جهاد نصر

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از کامل‌ شدن ۹۵ درصد از شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور خبر داد و گفت: براساس این طرح ۸/۱ میلیارد مترمکعب به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

به گزارش روستانیوز، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری به ‌مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ۹۵ درصد از اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی غرب در شمال‌غرب کشور که مسئولیت آن با وزارت جهاد کشاورزی بود، انجام شده و منتظر آب‌رسانی توسط وزارت نیرو است تا به‌طور کامل به زیرکشت برود.

وی افزود: با آب‌رسانی وزارت نیرو به شبکه‌های فرعی آب‌رسانی امیدواریم که در شش تا هشت ماه آینده این اراضی به زیرکشت بروند و سبز شوند.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر، با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است که ۲۲۷ هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور را اجرا کند، گفت: از این ۲۲۷ هزار هکتار مصوب‌ شده، ۲۰۳ هزار تکمیل شده و اکنون شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در آن‌ها وجود دارد؛ اما تنها ۵۳ هزار هکتار آن با اختصاص آب توسط وزارت نیرو به زیرکشت رفته و مابقی آن منتظر اختصاص آب است.

ذخیره‌سازی و استفاده از آب هیرمند در چاه‌نیمه‌ها

وی درباره طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان که اخیراً مجری آن موسسه جهاد نصر انتخاب شده است، گفت: این طرح آب‌هایی را که از رودخانه هیرمند افغانستان به‌سمت منطقه سیستان سرازیر می‌شود، در چاه‌نیمه‌ها ذخیره و به مزارع کشاورزی و برای استفاده آب شرب روستاییان پمپاژ می‌کند.

به گفته صالحی‌نژاد، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌نیمه‌ها برای استفاده آب شرب روستاییان پمپاژ می‌شود که ۸۰۰ روستا را مشروب می‌سازد. همچنین ۴۰۰ میلیون مترمکعب هم برای انجام کشاورزی پایدار در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان پمپاژ می‌شود.

مدیر عامل جهاد نصر گفت: برای این طرح ۸۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی ارز اختصاص یافته که پیشرفت فیزیکی آن ۹۶ درصد است.

وی افزود: این طرح در سفر هیئت دولت به این استان در سال ۹۳ تصویب شد و از سال ۹۴ اجرای آن آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. در این منطقه ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که ۱۵۰ هزار هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد. در سال‌های گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار از این زمین‌ها کشت می‌شده، اما این کشاورزی کاملاً ناپایدار بوده و آب مطمئنی نداشته است. اجرای این طرح ۴۶ هزار هکتار زمین کاملاً مطمئن از آب کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد و آب شرب بیش از ۸۰۰ روستا هم تأمین می‌شود.

۲ هزار گروه «هم‌آب» در منطقه تشکیل شد

صالحی‌نژاد درخصوص نحوه کار توضیح داد: برنامه‌ گروه‌های هم‌آب را در این منطقه اجرا کردیم، یعنی این‌که چندین کشاورز از یک معبر آب تغذیه می‌شوند و این باعث شد که بیش از دوهزار گروه هم‌آب در این منطقه شکل دهیم. ایستگاه‌های پمپاژی که در این طرح کار می‌کنند همه آن‌ها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. ایستگاه‌های پمپاژ دارای سه ایستگاه اصلی با ظرفیت ۱۴/۲ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل جهاد نصر نکته مهم اجرای این طرح را تأمین کالاهای مورد نیاز از طریق وزارتخانه و خریداری آن در زمان ارزانی دانست که توانسته ۲۵ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی در پاسخ به پرسش که اگر این آب از رودخانه هیرمند افغانستان تأمین می‌شود، پس اگر آن‌ها بخواهند در قسمت‌های بالادست این آب را کنترل کنند، این همه هزینه‌هایی که انجام شده به هدر می‌رود، پاسخ داد: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان برای استفاده از حقابه ۸۳۰ میلیون مترمکعبی از رودخانه هیرمند وجود دارد که البته اکنون این حقابه حتی به بیش از دو میلیارد مترمکعب هم رسیده است. تنها اشکال در زمان اختصاص این حقابه است.

صالحی‌نژاد توضیح داد: آب‌هایی که از منطقه هیرمند به داخل کشور ما می‌آید، در چاه‌نیمه‌هایی در منطقه سیستان انبار می‌شوند که ظرفیت آن‌ها یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که این طرح به‌منظور مهار و تنظیم آب‌های خروجی است، مرزهای غربی تدوین شد، افزود: جلوگیری از مهاجرت افراد، افزایش بهره‌وری و سطح زیرکشت محصولات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار بخش، ازجمله دیگر اهداف اجرای طرح بود.

کنترل ۷ میلیارد مترمکعب از آب‌های غرب و شمال‌غرب

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: این طرح در سه حوزه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان‌غربی بود که در مساحت ۱۱۲ هزار و ۲۴۴ هکتار اجرایی شده است.

صالحی‌نژاد اضافه کرد: در حوضه آبریز رودخانه ارس که شامل استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل بود، این طرح (طرح آب‌های غرب و شمال‌غرب کشور) در سطح ۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار و حوضه آبریز رودخانه اترک که محدوده استان‌های شرقی شامل گلستان، خراسان‌ رضوی، شمالی و جنوبی بود، در سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اجرا شد که بیش‌ترین سطح نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با سطحی بیش از ۶۱ هزار هکتار بود.

تولید ۵۰۰ هزار تن شلتوک برنج در خوزستان

صالحی‌نژاد همچنین با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در ایلام و خوزستان گفت: استان خوزستان در سال ۹۶ با خشک‌سالی مواجه بود. سال ۹۷ سیل آمد، اما در سال جاری به ‌برکت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که به نام مقام معظم رهبری مزین شده، تنها ۵۰۰ هزار تن شلتوک برنج تولید شده است که در واقع این میزان تولید به‌تنهایی هزینه‌های اجرای طرح را پوشش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =