کد خبر: 40171
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
گندم

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: قیمت‌ جهانی غلات حدود ۲۰ درصد طی ۱۲ ماه گذشته کاهش یافته و ماه قبل هم قیمت‌های جهانی گندم به پایین‌ترین میزان خود از ژوئیه ۲۰۲۱ رسیده است.

به گزارش روستانیوز، مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه علت این اتفاق را تا حدی تداوم جابجایی غلات اوکراین و مقادیر زیاد در دسترس غلات برای صادرات در روسیه و سایر نقاط، توصیف کرد.

از این رو وی خواستار تمدید «ابتکار غلات دریای سیاه» که اجازه صادرات غلات اوکراین و دیگر محصولات کشاورزی از بنادر دریای سیاه را می‌دهد، شد.

معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: مواد غذایی صادر شده تحت این ابتکار و صادرات مواد غذایی و کود از روسیه همچنان نقش مهمی در امنیت غذایی جهانی دارد، زیرا ذیل این ابتکار بیش از ۳۰ میلیون تن محموله به صورت ایمن از اوکراین صادر شده است.

گریفیتس افزود: این صادرات شامل حدود ۶۰۰ هزار تن متریک گندم است که توسط برنامه جهانی غذا برای حمایت مستقیم از عملیات بشردوستانه به افغانستان، اتیوپی، کنیا، سومالی و یمن منتقل شده است.

او که از طریق یک تماس تصویری از ژنو با نشست شورای امنیت ارتباط برقرار کرده بود، بیان کرد: این پیشرفت غیرقابل انکاری است. اما کارهای بیشتری باید انجام شود. تدارکات بدیهی برای عملیات کمک‌های غذایی بشردوستانه همچنان مورد نیاز است.

گفته می‌شود که ابتکار غلات دریای سیاه شامل صادرات آمونیاک روسیه از بندر اودسا اوکراین می‌شود، اما این مهم هنوز محقق نشده است. تحریم‌های غرب مانع از صادرات برخی از محصولات روسی شده است.

گریفیتس اشاره کرد: طی ماه گذشته، به دلیل پویایی‌های چالش برانگیز در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که برای توافق غلات ایجاد شده، حجم صادرات از بنادر دریای سیاه اوکراین کاهش یافته است.

توافق غلات موسوم به ابتکار غلات دریای سیاه به طور جداگانه توسط روسیه و اوکراین در استانبول با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱) امضا شد. این قرارداد که ابتدا به مدت ۱۲۰ روز اجرایی شد، در اواسط نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) به مدت ۱۲۰ روز دیگر تا ۱۸ مارس ۲۰۲۳ (۲۷ اسفند ۱۴۰۱) تمدید شد. در آن زمان روسیه موافقت کرد که قرارداد به مدت ۶۰ روز دیگر تا ۱۸ مه ۲۰۲۳ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) تمدید شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =