قیمت مرغ

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ سیاست‌ها و اقدامات دولت را در راستای کاهش قیمت نهاده‌ها در بازار ناکارآمد می داند.

در ماه‌های اخیر با نوسانات ایجاد شده در نرخ ارز، قیمت تمام‌شده برای تولید‌کنندگان بسیاری از واحد‌های تولیدی افزایش یافته و تولیدکنندگان گوشت مرغ نیز از این افزایش هزینه‌های تولید مستثنی نیستند. مرغداران اعتقاد دارند بخش اعظمی از قیمت تمام‌شده گوشت مرغ را خوراک تشکیل می‌دهد که اکثراً وابسته به واردات است و ستاد تنظیم بازار باید نسبت به افزایش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ اقدام کند.

علی صابری، دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در گفت و گو با روسنا (روستانیوز) می‌گوید: در شرایط فعلی قیمت گوشت مرغ در بازار در محدوده 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان قرار دارد که این قیمت کارشناسی شده، منطقی و مورد قبول تولیدکنندگان است. قیمتی را که دولت برای گوشت مرغ اعلام کرده حدوداً سه تا چهار هزار تومان کم‌تر از این میزان است و دولت با استفاده از ابزار تعزیراتی و شرکت پشتیبانی خود تا جایی که می‌توانست کوشش خود را برای تنظیم بازار کرده است.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ادامه داد: اقدامات دولت مانع از افزایش بیش‌تر قیمت‌ها شده و اگر قیمت گوشت مرغ از محدوده 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان کم‌تر شود، تولیدکننده ضرر می‌کند.

صابری افزود: اگر قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نکند، قیمت تمام‌شده نیز افزایش پیدا نمی‌کند و نیاز به بحث و مذاکره بی‌نتیجه با دولت نخواهد بود. در دو تا سه هفته اخیر قیمت ذرت از یک‌هزار و 400 به یک هزار و 800 تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت کنجاله سویا هم به بالای سه هزار تومان رسیده است. سوال این‌جاست که دولت با این افزایش قیمت نهاده‌ها، چرا همچنان اصرار به قیمت‌ 9 هزار و 800 تومانی گوشت مرغ در بازار دارد؟

وی تصریح کرد: اقدامات دولت تاکنون با وجود ادعای مدیران در واردات بیش از دوره مشابه و مدیریت واردات نهاده‌های دامی تاکنون نه تنها موجب کاهش قیمت نهاده‌‌ها در بازار نشده، بلکه قیمت‌ها را نیز افزایش داده است، به‌طوری‌که امروز تولید هر کیلو گوشت مرغ تنها با قیمت 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان توجیه‌پذیر است.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ سیاست‌ها و اقدامات دولت را در راستای کاهش قیمت نهاده‌ها در بازار ناکارآمد خواند و گفت: اگر قرار باشد دولت با قلم روی کاغذ و بر اساس دلار چهار هزار و 200 تومان قیمت تمام‌شده را بدون توجه به هزینه‌های واقعی حساب کند، ظلم به تولید‌کننده است، چرا که قیمت تمام‌شده خیلی بیش‌تر از قیمت محاسبه‌شده توسط دولت است.

صابری تأکید کرد: اوضاع نسبت به ماه‌های اخیر نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر شده است؛ مخصوصاً در راستای تأمین ذرت، کنجاله‌ سویا، ریز مغذی‌ها، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و... ؛ لذا با توجه به شرایط موجود امروز قیمت 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان برای گوشت مرغ قیمت منطقی است و قیمت فردا به قیمت نهاده‌ها در بازار بستگی دارد. اگر گرانی نهاده‌ها به روال یک ماه گذشته که 50 درصد افزایش داشته ادامه پیدا کند، قطعاً با افزایش قیمت تمام‌شده مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: مرغدار براساس دو شاخص درباره جوجه‌ریزی تصمیم‌گیری می‌کند؛ شاخص اول قیمت نهاده‌ها در بازار است. در یک ماهه اخیر افزایش قیمت نهاده‌ها، تولیدکننده را برای جوجه‌ریزی مردد کرده است. شاخص دوم هم قیمت جوجه است که متأثر از میزان تولید آن در چند ماه اخیر، ماهانه در حدود 10 تا 15 میلیون قطعه افزایش یافته است؛ یعنی متناسب با نیاز بازار پیش‌بینی افزایش تولید جوجه نیز شده است. اگر دولت نگران بازار شب عید است، باید ابتدا مشکل تأمین نهاد‌ه‌های خوراکی طیور را رفع کند تا با افزایش قیمت آن‌ها مواجه نشود و اخلالی در روند تولید ایجاد نکند.

وی تأکید کرد: با توجه به رقابتی‌بودن تولید گوشت مرغ در کشور، دولت از رویه موجود در قیمت‌گذاری گوشت مرغ خودداری کند و تنها به فکر تأمین به موقع ذرت، کنجاله‌سویا و دیگر نهاده‌های مورد نیاز باشد. در این‌صورت قیمت تعادلی گوشت مرغ در بازار حاکم می‌شود و تولید‌کننده و مصرف‌کننده هر دو از آن نفع خواهند برد.

بیش‌ترین نگرانی ما بابت تأمین نهاده‌ها است

برزو بی‌غم، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران، نیز گفت: بیش‌ترین نگرانی ما در بخش مرغداران گوشتی و تخم‌گذار برای عید، تأمین نهاده‌ها است.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران ادامه داد: بخش‌نامه‌ای توسط مدیر‌عامل شرکت پشتیبانی مبنی بر این‌که به ازای هر جوجه در حال پرورش 2/2 کیلو ذرت و یک کیلو هم کنجاله سویا داده شود، نوشته شد؛ اما مدیران استانی از آن تبعیت نمی‌کنند، به‌طوری‌که در استان تهران یک کیلو نهاده هم توزیع نشده است.

بی‌غم افزود: متأسفانه صحبت‌های دولت و مسئولان تاکنون واقعی نبوده است. باید برای تأمین نهاده مرغداران اقدامی انجام دهند. آن‌ها باید از ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌ها در امر نظارت، جابه‌جایی و توزیع نهاده و چه در امر جمع‌آوری مرغ برای تنظیم بازار استفاده کنند.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی روی قیمت جوجه نظارت لازم را ندارند و جوجه‌ای که قیمتش یک هزار و 800 تا دو هزار تومان بوده است، اکنون برای مرغداران سه هزار و 500 تومان تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران تصریح کرد: چون تولید‌کننده برای تأمین قوت مردم احساس مسئولیت می‌کند و همچنین عدم حضورش در بازار به اعتبارش لطمه می‌زند، به جوجه‌ریزی ادامه می‌دهد. توجه تولید‌کننده به جنبه اقتصادی این صنعت کم است که اگر خلاف آن بود، باید این صنعت با این مشکلاتی که دارد تاکنون تعطیل می‌شد.

بی‌غم در مورد پیش‌بینی خود از قیمت مرغ بیان کرد: قیمت مرغ گوشتی در بهمن‌ماه کمتر از قیمت‌های فعلی خواهد بود، زیرا عرضه در بازار بیش‌تر از این مقدار خواهد شد و اگر از لحاظ تأمین نهاده‌ها مشکلی نداشته باشیم، فکر نمی‌کنم قیمت مرغ در شب عید از 10 تا 11 تومان بیش‌تر شود.

وی در پایان به نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها اشاره و از دولت و مسئولان درخواست کرد پتانسیل تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها را جدی و از آن‌ها کمک بگیرند. بی‌غم افزود: اگر دولت کارها را به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها بسپارد، تنش کم‌تر، دلگرمی بیش‌تر و ارتباط بیش‌تری با مرغداران خواهد داشت.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =