امیر یوسفی در گفتگو با «روستانیوز» افزود: البته برخی محصولات فرآوریشده برند دارند که گاه وارد بازارهای جهانی هم شدهاند و جایگاه خود را پیدا کردهاند، اما در بخش خامفروشی هنوز نتوانستهایم موفقیت خاصی داشته باشیم و همین باعث شده با وجود کیفیت بالای محصولات کشاورزی، نتوانیم از ارزش افزودهای که برندسازی برای کالاها به همراه دارد، بهره ببریم.
وی ادامه داد: برندسازی، بستهبندی مناسب و فرآوری محصولات کشاورزی ازجمله اقداماتی است که باعث افزایش ارزش افزوده، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال در کشور میشود. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که برندها در بازارهای رقابتی امروز مهمترین نقش را در مسیر حفظ مشتری، کسب سود اصلی و ماندگار در صادرات دارند. ما هم باید بتوانیم برندهای سرشناس و قدرتمندی را در بازارهای هدف ایجاد کنیم و مشتریان را از دست ندهیم.
یوسفی با اشاره به تأثیر برند و بستهبندی مناسب در افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی گفت: تعریف برند خاص برای محصولات کشاورزی ارزش آن را چند برابر میکند؛ برای مثال سیبزمینی فله کیلویی 40 سنت فروخته میشود، اما اگر بستهبندی شود و برند داشته باشد، قیمت آن به یک دلار میرسد. این موضوع درباره محصولات دیگر هم صدق میکند و اگر این اتفاق بیفتد، دیگر مجبور نیستیم زعفران را فلهای به اسپانیا صادر کنیم تا با برند آنها در بازارهای جهانی عرضه شود.
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هزینه بالای برندسازی و بستهبندی را ازجمله موانع این کار عنوان کرد و افزود: لازمه برندسازی بستهبندی مناسب و صنایع وابسته به آن است. دستگاههای بستهبندی باید از خارج وارد شود و قیمت بالایی دارد، به همین دلیل کمتر کسی به این بخش وارد میشود؛ درصورتیکه دولت باید از این افراد حمایت کند؛ چراکه با این کار ارزآوری به کشور بیشتر خواهد شد. اکنون بیشترین مقصد محصولات صادراتی ما کشورهای همسایه است؛ درصورتیکه با برندسازی محصولات کشاورزی، بازارهای صادراتی توسعه پیدا میکند که این امر میتواند درآمد ارزی کشور را تا چندین برابر افزایش دهد.
یوسفی ادامه داد: در اتاق ایران جلسات بسیاری در این زمینه با حضور صادرکنندگان، مسئولان بخش و اعضای اتاق داشتیم و درباره این موضوع بحثهای فراوانی شده که امیدواریم بتوانیم آنها را به نتیجه برسانیم.
گزارش از فهیمه تماشایی