قارچ

مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ خوراکی کشور، با نزدیک به سه دهه فعالیت در حوزه تولید قارچ خوراکی و کمپوست ‌می‌گوید: ظرفیت تولید شرکت کشاورزی جلگه دز، درحال‌حاضر سالانه چهار هزار و ۶۰۰ تن قارچ خوراکی و ۵۰ هزار تن کمپوست فاز سه و حدود یک‌هزار تن اسپان قارچ خوراکی است، اما اگر موانع صادرات برداشته شود، ‌می‌توان این میزان تولید را به دو برابر در سال افزایش داد.

غلامعلی اسلامی‌زاده در گفت‌وگو با روستانیوز تعداد کارکنان شرکت تحت مدیریت خود در بخش تولید قارچ خوراکی را دوهزار و ۳۰ نفر اعلام ‌می‌کند و ‌می‌افزاید: علاوه‌بر این تعداد که به‌صورت مستقیم و دائم در شرکت مشغول فعالیت هستند، چند برابر این تعداد نیز به‌صورت غیرمستقیم در ارتباط با شرکت کشاورزی جلگه دز در حال فعالیت هستند. 
 به‌گفته وی، با همه مشکلاتی و تنگناهایی که وجود دارد، کارکنان این شرکت در ۶۲ سالن پرورش قارچ خوراکی، مشغول تولید هستند و در واحد تولید کمپوست هم بستر بذرکاری‌شده و رشدیافته قارچ خوراکی (کمپوست فاز سه) تولید ‌می‌کنند.
این مدیر موفق بخش خصوصی در ادامه به مشکلاتی اشاره ‌می‌کند که در حوزه فعالیت خود با آن مواجه است. اسلامی‌زاده ‌می‌گوید: برای تولید قارچ خوراکی و کمپوست که در زنجیره تولید کشاورزی قرار دارد، مثل سایر کسانی که به امر تولید مشغول هستند، با مشکلاتی مواجه هستیم؛ نکته‌ای که وجود دارد این است که هر فعالیت تولیدی اگر نتواند وارد چرخه صادرات شود، با مشکل روبه‌رو ‌می‌شود.

راهکارهایی برای رفع مشکلات صادرات 
اسلامی‌زاده درباره راهکارهای مناسب و عملیاتی برای رفع مشکلات صادرات ‌می‌گوید: قبل از این‌که ویروس کرونا در کشور ما شایع شود، به‌خاطر تحریم تحت فشار بودیم و تحریم‌ها باعث شده بود که روند صادرات بسیار کند و حتی متوقف شود. قبل از شیوع کرونا یک مشتری در امارات داشتیم که برای خرید محصولات ما پول واریز کرد، اما به‌محض این‌که این پول واریز شد، حساب‌های این مشتری را به‌دلیل تحریم‌ها مسدود کردند. متأسفانه درحال‌حاضر، شیوع کرونا به این مشکلات دامن زده است. در چنین شرایطی بدیهی است که هرچه زودتر باید موانع صادرات برطرف بشود. وقتی بستر صادرات فراهم باشد و محصول تولیدی صادر شود، تولیدکننده به منفعت مورد نظر خود ‌می‌رسد. این وضعیت هم باعث تشویق و ترغیب تولیدکننده ‌می‌شود و هم اشتغال و تولید پایدار در کشور را رقم ‌می‌زند.

حل موانع صادرات در گروی دخیل‌بودن وزارت جهاد کشاورزی است
مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز متولی بودن وزارت جهاد کشاورزی در امر صادرات محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای رفع موانع صادرات ‌می‌داند و ‌می‌گوید: با توجه به این‌که وزارت جهاد کشاورزی به موضوع اشراف کامل دارد، طبیعی است تصدیگری این وزارتخانه در بخش صادرات بسیار کارسازتر است؛ برای مثال، وقتی محصول من برای صادرات در گمرک معطل ‌می‌ماند، اگر وزارت جهاد کشاورزی مسئول باشد، به این نکته واقف است که محصول آسیب‌پذیر و فاسدشدنی است و هرچه بیش‌تر در گمرک بماند، بیش‌تر آسیب ‌می‌بیند و از بین ‌می‌رود؛ بنابراین برای تسریع در امر صادرات تلاش ‌می‌کند، زیرا وقتی محصولی در گمرگ آسیب ببیند، از چرخه صادرات خارج ‌می‌شود و درنتیجه هم تولیدکننده متضرر ‌می‌شود و هم سرمایه کشور هدر ‌می‌رود.
 اسلامی‌زاده ‌می‌گوید: علاوه‌بر این موارد، عامل دیگری که به محصولات تولیدی کشاورزی آسیب جدی وارد ‌می‌کند، جابهجایی این محصولات در گمرگ است که متأسفانه بی‌توجه به تبعات آن، انجام ‌می‌شود.

تسهیلات ارزان‌قیمت و معافیت مالیاتی، عامل رونق تولید
وی ‌می‌افزاید: مجلس براساس ماده ۸۱ قانون سازمان مالیاتی همه فعالیت‌های بخش کشاورزی را مشمول معافیت مالیاتی اعلام کرده است. علاوه‌براین، وزارتخانه برای تولیدکننده، تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته؛ این اهرم‌های حمایتی سبب ایجاد اشتغال و تولید ‌می‌شود. باوجوداین، هم سازمان مالیاتی و هم تأمین اجتماعی به‌بهانه‌های مختلف جریمه اعمال ‌می‌کنند که این‌ها با هم تناقض دارد. نمی‌شود از یک سو مجلس معافیت برای بخش‌های کشاورزی قائل شود و دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر بگیرد، اما از سوی دیگر، سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی به‌شیوه‌های مختلف و با بهانه‌تراشی برای تولیدکننده جریمه اعمال کنند.
اسلامی‌زاده تأکید ‌می‌کند: اگر بنا باشد از صنفی حمایت شود، حمایت باید واقعی باشد. آنچه امروز شاهدیم مثل این است که کسی بخواهد به کودکش راه رفتن بیاموزد، اما از یک طرف دستش را ‌می‌گیرد و از طرف دیگر با پا او را هل ‌می‌دهد و زمین ‌می‌اندازد. تقاضای من به‌عنوان یک تولیدکننده این است که مسئولان ارشدی که در رأس امور قرار دارند، با واقع‌بینی به مسائل نگاه کنند.


مالیات و ارزش افزوده، ۲ عامل بزرگ بر سر راه تولید کمپوست 
مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز ‌می‌گوید: چند سال است که از طریق انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی و وزارت جهاد کشاورزی تلاش ‌می‌کنیم به سازمان مالیاتی بقبولانیم که پرورش قارچ خوراکی در زنجیره تولید کشاورزی قرار دارد. حتی من کارشناسان مالیاتی را دعوت کردم و چرخه تولید قارچ را به آن‌ها نشان دادم و در محیطی که کمپوست تولید ‌می‌شود، آن‌ها به چشم خود دیدند که بذر در کمپوست کاشته ‌می‌شود، عین گندم که در خاک کاشته ‌می‌شود. آن‌ها را به سالن پرورش بردیم و مراحل رشد و برداشت را دیدند. همه این فرآیند مثل سایر فعالیت‌های کشاورزی است؛ باوجوداین، سازمان مالیات هنوز برای تولید کمپوست مالیات و ارزش افزوده تعیین ‌می‌کند؛ درحالی‌که مالیات و ارزش افزوده واقعاً دست‌وپاگیر و مانع بزرگی بر سر راه تولید است. براین‌اساس، انتظار ما آن است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به هر طریقی که ‌می‌توانند، مالیات و ارزش افزوده برای کمپوست را حذف کنند. 
مدیرعامل شرکت کشاورزی جلگه دز با قاطعیت ‌می‌گوید: بهرغم همه مشکلاتی که وجود دارد، اگر بستر تولید فراهم باشد، ‌می‌توانیم محصولات کشاورزی مورد نیاز حوزه خلیج فارس را تأمین کنیم.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =