پژوهشگاه مواد و انرژی

محقق پژوهشگاه مواد و انرژی با فرآوری ساختاری نفلین سیانیت با روش‌های هیدرو متالورژی و مکانیکی، به ارائه فرمولاسیون جدید شیشه تخت با نفلین سیانیت پرداخته که منجر به افزایش کاربرد این ماده در صنعت شیشه شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر دکتر آیدا فائقی نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه در این زمینه گفت: در پژوهش حاضر، فراوری ساختاری نفلین سیانیت با روش‌های هیدرو متالورژی و مکانیکی نشان داد که نفلین فراوری شده می‌تواند به‌عنوان منبع تهیه آلومینا در صنعت شیشه مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، نفلین سیانیت در این فرمولاسیون جدید می‌تواند با تغییر خواص شیمیایی و فیزیکی، مقاومت شیشه را به اسید و باز، افزایش دهد.


وی با اشاره به روند تحقیق افزود: در این پروژه، ضمن اصلاح ساختاری نفلین با روش‌های شیمیایی و مکانیکی، این ماده اولیه پس از فراوری، در ساخت شیشه پنجره مورد استفاده قرار گرفت و میزان مصرف آن تا ۳۰ درصد وزنی در فرمول شیشه افزایش یافت در حالی که در حالت معمول تا ۱۲ درصد وزنی این ماده می‌تواند در شیشه استفاده شود.


این پژوهشگر ادامه داد: بدین ترتیب خواص شیشه نهایی از لحاظ مقاومت به خوردگی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که خواص شیشه از لحاظ مکانیکی و مقاومت به خوردگی بهبود یافته، ضمن اینکه بی رنگی و شفافیت شیشه نیز حفظ شده است.


به گفته محققان، با این روش می‌توان هم میزان مصرف نفلین را در صنعت افزایش داد و هم همزمان با تامین آلومینا از هزینه مصرف آلومینا در صنعت، کاست. دکتر فائقی نیا خاطرنشان کرد: کشور ایران به لحاظ دسترسی به منابع معدنی نفلین بسیار غنی است و این ماده اولیه در ابتدا برای استخراج آلومینا در کشور مطرح شد اما در ادامه مشخص شد که با فراوری این ماده اولیه و استفاده در صنعت می‌توان خصوصیات سرامیک نهایی را بهبود بخشید.


فائقی خاطرنشان کرد: نفلین سیانیت به لحاظ دارا بودن مقادیر بالای آلومینا می‌تواند منبعی برای تامین آلومینا در صنعت سرامیک باشد البته به علت ساختار زنجیره ای خود و نیز به علت دارا بودن قلیائی‌ها می‌تواند باعث کاهش دمای سینتر یا دمای ذوب در سرامیک‌ها شود و از طرفی ماده ای نسبتا ارزان برای تامین آلومینا در صنعت سرامیک باشد


. گفتنی است، مقاله این پژوهش در مجله مواد و فناوری های پیشرفته JAMT پژوهشگاه مواد و انرژی به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =