غلامعلی فارغی

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با بیان این‌که توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه تأثیری در کمبود و قیمت نهاده نداشته است، گفت: سامانه بازارگاه مشکلات بسیاری دارد؛ از همه مهم‌تر این‌که این سامانه این قابلیت را ندارد که به‌صورت هوشمند تشخیص دهد مرغدار واقعی و اولویت‌دار کیست و به چه کسی باید این نهاده داده شود.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: دومین مورد این است که توزیع نهاده باید شفاف شود. باید مشخص شود چرا نهاده‌ای که وارد کشور شده است، در سامانه بازارگاه وجود ندارد. بانک مرکزی هم باید نوع و میزان ارز را در سامانه اطلاع‌رسانی کند تا همه بدانند کدام واردکننده چه میزان ارز گرفته است. از طرف دیگر، باید در سامانه مشخص شود هر مرغدار چقدر جوجه‌ریزی کرده و چه مقدار نهاده گرفته است تا همه اطلاعات شفاف بوده و هیچ شائبه‌ای وجود نداشته باشد. 
وی در رابطه با راهکار توزیع مناسب نهاده خاطرنشان کرد: نهاده باید در بورس کالا عرضه شود تا همه باخبر شوند کدام مرغدار چه میزان نهاده خریداری کرده است. اگر شفافیت در توزیع نهاده وجود داشته باشد، نگرانی مرغداران برطرف می‌شود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌های تولید و جوجه‌ریزی را تنظیم کند. وقتی جوجه‌ریزی بالا باشد، نیاز به خوراک بیش‌تری است؛ به‌عبارتی باید برنامه‌های تولید با میزان عرضه خوراک متناسب باشد. اگر این تناسب به‌هم بریزد، تولیدکننده ضرر می‌کند و نتیجه این می‌شود که اکنون سویا به مرغدار نمی‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =