژورنال را با کمی تعدیل و تلخیص در زیر می خوانید:
اوج گیری التهاب
رادیو بین المللی فرانسه درتحلیلی از بازار ارز درایران به این نتیجه گیری رسیده است که دولت روحانی ابزاری برای ایجاد تعادل در بازار ارز ندارد و این عدم تعادل می تواند به اوج گیری التهاب منجر شود. در این تحلیل آمده است :سیر بی‌وقفه منحنی کاهش ارزش پول ملی ایران در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی مانند دلار، یورو و لیره استرلینگ و تغییرات ساعت به ساعت آن نگرانی‌هایی را در محافل سیاسی و پولی ایران به وجود آورده است. تحولات منفی مبادلات ارزی در تهران به زیان واحد پول ملی ایران طی هفته های اخیر به صورت بی‌وقفه و روزانه ادامه داشته است بدون این که دولت تهران بتواند واکنش سریعی نشان دهد. علاوه بر افزایش بهای ارزهای معتبر، دست‌یابی به میزان مورد نیاز ارز خارجی در نادر مکان‌های رسمی و صرافی‌ها در پایتخت ایران و برخی شهرهای بزرگ با دشواری روبروست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بهای دلار آمریکا و به همان نسبت دو ارز دیگر مورد نیاز مردم در ایران، لیره استرلینگ و یورو، در هفته‌های اخیر به حدود ٣ برابر افزایش یافته است؛ یعنی دلار که در آغاز سال ١٣٩۶ حدود ٣٧٠٠ تومان بود، در طی تنها ١۵ ماه از مرز ١١ هزار تومان گذشته است. بهای دلار در ایران در آستانه انقلاب، ٧ تومان (٧٠ ریال) بود و میزان خرید آن از سوی شهروندان نامحدود اعلام شده بود، اکنون بهای دلار آمریکا به حدود ١۵٠٠ برابر آن رسیده است و تهیه آن حتی به میزان محدود در ایران با دشواری روبروست. در زمینه اقتصادی در کشورها به طور معمول و در شرایط متعارف، نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و کلیدی اقتصاد˓ نقش تعیین کننده‌ای در جهت‌دهی به تصمیم و رفتار تصمیم‌گیرندگان اقتصادی و چگونگی تخصیص منابع اقتصادی ایفا می‌کند. در روند اقتصاد کلان‌کشورها نیز نرخ ارز و تغییرات آن نقش مهمی در شکل‌دهی به شاخص‌های تورمی داشته و برقراری ثبات در بازار ارز˓ پیش‌شرط اساسی برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران، تجار و فعالان اقتصادی است که می‌توان رشد اقتصادی مورد نظر دولت را موجب شود. در ادامه اوجگیری التهاب در محافل پولی و بانکی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ٢٩ ژوئیه در واکنش به شکسته شدن رکُورد بهای ارز و سکه طلا طی روزهای اخیر، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را "غیر عادی" توصیف کرد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اطلاعیه مطبوعاتی خود می‌گوید: «تحولات اخیر در بازار ارز و طلا که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است به دقت زیر نظر قرار دارد».بیانیه می‌افزاید: «تحولات غیرعادی اخیر در بازار ارز و طلا، تناسبی با واقعیات اقتصادی موجود و توان ارزی کشور ندارد. برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدید رئیس‌کل جدید در دست تهیه است که ظرف روزهای آینده عملیاتی و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به عمل خواهد آمد».منصور امان، از تحلیگران رویدادهای روزهای اخیر در ایران، در تفسیری در این‌باره نوشت: «پرسش این است که شرایط در روزهای بعد از ١٣ آبان‌ماه، با رسیدن تحریم‌های نفتی و مالی چگونه خواهد بود؟ » به نوشته این مفسر ایرانی: «آمار و رقم‌ها، اعداد مجرد نیستند، بلکه واقعیتی زنده، خشن و بی‌رحم را برای کار و زندگی میلیون‌ها نفر رقم زده‌اند که در آن، جدال جان‌فرسا برای تأمین بدیهی‌ترین نیازهای زندگی برنامۀ بام تا شام است».

سرمقاله هیات تحریریه روزنامه وال استریت جورنال
ترامپ روز دوشنبه گفت «بدون پیش شرط» با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ملاقات خواهد کرد و این امر پس از دیدارهای او با کیم جونگ اون و ولادمیر پوتین زیاد طول نخواهد کشید. دونالد ترامپ اعتماد فوق العاده ای به قابلیت مذاکراتی و هر قابلیت دیگر خود دارد. اما باید به رئیس جمهوری آمریکا برای اشاره به این که رژیم «در حال حاضر در شرایط سختی است» امتیاز داد، زیرا او در آن نقش داشته است. در حالی که ایرانیان در انتظار اعمال دوباره تحریم های آمریکا در هفته آینده هستند، تهران برای مهار فرار سرمایه با چالش هایی روبرو است. روز دوشنبه، ارزش واحد پول ایران در برابر دلار آمریکا در بازار سیاه به ۱۱۹۰۰۰ ریال رسید. استیو هانکه، اقتصاددانی که نرخ مبادله ارزی در جهان را دنبال می کند، می گوید نرخ تورم در ایران ۲۲۱ درصد است. این معادل نرخ تورم در زیمبابوه نیست، ولی باعث شده ایرانی ها دارایی هایشان را به طلا تبدیل کنند نه ریال که به شکل روزافزونی بی ارزش می شود. بسیاری از شرکت های اروپایی که بعد از توافق هسته ای به بازار ایران هجوم آورده بودند، اکنون در حال تعطیلی کسب و کارشان در ایران هستند. سیگال مَندِلکِر، معاون وزارت دارایی آمریکا، به روشنی توضیح داده است تحریم ها چگونه ایران را برای فعالیت های غیرقانونی اش مانند تامین فعالیت های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب در سوریه یا حمایت اش از حزب الله لبنان مجازات خواهد کرد. تمام این امور، روحانی را در شرایط دشواری قرار داده است. روحانی هفته گذشته رئیس بانک مرکزی را کنار گذاشت و به جای او عبدالناصر همتی را منصوب کرد که پیشتر مدیرعامل بانک ملی ایران بود. بانک ملی به دلیل نقش اش در تامین فعالیت های هسته ای و موشک های بالیستیک ایران در فهرست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت. منابع وال استریت ژورنال  می گویند مقامات مسئول، روز دوشنبه، دلالان بازار سیاه ارز در تهران را دستگیر کرده اند. این امر بیش از پیش بازار را خواهد ترساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =