زعفران

دبیر شورای ملی زعفران درخصوص مهم‌ترین اقدامی که وزیر آینده جهاد کشاورزی می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: وزیر می‌تواند در این مدت کوتاه زیرساخت‌هایی آینده را در بخش‌های مختلف کشاورزی ایجاد کند.

فرشید منوچهری در گفت‌و‌گو با «روستانیوز» با بیان این‌که باید برای برخی از محصولات کشاورزی که ارزآوری دارند، اولویت‌هایی ایجاد شود، گفت: وزیر آینده می‌تواند برای محصولاتی که برای کشور ارزآوری دارند، زیرساخت‌هایی را فراهم کند. درحقیقت در این زمان کوتاه غیر از این کار نمی‌توان کار ویژه دیگری را انجام داد.
منوچهری افزود: اگر وزیر منتخب فعلی در دولت آینده برای این سمت انتخاب نشود، به‌تبع سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را وزیر بعدی تعیین خواهد کرد؛ بنابراین این فرصتی است که وزیر فعلی می‌تواند زیرساخت‌های صادراتی محصولات کشاورزی ایجاد کند و توسعه دهد.
این فعال بخش کشاورزی درخصوص عمده مشکلات حوزه کاری خود گفت: در حوزه ما مشکلات زیاد است که همه را به‌صورت مکتوب به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع داده‌ایم. البته صرفاً بیان این مشکلات تأثیری در رفع آن‌ها ندارد؛ چراکه برای حل بخشی از این مشکلات دولت باید اقدام کند و بخشی دیگر را نیز باید وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کند که متأسفانه تا به ‌حال عملکرد ضعیفی داشته ‌است.
منوچهری افزود: برای مثال بحث‌هایی در ارتباط با بازگشت ارز مطرح شده بود؛ درحالی‌که بازگشت ارز برای محصولات کشاورزی موضوع ساده‌ای نیست. چون محصول کشاورزی مانند کالای صنعتی نیست که یک قیمت پایه ثابت داشته باشد.
وی تصریح کرد: برای مثال درحال‌حاضر قیمت پایه صادراتی زعفران یک‌هزار و ۵۰ دلار است؛ درحالی‌که اکنون در شرایطی که قیمت دلار افزایش یافته، شما هرچقدر که زعفران بخواهید در اروپا تحویلتان می‌دهند؛ چراکه قاچاقچیان یا کسانی که نمی‌خواهند ارز را برگردانند و به اصطلاح از کارت‌های اجاره‌ای یا یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند، زعفران را به قیمت پایه ۶۵۰ تا ۷۰۰ یورو تحویل مشتریان می‌دهند. 
منوچهری ادامه داد: در چنین شرایطی کدام صادرکننده‌ای می‌تواند ارز محصول صادراتی‌ خود را برگرداند و تعهدات ارزی‌ خود را نیز انجام دهد؟ قطعاً نمی‌تواند و نتیجه‌اش این می‌شود که تولیدکننده قادر به توسعه و حفظ بازار خود نیست. 
وی افزود: به همین دلیل وزیر آینده جهاد کشاورزی در این مدت باید زیرساخت‌های لازم را برای صادرات آماده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =