کد خبر: 40191
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
اینترنت

اتصال روستاهای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات در ۲۰ ماه گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم شتاب گرفته و در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه ارتباطی متصل است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط مختلف کشور با توسعه همه‌جانبه همراه بوده و علاوه بر توسعه خدمات شهری، ارتقای شبکه ارتباطات سیار در روستاها نیز از محل منابع طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولویت قرار گرفته که نقش موثری در ماندگاری جمعیت مناطق روستایی و حتی مهاجرت معکوس داشته است.

یکی از اقدامات ماندگار در توسعه زیرساخت‌های خراسان جنوبی بهبود و ارتقای وضعیت ارتباطی در این استان پهناور است که با پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاوردهای خوبی حاصل شده و البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله است.

موضوعی که استاندار خراسان جنوبی در دیدار اخیر با طلاب و روحانیون استان مقیم در قم به آن اذعان کرد و گفت: این استان در حوزه زیرساخت‌ها از جمله راه، آبرسانی و انرژی مشکل دارد و اقدامات خوبی در دولت سیزدهم برای تامین این زیرساخت‌ها انجام شده است.

رئیس جمهور نیز در دیدار استاندار با وی، بر تسریع در اجرای طرح‌های ملی و مهم خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: در دولت مردمی و انقلابی باید با استفاده از همه ظرفیت‌های اداری، اجرایی و انسانی، بیشترین خدمات به مردم کشور به ویژه در خراسان جنوبی ارائه شود.

توسعه روستایی یکی از اقدامات راهبردی در خراسان جنوبی است و با توجه به اتکای اقتصاد استان به کشاورزی و دامداری، فعالیت روستاییان نقش تعیین‌کننده در رونق تولید دارد از طرفی با توجه به مرزی بودن خراسان جنوبی، ماندگاری جمعیت در روستاها به لحاظ امنیت پایدار نیز حائز اهمیت است.

اتصال ۲۵۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

طبق آخرین آمار در خراسان جنوبی هزار و ۷۷۶ آبادی دارای سکنه وجود دارد که ۹۱۸ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و در دولت سیزدهم ۲۵۰ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

بنابر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، اتصال این تعداد روستا از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون با احداث ۵۱ سایت جدید و ارتقای ۹۸ سایت تلفن همراه انجام شده است.

علیرضا عباس‌زاده گفت: این اقدام موجب برخورداری اهالی ۲۵۰ روستای استان از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات به خصوص آموزش آنلاین و اینترنت پرسرعت همراه شده است.

به گفته مسوولان استان در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و قرار است این شاخص در پایان سال جاری به ۹۵ درصد برسد.

شتاب‌ در اتصال روستاهای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات که مزایای فراوانی دارد، از نگاه دولتمردان هم دور نمانده و از جمله در آیین افتتاح هفت طرح بزرگ ارتباطی کشور که هفته گذشته با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در بخش افتتاح توسعه شبکه ملی اطلاعات در چهار هزار روستای کشور، پروژه مربوط به روستای حسن‌آباد علیا شهرستان زیرکوه به نمایندگی از این روستاها به طور رسمی افتتاح شد.

براساس آماری که مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ارائه کرد در حال حاضر همه شهرهای این استان از اینترنت نسل سوم و چهارم برخوردارند همچنین ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی زیر پوشش شبکه تلفن همراه هستند.

هدف‌گذاری برای رسیدن به اتصال ۹۵ درصد روستاها

مصطفی بهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۵۰ روستای استان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

وی افزود: وضعیت اتصال روستاهای استان خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم از ۵۷ درصد به ۸۰ درصد رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده تا پایان سال جاری با احداث یا ارتقای ۱۵۰ سایت دیگر همراه در سطح روستاهای استان، میزان اتصال روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار جمعیت به شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: توسعه اینترنت در روستاها فقط یک اتصال و ارتباط نیست بلکه زمینه‌ای برای توسعه همه‌جانبه روستاها محسوب می‌شود و از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

بهی یکی از کارکردهای مهم شبکه ملی اطلاعات را اتصال به اینترنت جهانی روی بستر پایدار بیان کرد و افزود: یکی از اولویت‌های اصلی دولت، اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات است البته روستاهای مجاور نیز از نصب و ارتقای سایت‌های ارتباطی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: بر این اساس از ابتدای دولت سیزدهم به‌طور میانگین هر ماه ۲ سایت جدید توسعه شبکه تلفن و اینترنت همراه در روستاهای استان احداث شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: شاید هفتگی بین چهار تا پنج روستای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود و سرعت کار ما در زمینه گسترش چتر ارتباطی با همراهی دولت در تامین اعتبار بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه وسعت زیاد و تراکم پایین جمعیت خراسان جنوبی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را هزینه‌بر می‌کند گفت: اگرچه این مشکلات روند کارمان را کُند می‌کند اما دلیلی برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات نیست.

بهی افزود: گاهی برای اتصال اینترنت یک روستای دورافتاده سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا چهار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: تجهیزاتی که در سایت‌های روستایی استان نصب می‌شود، با کیفیت و از سرعت بالایی برخوردار است همچنین از همه اپراتورها خواسته شده که خدمات با کیفیت و سرعت بالای اینترنت به مردم ارائه دهند.

آمارها نشان می‌دهد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، ۸۹ هزار خانوار ساکن هستند که ۸۰ درصد این خانوارها به خدمات شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی درباره روستاهای زیر ۲۰ خانوار گفت: ۶ هزار خانوار در این روستاها داریم که طبق تکالیف قانونی اتصال اینترنت این روستاها در اولویت وزارتخانه نیست.

بهی افزود: اما ۳۰ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار در مجاورت روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و گاهی برخی روستاها جمعیت زیادی ندارند اما با روستاهای اقماری جمعیت بالایی می‌شوند که اتصال برخی از این روستاها هم در دستور کار ما قرار دارد.

وی یادآور شد: پهنای باند ورودی به استان که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، حدود ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه است و به گفته این مقام مسوول بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی استان خالی است و استفاده نمی‌شود یعنی به هر ظرفیتی که مردم از اینترنت استفاده کنند، پهنای باند آن در خراسان جنوبی موجود است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی سکونت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =