کد خبر: 40936
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
امکان تأمین انواع بذر ذرت بیش از نیاز کشور فراهم شد

محققان سازمان تات در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر کشور بیش از ۳۰ تن انواع بذر دانه‌های روغنی را در سال گذشته تولید کردند و درصورتی‌که نیاز به تولید بیشتر بذر ذرت در کشور باشد، امکان تأمین انواع بذر این محصول زراعی، در این مؤسسه وجود دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از سازمان تات، رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی، سال زراعی ۱۴۰۲ را سالی با دستاوردهای متنوع و ارزشمند برای این بخش تحقیقاتی خواند و از معرفی رقم هیبرید آفتابگردان آذر و تولید بیش از ۳۰ تن بذر انواع دانه‌های روغنی خبر داد.

بهرام علیزاده، از تکمیل واحد بوجاری، واحد پوشش‌دهی (کوتینگ) بذر و تکمیل واحد گلخانه به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات بخش در سال گذشته نام برد و معرفی رقم هیبرید آفتاب‌گردان آذر و تولید بیش از ۳۰ تن بذر انواع دانه‌های روغنی در طبقات مختلف بذری؛ آفتاب‌گردان (۸/۱ تن)، سویا (۳/۹ تن)، کلزا (۴/۵ تن)، کنجد (۵/۵ تن) و گلرنگ (۹/۴ تن) توسط بخش را تضمینی برای تأمین بذر موردنیاز کشاورزان و تولیدکنندگان دانست.

وی، استقبال خوب بهره‌برداران از برنامه روز انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی "آشنایی با ارقام و روش‌های مدیریت مزرعه " و شرکت در کاروان ترویج بهره وری " ویژه الگوی کشت محصولات زراعی پاییزه "همچنین کسب رتبه برتر آزمایشگاه ملی روغن (مستقر در بخش) نیز در بین آزمایشگاه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را از رویدادهای مهم سال گذشته عنوان کرد.

در ادامه، رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای نیز خاطرنشان کرد: درصورتی‌که نیاز به تولید بیشتر بذر ذرت باشد امکان تأمین انواع بذر این محصول زراعی، بیش از نیاز کشور وجود دارد.

علی ماهرخ، در بیان دستاوردهای این بخش تحقیقاتی، از معرفی پنج رقم اصلاح‌شده ذرت و گیاهان علوفه‌ای به بخش کشاورزی و بهره‌برداران خبر داد و تشریح کرد: سه رقم اسپرس؛ کوهین، مختار، بهار، یونجه ماندگار و ذرت هیبرید چوگان توسط اعضای هیئت‌علمی و محققان این بخش در سال ۱۴۰۲ به جامعه کشاورزان معرفی‌شده است.

وی در خصوص انتقال فناوری به بخش خصوصی در سال گذشته گفت: چهار رقم ذرت، یک رقم شبدر و یک رقم یونجه به بخش خصوص و تجاری‌سازی ارقام واگذارشده است. وی به تولید ۹۰۰۰ کیلوگرم بذر هسته‌های اولیه والدین انواع هیبریدهای ذرت (دیررس، میان رس و زود رس) به‌عنوان برونداد این بخش تحقیقاتی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. ۵۵ پروژه تحقیقاتی در دست اجرا، انتشار دستورالعمل ترویجی تولید بذر هیبرید سورگوم از دیگر فعالیت‌های شاخص این بخش تحقیقاتی در سال گذشته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =