برند

عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق ایران با بیان این‌که کشور ما در حوزه برندینگ عملکرد ضعیفی داشته و برخی از بازارهای خود را از دست داده، گفت: بسیاری از کشورهایی که در بخش اقتصادی به‌ویژه محصولات کشاورزی از ما ضعیف‌ترند، در این حوزه از ما بهتر کار کرده‌اند؛ برای نمونه ارمنستان و آذربایجان در بخش بسته‌بندی عملکرد بهتری دارند و حتی محصولات ایران را با برند و بسته‌بندی خود صادر می‌کنند؛ بنابراین هرچه در این حوزه عقب بمانیم، ضرر و زیان آن در سطح کلان مشخص خواهد شد؛ چراکه بازارهای بین‌المللی را از دست خواهیم داد.

سیدمصطفی موسوی در گفت‌گو با « روستانیوز » ادامه داد: در سطح بین¬المللی هنوز برندی که مشخصه کشور ما باشد، وجود ندارد. اگر برندی در کشور دیده می‌شود، شخصی است و به‌صورت علمی و تخصصی این اتفاق نیفتاده؛ البته شرکت‌هایی به‌دنبال معرفی برند هستند. با توجه به این‌که در حوزه حمل‌ونقل ضعیفیم و کالاهایمان نمی‌توانند دوام زیادی داشته باشند، این برندها فقط در داخل فعالیت می‌کنند و کالای خود را به بازرگانان خرد می‌فروشند. بازرگان هم از چند برند مختلف و درواقع از هر جایی که به‌نظرش مناسب است، خرید می‌کند و این باعث شده تمرکز روی برندسازی از بین برود.
وی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و عدم ماندگاری طولانی محصولات کشاورزی به‌دلیل نبود فیزیولوژی مناسب پس از برداشت، نمی‌توانیم کالاها را برای مسافت طولانی مثلاً ۲۰ روز کاری تضمین کنیم، از همین رو صادرات ما به کشورهای همسایه درنهایت به روسیه و هند محدود است و اگر هم صادراتی به کشورهای اروپایی یا مناطق دورتر بوده، صادرات کالایی چون آجیل و خشکبار است؛ البته در بخش بسته‌بندی به‌دلیل راه یافتن به بازار کشورهایی مثل قطر و روسیه و اهمیت آن‌ها به موضوع پکینگ، نسبت به سال‌های قبل کمی پیشرفت داشته‌ایم، اما در حوزه برندسازی آن طور که باید کاری انجام نشده است.
موسوی با اشاره به راهکارهای مناسب برای برندسازی گفت: برای موفقیت در این راه، تولیدکنندگان باید در کنار هم جمع شوند تا محصولاتی را که ویژگی‌های مناسب و هماهنگ دارد، تحت نشان‌های جغرافیای یکسان در بازار بفروشند. دولت هم باید زیرساخت‌ها را فراهم کند؛ زیرساختی مانند سیستم حمل‌ونقل، چراکه اکنون با کمبود کامیون‌های حمل بار مواجهیم و کانتینرهای یخچالی در کشور وجود ندارد و به‌دلیل تحریم حتی وارد نیز نمی‌شود.
 عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق ایران افزود: صنعت بسته‌بندی دیگر لازمه برندینگ است. تمام کشورهایی که در این زمینه موفق هستند، ابتدا روی بسته‌بندی تمرکز کرده‌اند. کارخانه‌ها باید با خرید دستگاه‌های جدید به‌روز شوند و براساس استانداردهای بین‌المللی پیش بروند. بودجه خوبی هم از صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی در صنعت بسته‌بندی تخصیص یافته است، اما به‌دلیل بوروکراسی‌های اداری و ضمانت‌های سنگین تنها پنج درصد افراد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. 

نقش مهم دیجیتال مارکتینگ در برندسازی
موسوی با بیان این‌که در دنیای امروز دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در برندسازی دارد، گفت: دیجیتال مارکتینگ فعالیت‌هایی است که به‌منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می‌شود. با توجه به توسعه بازاریابی اینترنتی، اهمیت و ضرورت برندینگ نیز بیش از پیش احساس می‌شود. شاید در گذشته بسیاری از شرکت‌ها برای برندسازی اهمیت چندانی قائل نبودند، اما اکنون برند عنصری مهم برای تجارت و صادرات است. شرکت‌های بزرگ جهان سالیانه میلیاردها دلار درآمد از طریق بازاریابی اینترنتی به‌دست می‌آورند.
وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بسیاری در کشور هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند که اگر از آن‌ها حمایت شود، قطعاً می‌توانند محصولات ما را در دنیا معرفی کنند.
موسوی ادامه داد: برندسازی با رعایت اصولی چون انتخاب لوگو با طرح و رنگ مناسب، موقعیت‌شناسی، تبلیغات و قیمت مناسب با استقبال مردم همراه خواهد بود و بیش از ۴۰ درصد بر ارزش افزوده محصولات اثر خواهد گذاشت. با توجه به تحریم‌ها و شرایطی که بیماری کرونا به‌وجود آورده و از آن‌جا که کشور ما آب‌وهوای خوبی دارد و با وجود محصولات کشاورزی باکیفیت کشورمان، در صورت برندینگ و بسته‌بندی مناسب می‌توانیم در بازارهای جهانی جا بازکنیم؛ چراکه در شرایط کنونی، امنیت غذایی اصلی‌ترین شرط ماندگاری نظام‌هاست. با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در بحث کاشت و با کمک برند مناسب می‌توانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =