وزارت بازرگانی

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی با بیان اینکه مخالف احیای وزارت بازرگانی است، گفت: دولت نباید به ۷ سال گذشته برگردد و قانونی را که آن موقع به تصویب رسانده امروز نقض کند.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، اخیراً رئیس جمهور اعلام کرد که وزارت بازرگانی باید احیا شود. احیای وزارت بازرگانی یعنی نقض قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد که در سال ۹۰ به تصویب رسید و ۷ سال از اجرای آن می‌گذرد.

احیای وزارت بازرگانی منتقدان زیادی دارد، آنها می‌گویند برخلاف اصول علمی و بازگشت دوباره به ۷ سال گذشته است. 

محمد فشارکی مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی گفت: تصویب تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد در سال ۹۰ به درستی انجام شد و قانون هیچ مشکلی ندارد و اکنون هم هیچ نیازی به احیای وزارت بازرگانی نیست.

فشارکی ادامه داد: تنها باید قانون به درستی اجرا شود و اگر مشکلی در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی وجود دارد این است که قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

به گفته فشارکی براساس ماده ۵۶ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، وظایف بخش کشاورزی باید به تشکل‌ها واگذار شود اما طی چند سال گذشته اصلاً چنین نشده است، از ظرفیت‌های تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و در کل از ظرفیت‌های مردمی به خوبی استفاده نشده است.

وی تأکید کرد: همه کارها به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی که از خودشان یا بازنشستگانشان هستند واگذار می‌شود و به همین دلیل در برخی موارد می‌بینیم تنظیم بازار به خوبی پیش نمی‌رود.

وی به اشکال نابسامانی بازار گوشت اشاره می‌کند که مدیریت به درستی صورت نمی‌گیرد و بخش خصوصی در تنظیم بازار گوشت دخالت ندارد، و ایراد از این نیست که بخش تنظیم بازار باید جدا از وزارت جهاد باشد.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی ادامه می‌دهد: از یک طرف گوشت وارد می‌شود و از طرف دیگر دام‌ها از مرز خارج می‌شوند و تا زمانی که امورات وزارت جهاد کشاورزی در شرکت‌های زیرمجموعه و بازنشستگانش انجام می‌شود مشکل تنظیم بازار وجود خواهد داشت.

فشارکی با بیان اینکه «با احیای وزارت بازرگانی مخالفم» گفت: خود قانون بی‌عیب و نقص است و وزارت بازرگانی نباید احیا شود تنها باید قانونی که ۷ سال پیش به عنوان تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد به تصویب رسیده باید به درستی اجرا شود یعنی به قانون بهره‌وری کشاورزی عمل کرده و این وظایف برون‌سپاری شود.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش خصوصی وجود دارد که هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

فشارکی تأکید کرد: NGO های زیادی در کشور وجود دارد که از ظرفیت‌های آنها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و تنها همه چیز متکی به دولت و بخش‌های زیرمجموعه آن است.

فشارکی با بیان اینکه در کنار هم بودن بخش بازرگانی و تولید یک اصل پذیرفته شده علمی است،‌گفت: باید در همه بخش‌ها به اصول علمی متکی باشیم و گرنه راه را خطا خواهیم رفت.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی در پایان تأکید کرد که ایجاد وزارت بازرگانی در حقیقت اتلاف وقت و برگشت به ۷ سال گذشته است و این زیبنده دولت نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =