کد خبر: 40074
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
قنات

۷۰۰ کیلومتر از قنوات کشور در سال ۱۴۰۱ مرمت و بازسازی شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: از ۲۶ هزار کیلومتر قنواتی که نیاز به احیا و مرمت دارند، با اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته در مجموع ۷۰۰ کیلومتر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

سرافرازی افزود: در صورت تامین اعتبار می‌توانیم سالانه حدود ۲ تا ۳ هزار کیلومتر از قنات‌های کشور را مرمت و بازسازی کنیم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، از محل بنیاد برکت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و از محل اعتبارات خشکسالی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به مرمت و بازسازی قنات‌های کشور اختصاص یافت ضمن آن که اعتبارات استانی خوبی نیز در این حوزه داشتیم.

سرافرازی ادامه داد: برخی از استان‌ها همچون یزد، کرمان و فارس توانستند اعتباراتی را در بحث خسارت سیل به طور مستقیم از استانداری‌ها دریافت و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر از قنات‌ها را مرمت کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین بازسازی و مرمت قنات‌ها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و سمنان صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان آبدهی قنات‌های کشور نیز برآورد کرد با مرمت و بازسازی، سالانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد آبدهی قنات ها افزایش یابد.

وی در همین حال گفت: در سال‌های معمولی به لحاظ بارش، سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب و در سال‌های خشکسالی ۴ میلیارد متر مکعب برداشت از آب قنات ها صورت می‌گیرد.

سرافرازی با اشاره به طرح آبخیز تا جالیز اظهار داشت: نزدیک به ۱۲ هزار رشته قنات از ۴۰ هزار رشته قنات موجود در کشور را شناسایی کرده‌ایم که می‌توان در بالادست آنها عملیات آبخیزداری انجام داد.

وی افزود: این پروژه با همکاری معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شده و پیشرفت آن به تامین اعتبار بستگی دارد.

سرافرازی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اجرای طرح آبخیز تا جالیز در سال جاری در اولویت قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =