زمین کشاورزی

جهاد کشاورزی خوزستان اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را بر عهده دارد که تاکنون کشاورزی استان را متحول کرده است.

به گزارش روستانیوز، انقلاب اسلامی ایران با شعار رفع محرومیت و حمایت از مستضعفان و با پشتیبانی قاطع و گسترده این اقشار به پیروزی رسید. پس از آن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ فرمان ایجاد جهاد سازندگی را صادر کردند. هدف از تشکیل این نهاد تسریع در روند اقدامات و بر اساس آنچه در تارنمای رسمی این نهاد درج شده است «مبارزه با فقر به جا مانده از رژیم سابق» بوده است.

همچنین افزایش تولیدات کشاورزی و عمران و آبادانی در روستاها نیز از دیگر دلایل تشکیل جهاد سازندگی بود. جهاد سازندگی بعدها به وزراتخانه‌ای در دولت ارتقا یافت و در سال ۱۳۷۹ با وزارت کشاورزی ادغام شده و با نام وزارت جهاد کشاورزی فعالیت خود را ادامه داد. هدف از انجام این اقدام سامان بخشیدن به بخش برزگری، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور زراعی و توسعه و عمران روستایی بوده است. هر چند برخی از کشاورزان نسبت به نبود برنامه در کاشت محصولات گیاهی انتقاد دارند.

اما وزارتخانه جهاد کشاورزی رسالت خود را تامین امنیت غذایی مردم در ۴ محور از جمله مدیریت بر بازار عرضه و مسائل اقتصادی تولید می‌داند. وزارت جهاد کشاورزی در توسعه و اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیاء اراضی خوزستان و ایلام نقش مهمی داشته و عمده طرح بر عهده این وزارتخانه است. این طرح پس از سفر رهبر انقلاب به خوزستان و به منظور ایجاد اشتغال و به زیر کشت رفتن زمین‌های رها شده بعد از جنگ صورت پذیرفت.

اجرای مرحله اول این پروژه در خوزستان به پایان رسیده است و مرحله دوم نیز بر اساس گفته‌ها احتمالا تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد، هر چند انجام بخش نخست نیز پر پیچ و خم بود و عواملی مانند ناچیز بودن اعتبارات پیشرفت طرح را با کندی مواجه ساخت تا اینکه پس از سفر رئیس جمهور یک و نیم میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این برنامه اختصاص یافت.

محمد جواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر (مجری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری) در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اجرای مرحله اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به استان خوزستان است و عملیات اجرایی مرحله اول طرح در سطحی معادل ۲۹۵ هزار هکتار به اتمام رسیده است که در سال زراعی ۹۹-۹۸، ۲۸۵ هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت رفتند.

او افزود: مرحله نخست این طرح با مشارکت بالغ بر ۱۲۱ شرکت پیمانکاری، ۳۳ شرکت تامین کننده، ۴۰ شرکت مشاور و متوسط ۷هزار و ۸۵۰ نفر نیروی انسانی در سال اجرایی و عملیات آنها به اتمام رسیده است. طرح های مرحله اول در۲۰ شهرستان استان خوزستان و ۳ شهرستان استان ایلام اجرا گردیده است.

صالحی نژاد در خصوص دستاوردهای مرحله اول بیان کرد: ایجاد اشتغال در دوره اجرا به طور متوسط ۷ هزار و ۸۵۰ تن بوده و ایجاد اشتغال مستقیم در زمان بهره برداری حدود ۷۹ هزار نفر بود. ضمن آنکه در زمان بهره برداری برای ۸۲ هزار تن اشتغال غیر مستقیم ایجاد گردید. کاهش ۳۵ درصدی راندمان مصرف آب قبل از اجرای طرح و رسیدن آن به طور متوسط به ۶۰ درصد از جمله دیگر نتایج طرح بوده که حدود ۸۸۵ میلیون متر مکعب در سال صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

افزایش ۳.۵ میلیون تنی برداشت محصولات نسبت به سال پایه

مدیرعامل موسسه جهاد نصر میزان تولیدات کشاورزی در سال شـروع طرح (۱۳۸۷) را در محدوده فـاز اول حدود یک میلیون و ۷۵ تن عنوان کرد سپس اظهار داشت: در سـال زراعـی ۹۸-۹۷ از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی مورد بهره برداری حدود، ۵.۲۵ میلیون تن محصول برداشت شده که نشان دهنده افزایش ۳.۵ میلیون تنی نسبت به سال پایه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از مجموعه ۸۴ شرکت پیشبینی شده برای اراضی استان خوزستان تعداد ۸۱ شرکت با ۱۳ هزار و ۶۶۹ نفر عضو فرآیند ساماندهی و تشکیل آن را به اتمام رسانید و میزان ۲۴۵ هزار و ۱۵۷ هکتار اراضی تحت پوشش این شرکت‌ها قرار گرفتند. از مجموع ۲۹۵ هزار اراضی فاز یک طرح، برای ۹۹ درصد اراضی؛ شرکت‌های تعاونی تولید شده است.

محمد جواد صالحی نژاد در زمینه اقدامات صورت گرفته در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اذعان داشت: تعیین اراضی فاز دوم طرح در سطح ۲۵۵ هزار هکتار، تهیه جدول تخصیص آب و همچنین مطالعات در مورد نوع اراضی صورت پذیرفته که به امضای مشترک معاونین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نیز رسیده است.

هزینه‌های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری چه مقدار است؟

او در خصوص قالب فرمت‌های مورد نظر سازمان برنامه و بودجه کشور بیان داشت: انجام برآورد اولیه اعتبار شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو شامل احداث کانال‌های اصلی و خطوط انتقال آب به طول ۴۲۹ کیلومتر، احداث ایستگاه‌های پمپاژ شامل ۱۰۷ واحد، احداث شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی در سطح ۲۵۰ هزار و ۹۰۳ هکتار با مبلغ برآوردی ۱۰۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال است.

صالحی نژاد ادامه داد: برآورد اعتبار مورد نیاز برای احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح ۲۲۵ هزار هکتار، اجرای زهکشی زیرزمینی در سطح ۱۹۶ هزار و ۸۰۳ هکتار و تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۱۹۱ هزار و ۴۰۳ هکتار با مبلغ برآوردی ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بر مبنای فهرست بهای سال ۱۳۹۷ مشخص شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: تعیین اراضی اولویت اول در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی، تامین آب شده و فاز دوم طرح جهت اجرا در سال ۹۹ و با برآورد اعتبار بروز شده ۵۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال؛ معادل ۳۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۱۸ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال برای وزارت نیرو است. تعیین اراضی اولویت دوم در سطح ۳۹ هزار هکتار از اراضی تامین آب شده فاز دوم طرح جهت اجرا در مدت ۲ سال؛ با اعتبار بروز شده ۵۵ هزار و ۴۸ میلیارد ریال؛ معادل ۲۶ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۲۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال برای وزارت نیرو بوده که به امضای مشترک معاونین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو رسیده است.

خوزستان رتبه اول کشاورزی را در کشور دارد

خدارحم امیری‌زاده مدیر جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه جهاد کشاورزی خوزستان نقش مهمی در توسعه کشاورزی خوزستان داشته گفت: پیش بینی می‌شود امسال مقدار کل تولید گندم که یکی از محصولات مهم و راهبردی کشور حساب می‌شود، به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن برسد. ضمن آنکه پارسال مقدار یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزی خریداری شد.

او افزود: هم اکنون خوزستان ۱۶ درصد کل گندم کشور را تامین می‌کند. در همین حال مقدار تولید کلزا در خوزستان در سال زراعی گذشته ۴۹ هزار تن بوده است. برنج، چغندر قند و نیشکر نیز که از محصولات کشاورزی مهم برای کشور به حساب می‌آیند نیز با میزان خوب و قابل توجه کشت می‌شوند که به بسیاری از استان‌های دیگر کشور و حتی برای خارج نیز صادر می‌شوند و حالا خوزستان رتبه اول کشاورزی در کشور را دارد که پس از اجرا طرح ۵۵۰ هزار هکتاری محقق شد.

بازگشت به روستا/انتقاد برخی کشاورزان چیست؟

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موجب بازگشتن عده‌ای از روستاییان به شهر نیز شده است. محمد رضا عبیات از جمله این افراد بوده که به امید یافتن زندگی بهتر در شهر، دهستان خود را رها کرده بود، اما حالا در روستا مشغول به کار است. او می‌گوید: سال‌ها پیش به دلیل غیر قابل کشت بودن زمین ها، اینجا را ترک کردیم، اما حالا به لطف این طرح و اقدامات انجام شده، قابلیت کاشت محصول پیدا کرده اند و سالانه سود نسبتا خوبی از کشاورزی به دست می‌آوریم.

جهاد کشاورزی خوزستان تاکنون اقدامات ارزنده‌ای در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی استان و همچنین توسعه مکانیزاسیون، برگزاری کلاس‌های توجیهی، استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای کاهش مصرف آب و بهره وری بهتر از محصولات انجام داده است. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موجب رونق گرفتن زراعت در استان شد، اما همچنان نیز برخی کشاورزان نسبت به نبود خریدار و برنامه برای کشت از سوی جهاد کشاورزی منتقد هستند که لازم است تا نسبت به این مسئله توجه بیشتری شود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =