کد خبر: 40164
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
نانوایی

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد.

به گزارش روستانیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد و در عین حال مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود.

توضیحات وزارت اقتصاد در مورد عدم افزایش قیمت نان به شرح زیر است.

۱- یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد.

۲- اساساً و برخلاف استدلال مندرج در گزارش آن روزنامه، نرخ خرید تضمینی گندم ارتباطی به قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان مردم ندارد؛ و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم الزاماً به معنای افزایش قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان نیست. چه بسا که در سالیان گذشته نیز قیمت آرد تحویلی به نانوایان و قیمت نان برای مردم فارغ و مستقل از تحولات نرخ خرید تضمینی گندم بوده است. و اینگونه نبوده که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان منجر به افزایش قیمت آرد خبازی و قیمت نان شود؛ چرا که یارانه دولتی برای هریک از حلقه‌های گندم، آرد و نان مستقل از یکدیگر و بر اساس ملاحظات هر حوزه تعریف و تعیین می‌گردد.

۳- دولت از اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی اقدام به پرداخت کمک هزینه کرده است؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده بر روی کارت‌خوان های هوشمند را به عنوان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کند که این درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت.

به این ترتیب بخشی از هزینه‌های سربار واحدهای نانوایی توسط دولت جبران شده است.

۴- برای سال جاری نیز در کنار یارانه‌ای که برای آرد و نان اختصاص یافته، مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت گردد و نیاز نباشد که جهت بهبود اقتصاد واحدهای نانوایی، الزاماً قیمت نان با افزایش مواجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =