کد خبر: 40065
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کلان برنامه هوشمند

کلان برنامه هوشمند، راهکار برون رفت از اقتصاد نفتی، استان آذربایجان‌شرقی با مساحت۴۵۴۹۱ (چهل و پنج هزار و چهارصد و نود و یک) کیلومتر مربع، حدود ۲٫۸ (دو و هشت دهم) درصد از وسعت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با جمعیتی بالغ بر ۴ (چهار) میلیون نفر بزرگترین و پرجمعیت‌ترین منطقه در شمال‌غرب فلات ایران است.

به گزارش روستانیوز، استان آذربایجان شرقی به دلیل وسعت زیاد، دارای آب و هوای متنوع بوده و دمای آن از ۴۵٫۲ (چهل و پنج و دو دهم) درجه سانتی‌گراد بالای صفر در تابستان تا ۳۳٫۵ (سی و سه و نیم) درجه سانتی‌گراد زیر صفر در زمستان متغیر است.

میانگین دمای سالانه استان ۱۰٫۸ (ده و هشت دهم) درجه سانتیگراد بالای صفر و میانگین بارندگی سالیانه آن حدود ۳۰۲ میلی‌متر است.

سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با همکاری و همراهی ادارات تابعه وزارت جهاد کشاورزی، متولی توسعه کشاورزی استان بوده و علاوه بر برنامه‌ریزی‌ها و پشتیبانی‌های ستادی، از طریق ۴۱۲ نفر مروج پهنه در سطح روستاها و واحدهای تولیدی، انواع خدمات فنی و آموزشی – ترویجی و توانمندسازی را به بهره‌برداران بخش کشاورزی ارائه می‌کند.

سالانه بیش از ۹۰ هزار نفر از بهره‌برداران، انواع آموزش‌های ترویجی و مهارتی را در رشته‌های مختلف کشاورزی از مروجین مسئول پهنه‌ها دریافت می‌کنند.

تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش کشاورزی استان حدود ۳۴۴ هزار نفر است که مسئولیت خطیر تولید محصولات کشاورزی استان را بر عهده دارند.

این بخش حدود ۱۷٫۲ (هفده و دو دهم) درصد از سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

زنان روستایی نیز همگام و همراه با مردان در توسعه روستاها سهیم بوده و با شرکت در انواع تشکل‌های محلی، گام‌های اساسی در اجرای برنامه‌های توسعه روستایی استان برمی‌دارند.

مساحت اراضی مستعد کشاورزی استان بالغ بر ۱٫۴۱۲ میلیون (یک میلیون و چهارصد و دوازده هزار) هکتار یعنی حدود ۲۷ درصد مساحت استان بوده و سطح مراتع سرسبز و جنگل‌های ارزشمند استان که به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی کره زمین شناخته شده است به ترتیب ۲٫۵۱۴ میلیون (دومیلیون وپانصدو چهارده هزار هکتار) هکتار و ۱۸۸ هزار هکتار است.

مساحت اراضی زراعی استان (با احتساب آیش) حدود ۱٫۳۱۰میلیون (یک میلیون و سیصد و ده هزار) هکتار بوده که ۷۶ (هفتاد و شش) درصد شامل اراضی دیم و ۲۴ (بیست و چهار) درصد اراضی آبی است. از نظر سطح زیرکشت محصولات زراعی، گندم، یونجه، جو، نخود و عدس به ترتیب جزء پنج محصول اساسی زراعت استان می‌باشند.

مساحت اراضی باغی استان بیش از ۱۰۲هزار هکتار است که محصولات سیب درختی، انگور، زردآلو، بادام و گردو دارای بیشترین سطح زیرکشت محصولات باغی استان هستند. در حال حاضر تعداد ۵۲۰ واحد گلخانه‌ای در سطح ۳۱۸ هکتار در حال بهره‌برداری بوده و در سطح ۱۵۶ هکتار نیز در حال اجرا است.

مقدار ظرفیت و پتانسیل کل تولیدات کشاورزی استان در حدود ۴٫۶ میلیون تن بوده و از این مقدار حدود ۵۴ درصد شامل محصولات زراعی، ۲۸ درصد محصولات باغی و ۱۸ درصد سهم محصولات و فرآورده‌های دام و طیور و شیلات است

کل تولیدات آبزی پروری استان در سال ۱۴۰۰ ، ۹۲۶۳ تن ( نه هزار و دویست و شصت و سه تن ) معادل ۳٫۳ (سه و سه دهم ) درصد از کل کشور می باشد همچنین ۵٫۵ ( پنج و نیم ) درصد از آبزیان زینتی کشور معادل ۱۵ میلیون قطعه در این استان تولید می شود.

ضریب مکانیزاسیون استان در سال ۱۴۰۰ برابر ۲٫۸ (دو و هشت دهم ) اسب بخار در هکتار بوده و بالغ بر ۴۲۰۰۰ دستگاه انواع تراکتور و ۱۰۲۰ دستگاه کمباین فعال در سطح استان وجود دارد.

در حال حاضر بیش از ۷٫۳۰۰ میلیون (هفت میلیون و سیصد هزار) واحد دامی، قریب به تعداد ۱۰۰۰ واحد مرغداری گوشتی، تخم‌گذار و مادر با ظرفیت بالغ بر 24.3 میلیون ( بیست وچهار میلیون و سیصد هزار ) قطعه و حدود ۱٫۶ میلیون (یک میلیون و ششصد هزار ) کندوی زنبورعسل مدرن و بومی با ظرفیت تولید ۱۳٫۱ هزار تن ( سیزده هزار و صد تن ) عسل در سطح استان وجود دارد که کل تولیدات دامی استان ۸۶۰ هزار تن می باشد.

چند رسانه‌ای هوشمند رست ۲۴ در پرونده ویژه استان آذربایجان شرقی، با پرداختن به موانع و راهکارهای پیش‌روی صادرات محصولات کشاورزی و غذای آن استان، سعی کرده است بتواند مسیر مهار تورم و رشد تولید پایدار و مؤثر را از نگاه کارشناسان، کارآفرینان و ناظران استانی در این پرونده ویژه تصویری برای مخاطبان و علاقمندان بازگو کند که از نظر شما عزیزان می‌گذرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =